Motor oververhit, druk in koelslangen

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ModernDayAlpaca
Just getting started
Just getting started
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2023, 20:09

Hallo iedereen,

Ik heb een 318i touring (E91) 3ER REIHE uit 2008 met 297000km op de teller gekocht.

Even zonder problemen mee kunnen rijden. Plotseling motor oververhit, ANWB raad aan de thermostaat te vervangen, deze ging niet meer open.
Thermostaat laten vervangen en deze gaat open alleen nu raakt de motor alsnog oververhit.

Misschien was het niet de thermostaat maar een lekke koppakking? Er staat druk op de koelslangen maar niet zoveel dat er een ballon wilt vormen of iets dergelijks. Als de motor oververhit raakt worden de slangen wel wat harder., maar ik weet niet wat de standaard is. Kan het zijn dat mijn koppakking kapot is waardoor de druk in het koelsysteem de thermostaat dicht drukt?

Ik zie wel koelvloeistof in het reservoir terug komen, waterpomp lijkt te werken.

Kan het ook door slecht ontluchten komen? Monteur van nogal een beunhaas kwam ik later achter... :/

Als iemand iets heeft hoor ik het graag!


Gebruikersavatar
Dutch79
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 13071
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 BMW 330i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ontluchten kan helpen, maar dat er iets aan circulatie is wil niet zeggen dat de waterpomp in orde is. Dat kan ook nog altijd n oorzaak zijn.
Koppakking is ook te testen. Zou er even wat diagnose aan laten stellen door iemand die er dan echt verstand van heeft 008
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Gebruikersavatar
ModernDayAlpaca
Just getting started
Just getting started
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2023, 20:09

Bedankt voor je reactie!

Ik zal zo nog eens de boel ontluchten en kijken of het dan beter gaat. Klopt het dat er automatische ontluchting op deze moddel zit? Las dat je 10 sec je gaspedaal ingedrukt moet houden met je contact aan, klopt dat? Anders doe ik het de traditionele manier.

Hoe weet ik of de waterpomp kapot is, kan je dat miss uitlezen. Zit eraan te denken een OBD2 scanner aan te schaffen.
Gebruikersavatar
Dutch79
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 13071
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 BMW 330i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bij de electrische waterpomp kan dat, maar bij de E9X hebben volgens mij alleen de 6-cilinders die..?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 317
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

ik zie op de onderdelen-schema's dat de N43B20 ook een electrische waterpomp heeft.
https://bmwshop.ekris.nl/50499-bmw-318i ... id=11_4068

die gaan bij de N52 (6-cil) zo'n 150.000km mee en het zou mij verbazen als dat bij de N43 heel anders is. gezien de huidige km-stand vind ik het heel aannemelijk dat die overleden is, vandaar de oververhitting.

wellicht eens scannen op foutcodes? de waterpomp geeft een foutcode als die (bijna) stuk gaat en een andere als die stuk is
Gebruikersavatar
Dutch79
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 13071
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 BMW 330i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Mijne ging bij 2 ton (N52). Dan zou dat idd n oorzaak kunnen zijn.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Bart-P
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2023, 00:50

Slaat je koelventilator wel aan?
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”