De achterlagers van onze E90 320D waren aan vervanging toe. Niet dat ze direct slecht waren, maar ze werden wel steeds wat rumoeriger.
Er moest SKF onder. Gisteren zou mijn garage het klusje klaren, maar dat viel heel erg tegen: De aandrijfas links was er met geen mogelijkheid uit te krijgen. Zelfs met 13 ton op de pers kwam het lager niet los, ook niet nadat het warm gemaakt was. Uiteindelijk is het met grof geweld wel gelukt, maar het is nu bij één lager gebleven.
Het tweede moet dus nog vervangen worden. Heeft iemand ervaring met het losmaken van het lager van de aandrijf as? Wat is de beste aanpak?
Achterlager uitbouwen
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ben wel.benieuwd naar de km-stand. Die dingen gaan lang mee. Hier nu al 320K.
-
- VIP Driver
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 16 apr 2012, 10:41
- Type Auto: E90 320D M47N2
260.000 km.
Zal er wel mee te maken hebben dat de eerste eigenaar er volgens eigen zeggen twee keer per jaar en koe mee vervoerde en daarbij waarschijnlijk niet helemaal eerlijk is geweest.
De lagers zijn ook niet kapot of zo, maar ik wil wel voorkomen dat we een keer met pech langs de weg komen te staan.
Zal er wel mee te maken hebben dat de eerste eigenaar er volgens eigen zeggen twee keer per jaar en koe mee vervoerde en daarbij waarschijnlijk niet helemaal eerlijk is geweest.
De lagers zijn ook niet kapot of zo, maar ik wil wel voorkomen dat we een keer met pech langs de weg komen te staan.
- RAH
- VIP Driver
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
- Type Auto: BMW E92 330xD
Achteras uit het lager persen nog geen ervaring mee. Maar ik heb een Xdrive en dus ook aan de voorkant een as. Die heb ik al wel eens uit het lager geperst. Gedaan met zo'n pullytrekker achtig stuk gereedschap, de poten schroef je vast met de wielbouten en daarna pers je de as er uit. Ging prima, zat wel behoorlijk vast, maar ging verder prima. As er weer ingetrokken met een speciale trekker die ervoor gemaakt is.
BMW E92 330xD
-
- VIP Driver
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 16 apr 2012, 10:41
- Type Auto: E90 320D M47N2
Het tweede lager hebben we de avond er voor bewerkt met kruipolie en dat ging er veel makkelijker uit.
Inmiddels ook de voorlagers vervangen en her verschil is te merken. het loopt allemaal veel lichter. Als ik hem nu bovenop de Brienenoorbrug vrij zet, dan rolt-ie door tot de tunnel bij Dordrecht... Nou ja, bijna dan..
Inmiddels ook de voorlagers vervangen en her verschil is te merken. het loopt allemaal veel lichter. Als ik hem nu bovenop de Brienenoorbrug vrij zet, dan rolt-ie door tot de tunnel bij Dordrecht... Nou ja, bijna dan..
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
En hoe merkte je dat de lagers slechter werden overigens. Het typische 'zingende' geluid en dan ook nog bij of vanaf n bepaalde snelheid? Het localiseren van welk lager slecht is, lijkt me ook nog lastig. Of merk je dat wel als je op n krik t wiel rondslingert?
-
- VIP Driver
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 16 apr 2012, 10:41
- Type Auto: E90 320D M47N2
Ik ben niet zo van het afwachten tot iets echt kapot gaat. Ik vervang vaak onderdelen 'mee' als er toch al iets gerepareerd moet worden. Die lagers zaten er bijna 3 ton onder en ik merkte bij het laten uitrollen dat de snelheid er nogal snel uitging. Zelf heb ik daar een vast trajectje voor: ik rij met 20 km/u de straat in en laat hem uitrollen. Ik haalde mijn eigen huis niet meer. Met de SKF lagers rolt hij nu 30-40m verder en moet ik remmen voor de deur..
- RAH
- VIP Driver
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
- Type Auto: BMW E92 330xD
Het bepalen welk lager defect is, is wat betreft voor en achter niet zo'n probleem, dat verschil hoor je wel. Rechts of links maakt mijns inziens niet zoveel uit, zoals met veel onderdelen van de wielophanging, als je één kant vervangt, ook de andere kan vervangen.
BMW E92 330xD