Hallo iedereen,
Ik heb een 318i touring (E91) 3ER REIHE uit 2008 met 297000km op de teller gekocht.
Even zonder problemen mee kunnen rijden. Plotseling motor oververhit, ANWB raad aan de thermostaat te vervangen, deze ging niet meer open.
Thermostaat laten vervangen en deze gaat open alleen nu raakt de motor alsnog oververhit.
Misschien was het niet de thermostaat maar een lekke koppakking? Er staat druk op de koelslangen maar niet zoveel dat er een ballon wilt vormen of iets dergelijks. Als de motor oververhit raakt worden de slangen wel wat harder., maar ik weet niet wat de standaard is. Kan het zijn dat mijn koppakking kapot is waardoor de druk in het koelsysteem de thermostaat dicht drukt?
Ik zie wel koelvloeistof in het reservoir terug komen, waterpomp lijkt te werken.
Kan het ook door slecht ontluchten komen? Monteur van nogal een beunhaas kwam ik later achter... :/
Als iemand iets heeft hoor ik het graag!
Motor oververhit, druk in koelslangen
- Dutch79
- VIP Driver
- Berichten: 13071
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 BMW 330i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ontluchten kan helpen, maar dat er iets aan circulatie is wil niet zeggen dat de waterpomp in orde is. Dat kan ook nog altijd n oorzaak zijn.
Koppakking is ook te testen. Zou er even wat diagnose aan laten stellen door iemand die er dan echt verstand van heeft
Koppakking is ook te testen. Zou er even wat diagnose aan laten stellen door iemand die er dan echt verstand van heeft

Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i
-Sport.

- ModernDayAlpaca
- Just getting started
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 24 mei 2023, 20:09
Bedankt voor je reactie!
Ik zal zo nog eens de boel ontluchten en kijken of het dan beter gaat. Klopt het dat er automatische ontluchting op deze moddel zit? Las dat je 10 sec je gaspedaal ingedrukt moet houden met je contact aan, klopt dat? Anders doe ik het de traditionele manier.
Hoe weet ik of de waterpomp kapot is, kan je dat miss uitlezen. Zit eraan te denken een OBD2 scanner aan te schaffen.
Ik zal zo nog eens de boel ontluchten en kijken of het dan beter gaat. Klopt het dat er automatische ontluchting op deze moddel zit? Las dat je 10 sec je gaspedaal ingedrukt moet houden met je contact aan, klopt dat? Anders doe ik het de traditionele manier.
Hoe weet ik of de waterpomp kapot is, kan je dat miss uitlezen. Zit eraan te denken een OBD2 scanner aan te schaffen.
- Dutch79
- VIP Driver
- Berichten: 13071
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 BMW 330i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Bij de electrische waterpomp kan dat, maar bij de E9X hebben volgens mij alleen de 6-cilinders die..?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i
-Sport.

- Vester86
- VIP Driver
- Berichten: 317
- Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
- Type Auto: e91 330i
ik zie op de onderdelen-schema's dat de N43B20 ook een electrische waterpomp heeft.
https://bmwshop.ekris.nl/50499-bmw-318i ... id=11_4068
die gaan bij de N52 (6-cil) zo'n 150.000km mee en het zou mij verbazen als dat bij de N43 heel anders is. gezien de huidige km-stand vind ik het heel aannemelijk dat die overleden is, vandaar de oververhitting.
wellicht eens scannen op foutcodes? de waterpomp geeft een foutcode als die (bijna) stuk gaat en een andere als die stuk is
https://bmwshop.ekris.nl/50499-bmw-318i ... id=11_4068
die gaan bij de N52 (6-cil) zo'n 150.000km mee en het zou mij verbazen als dat bij de N43 heel anders is. gezien de huidige km-stand vind ik het heel aannemelijk dat die overleden is, vandaar de oververhitting.
wellicht eens scannen op foutcodes? de waterpomp geeft een foutcode als die (bijna) stuk gaat en een andere als die stuk is
- Dutch79
- VIP Driver
- Berichten: 13071
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 BMW 330i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Mijne ging bij 2 ton (N52). Dan zou dat idd n oorzaak kunnen zijn.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i
-Sport.
