F31 uit 2014 - Olie temp varieert + Start/Stop issue

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
IvanMAno
Just getting started
Just getting started

Beste,

Recentelijk heb ik een F31 uit 2014 gekocht. 320i met 188k op de teller.
De auto rijdt super maar 4 weken later zie ik dit:

Olie temp:
- Als ik de auto onder de 100km/h rijd, dan de motor olie temp is rond 90-95 graden.
- Als ik de auto boven 120 km/h rijd de motor olie temp gaat naar 120 graden. Stop ik [tankstation, stoplicht] de temp gaat binnen 1 min terug naar 90-95 graden.
Komt dit door de thermostaat alleen? Andere tips?

Start/Stop:
De vorige eigenaar had een nieuwe accu gezet. Net ingelezen maar de Start/Stop functie werkt nog niet.
Tijdens inlezen er waren geen fouten / meldingen dat iets niet goed werkt.
Kan iemand mij helpen met idee hoe dit komt?

Thx, Ano

psycholander
Beyond salvation
Beyond salvation
Type Auto: BMW G31 530i

Vaak wordt start/stop uitgecodeerd.
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Varieren olietemperatuur is 100% normaal, ook de temperaturen die je aangeeft. De reden waarom je dit niet gewend bent, is dat normaal wordt de koelvloeistoftemperatuur weergegeven en die is veel stabieler. Olietemp variatie tussen 90 en 120 is normaal. Kan zelfs nog iets hoger.

Start/stop. Kan uitgecodeerd zijn, maar dan moet je het ook kunnen aanzetten met de knop boven de startknop. (Oranjelampje gaat dan uit). Trouwens werkt het alleen pas als de motor warm is, en niet direct na inschakelen met knop.

Overigens wees blij dat het niet werkt, want het is irritant en ook niet goed voor ketting levensduur(en die is al zwak bij de N20 motor). Die van mij staat ook uit.
IvanMAno
Just getting started
Just getting started

Bedankt voor de tips!

Inmiddels heb ik de thermostat vervangen - maar het bleek dat de oude werkte gewoon normaal. En nu, hetzelfde, de olie temp varieert tussen 90 en 120 graden.

De start/stop - ik weet niet wat het probleem is. Het werkt niet, zelfs als de auto warm is. Ik wil dat de functie werkt zoals het behoort -> als die aan/uit is - dat bepaal ik als ik aan het rijden ben.
Enige idee wat moet ik doen?
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: BMW

Aangezien er een IBS kabel op de accu zit, die meet of de accu gezond is, kan het daar aan liggen.
Als de auto korte stukjes heeft gereden of langere tijd heeft stil gestaan, "slaat" de auto dit op, en kun je het start/stop systeem voorlopig wel vergeten.
Door het start/stop systeem krijgt de accu meer op zijn kloten, dan wanneer de motor gewoon draait.
Hierdoor beveiligd het systeem jouw accu.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Er zijn zoveel factoren die meespelen of het start/stop-mechanisme in werking treedt. Zaken als: lage buitentemperatuur, vochtigheid in de auto (in relatie tot de airco en de kracht dat deze moet werken om het klimaat in de auto te controleren) en dan nog allerlei andere factoren.

Ik geloof dat Kern417 diverse factoren in dit filmpje opsomt:

Maar de belangrijkste factor is natuurlijk de staat van je accu. Je schrijft dat er een nieuwe accu in is gekomen? Is deze dan ook expliciet aangemeld in de auto?

Misschien kun je de accu aan de lader hangen en wanneer die vol is proberen of je start/stop werkt? Met de huidige buitentemperaturen zal dat iig geen invloed op hebben op het start/stop mechanisme.

Oh ja, in DEC sport mode wordt start/stop sowieso niet toegepast door de auto.
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

IvanMAno schreef: 02 jun 2023, 14:15 Bedankt voor de tips!

Inmiddels heb ik de thermostat vervangen - maar het bleek dat de oude werkte gewoon normaal. En nu, hetzelfde, de olie temp varieert tussen 90 en 120 graden.
Begrijp ‘m niet, je bedankt ons voor de tips, maar vervangt wel de thermostaat, terwijl wij zeiden dat daar niks mis mee was… Beetje zonde van je tijd en geld.
Dutch79
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: E90 BMW 330i

Jimmer schreef: 21 mei 2023, 10:52 Start/stop. Kan uitgecodeerd zijn, maar dan moet je het ook kunnen aanzetten met de knop boven de startknop. (Oranjelampje gaat dan uit). Trouwens werkt het alleen pas als de motor warm is, en niet direct na inschakelen met knop.

Overigens wees blij dat het niet werkt, want het is irritant en ook niet goed voor ketting levensduur(en die is al zwak bij de N20 motor). Die van mij staat ook uit.
Interessante nieuwe video over de N20 ketting issues en vergelijking qua blok met N52/54/55 (1e deel vd video):

Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Beamer123
Just getting started
Just getting started

Ik zou me er niet te druk om maken. ik heb een diesel en als ik rustig rijdt in de eco stand duurt het wel een half uur voordat de olie op temperatuur is, als ik de auto dan een minuut of 5 stil zet is ook weer zo koud en moet ik weer een kwartier rijden, op comfort stand duurt het een kwartiertje, en met een koude motor in de sportstand wegrijden doe ik niet. olie temperatuur blijft max 100 bij mij ( ook bij stevig en sportief rijden). maar als ik dan na een kwartier weer vertrek is de motor nog wel warm...rara hoe kan dat als de olietemp 100 graden is. Ik zou me er niet druk om maken, die sensoren zijn niet echt te vertrouwen is mijn ervaring, en wat mijn ervaring is dat na een jaartje of tien ze om beginnen te vallen, abs sensoren, oliesensoren etc. gelukkig zijn dat geen gek dure reparaties.

Het start stop systeem is niet echt heel fijn, dat weer incoderen of laten maken ga je waarschijnlijk spijt van krijgen. bij inruil krijg je dit soort reparaties er ook niet meer uit, er wordt bijna alleen gekeken naar de km stand. ik zou het geld lekker in de spaarpot stoppen, en goed luisteren naar je auto, je kunt bijna horen wanneer er onderhoud aankomt, op dat moment inruilen en een iets nieuwere aanschaffen met een vergelijkbare stand als die van jou nu. Scheelt je een hoop centen en rij je altijd een leuke auto.

oh ja, en als er een lekker audio systeem inzit, zorg dan dat je die er ff uitsloopt en vervang het door het instap model. ben ik vergeten. setje hamman kardon kost 7,5 k....dat is wat ik ongeveer kreeg voor de inruil van mijn oude auto, als je dan een nieuwe bak krijgt die dat niet heeft dan merk je dat verschil wel heeeeel goed....
Activehybrid3 driver
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: Bmw 520iM G31

Beamer123,

sorry dat ik het zeg maar wat een naaistreken lever je dan. :nee:

Groetjes.
Hybride is niet persé saai.... 8)

f30 335ih stage1
IvanMAno
Just getting started
Just getting started

Hey..

Ik Lees de forum niet regelmattig...en mess di is mij probleem.

Ben al geweend aan het feit dat de olie temp varieert tussen 90 en 120 garden. De auto boekje, jullie tips, mensen gesproken te hebben, en 2 garages zeggen dat tot 120 graden normaal is. Dus, case closed.
De thermostat was vervangen door advies van een garage - man dacht dat het probleem is. En ja, zonde voor de 150 EUR [thermostaat en man uur] kosten.

Over de start/stop, blijft een puzzel. Volgende test is om de accu tijdelijk te vervangen om ten minste de accu uit te sloten als probleem. Deze over de kabel - ook nieuw voor mij, ga ik ook nacheken.

thx
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Als je auto verder goed rijdt en geen foutcodes heeft, zou ik startstop lekker uitlaten. Beter voor je ketting ook. Als je het wel graag wil, omdat het zuiniger is, zou ik ecopro rijden.
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
veejay
VIP Driver
VIP Driver

Ik vond het start stop systeem op de 2012 328i niet erg soepel aanslaan. Tel daar bovenop de ketting angst en de dealer die mij niet kon vertellen hoe de turbo gekoeld wordt als hij uitslaat daarom 7 jaar zonder start stop gereden.

De 2017 F33 440 die ik nu heb start veel geraffineerder (meer 6l balans?) maar ik heb het desalniettemin gewoon uit gecodeerd staan.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: BMW

Start/stop op mijn 4 cilinder doet het, als ie werkt, zeer rustig en valt niet op.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”