N53 injector verkrijgbaarheid/laten vervangen

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gnoe
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
Type Auto: E93 330i / MB C350e

Dit weekend ben ik helaas gestrand met de auto in het buitenland. Vermogen viel weg, motor draaide instabiel/trilde klonk anders en ik rook onverbrande benzine. Na herstart liep ie normaal en reed ik weer een stuk. Na 10 minuten echter zelfde issue. Weer herstart en een stuk gereden tot het terugkwam en bij herstarten kwam nu ook het engine lampje erbij.

Mijn vermoeden dat een cilinder niet meedeed en injector 5 (die door Bimmerprofs als zwak was beoordeeld) de oorzaak was, werd bevestigd door uitlezen met CarScanner. Ik ga er dus vanuit dat de injector overleden is en er geen verdere issues zijn.

Dit brengt me nu bij de vraag hoe/waar ik dit kan laten repareren. Is er nog steeds een schaarste aan injectoren? Waar zijn ze te verkrijgen en/of bij welke garages zou ik dit het beste kunnen laten maken?
De auto wordt waarschijnlijk gerepatrieerd naar NL, en ik moet een adres opgeven. Ik vraag me af of ik dit kan overlaten aan een doorsnee (vak)garage. Iemand advies en/of tips voor reparatie in de omgeving Alphen ad Rijn?


Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik zou de auto bij je thuis neerzetten dat geeft je meer tijd om een garage uit te zoeken.
Waar je het laat maken is aan jou natuurlijk. Ik zou het naar de garage brengen waar je altijd gaat tenzij je die zelf bent.
Freelance Java Software Engineer
Gnoe
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
Type Auto: E93 330i / MB C350e

Ja thuisbezorgen heb ik nu ook in gedachten. Ben aan het inlezen om zelf te repareren en zie de injectoren best veel aangeboden op MP.
Ik weet helaas niet de index, maar begrijp dat die iig per bank gelijk moeten zijn en ik zou er dan vast twee kunnen aanschaffen. Kan ook rustig 4 weken duren voor de auto weer in NL is :(

Ik heb nog geen vaste garage omdat ik nog niets heb gehad met de auto. Er is helaas ook geen BMW specialist dichtbij.
Wel heb ik onlangs APK bij een vakgarage in de buurt laten doen en als ik het zelf niet opgelost krijg kan ik de auto altijd daar heen brengen. De auto loopt nog wel en dat stukje durf ik aan.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ik weet helaas niet de index, maar begrijp dat die iig per bank gelijk moeten zijn en ik zou er dan vast twee kunnen aanschaffen.
Waarschijnlijk moet je er dus meteen 3 vervangen?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gnoe
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
Type Auto: E93 330i / MB C350e

Oeps, ja helemaal juist, dan heb ik er 3 nodig.
SvenHz
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jul 2016, 21:46

Hoe stevig is dat verhaal met gelijke index per bank? Ik dacht juist dat Bimmerprofs zo overtuigd was van het tegendeel. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar persoonlijk zou ik het gewoon proberen met eerst 1 nieuwe injector. Erger dan wat je nu hebt kan het niet worden en in het beste geval spaar je flink wat geld uit…
2011 318i E90 LCI - N43 143pk handgeschakeld - 6,34l/100km gemiddeld
Gnoe
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
Type Auto: E93 330i / MB C350e

Ik probeer idd ook nog helder te krijgen of ik er 1 kan vervangen, evt met afwijkende index. Ik had voor dit voorjaar gepland om de ontsteking en injectoren eens goed te bekijken en preventief die 5e injector te vervangen, maar het slechte voorjaar werkte niet mee en nu ben ik dus ingehaald door de praktijk.

Helaas kon ik de auto niet thuis laten bezorgen dus wordt nu bij een lokale vakgarage gebracht. Er zit jammer genoeg geen BMW specialist in mijn buurt en de BMW dealer zal vast vertellen dat ik ze alle 6 gelijk moet vervangen :lol:
Bimmerprofs is trouwens uberhaupt kritisch over aangeboden injectors, er wordt veel mee gerommeld.
Ekris heeft injectors op de site staan voor 425€ p/s, dus 3 is dan wel gelijk een flinke kostenpost. Injectoren via MP moet je ook maar op de blauwe ogen vertrouwen.

Enfin, ik zal dus eerst diagnose en prijsopgave door de vakgarage laten doen en als het tegenvalt of weinig vertrouwen geeft ga ik er zelf mee aan de slag en kan ik de huidige indexversies vaststellen. Alle tips en suggesties blijven welkom natuurlijk.
Ehombie
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 116
Lid geworden op: 25 dec 2021, 20:14
Type Auto: 523i e61 LCI
Locatie: Venlo-Venray

ik ga mee met het verhaal van svenhz...
vanaf 2016-2022 inbezit geweest van n53, heb die blogs ook gelezen.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Scheelt een hoop als t per stuk kan. Maar zorg wel dat ie juist gecodeerd wordt (flow).
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gnoe
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
Type Auto: E93 330i / MB C350e

Ja ik ga inzetten op het vervangen van 1. Ik heb inmiddels gezien dat coderen van de flow met INPA vrij eenvoudig is en kan ik dus altijd controleren als ik het door de garage laat doen.

Het is me nog niet duidelijk of ik ook de adaptatiewaarden moet resetten en opnieuw inleren zoals ik dat bij het plaatsen van de Noxem heb gedaan. Het lijkt er op van niet.
Ehombie
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 116
Lid geworden op: 25 dec 2021, 20:14
Type Auto: 523i e61 LCI
Locatie: Venlo-Venray

Adaptatie reset doen conform die noxem procedure wordt wel aanbevolen. Stond volgens mij wel ergens beschreven. Hij moet immers enkele parameters van de nieuwe injector aanleren/compenseren. Koud start, Warm, Lean, homogeen. etc...

TIP: Voordat je adaptatie reset doet, kijk even of je in alle menu's kunt geraken zoals bimmerprofs aangeeft....

Stel je wilt even 2 injectors omruilen en middels lauf unrhuhe e.a. vaststellen dan is injector coderen niet noodzakelijk op korte termijn. (LET op enkele menus in inpa zijn gebaseerd op firing order en niet op injector/cilinder zoals je deze 1 vooraan, 6 achteraan onder voorruit.
Gnoe
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
Type Auto: E93 330i / MB C350e

Ja precies wat ik dacht @Ehombie, dat het motormanagement zich ook moet aanpassen op het gedrag van de nieuwe injector. Maar in de YT filmpjes die ik tot nu toe heb gezien wordt dat niet gedaan :roll: . Ik gok dat de meeste garages dat ook niet doen en was dus ook de reden dat ik zelf de Noxem heb geplaatst, dan weet je zeker dat het goed is 001 .

Goede tip trouwens mbt firing vs fysieke volgorde van de cilinders. Kun je dus maar zo de fout mee ingaan.
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

De injectoren zijn ook niet heel lastig zelf te vervangen. Beetje vergelijkbaar met het vervangen van een bougie.
Gnoe
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
Type Auto: E93 330i / MB C350e

Update:
Donderdag is de auto bij een vakgarage in de buurt afgeleverd. Bij hun diagnose kwamen ze ook tot een kapotte injector en konden er gelijk eentje bestellen die de dag erna geleverd zou worden. Met dit mooie cabrioweer niet de goedkoopste maar wel de snelste optie, dus heb het maar laten doen en kon ik inderdaad de auto de volgende dag al ophalen 8) Ter info, de vakgarage rekende ook €425 voor de injector, net als bij Ekris.

De kapotte injector bleek nog een index 2 en afgaande op de INPA meetwaarden ben ik bang dat er zeker nog 3 oorspronkelijke/van die generatie zijn en dus elk moment kunnen sneuvelen. Binnenkort zal ik ze allemaal van dichtbij bekijken om te zien welke indexen er in zitten. Een volgende injector wil ik zeker zelf gaan vervangen.

Dank voor de feedback!
Gnoe
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
Type Auto: E93 330i / MB C350e

Nou ik heb de injectoren allemaal nagelopen en alleen cilinder 6 had ook een index 11 en is vernieuwd in het verleden. Cilinder 1-4 hebben allemaal nog index 2 en zullen het al de hele levensduur van de auto hebben volgehouden (167k km). Laatst dus cilinder 5 vervangen, maar 4 extra komende periode is wel erg jammer. Dit jaar ook al beide DISA kleppen vervangen en het kleppendeksel begint ook steeds meer te lekken. :cry:
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”