BMW 335D Xdrive gebruikt een liter olie per 1000 km ?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Beamer123
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2023, 21:52

Hallo Allemaal,

Ik heb pas een tweede hands bmw 335D xdrive gekocht ( bouwjaar april 2015, sport line editie), maar maak me toch wel grote zorgen.
Ik moet een liter olie toevoegen per 1000 km. In ieder geval volgens de sensor, de peilstok is helaas verleden tijd....
Dat ben ik niet gewend, mijn 330D heb ik nooit hoeven bijvullen, die was getuned en daar reed ik zo af en toe toch ook wel stevig mee.

De auto walmt niet en stinkt ook niet, als ik hem een tijdje stationair laat draaien en dan een flinke dot gas geef dan zie ik geen rook, niet blauw en niet wit. ook geen fouten.
Recentelijk is de ketting wel vervangen (door de dealer de beier in heerenveen)

uiteraard maak ik me wel grote zorgen, ik heb al wel wat rondgesnuffeld en vind van alles over klepsteel afdichting lekkage maar dat gaat allemaal over benzine motoren.

Heeft iemand een idee wat dit mogelijk kan zijn bij een 335D xdrive?


Gebruikersavatar
JdBn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 371
Lid geworden op: 27 feb 2017, 07:52
Type Auto: F31 330d

Een liter per 1000 km, als dat er niet via de uitlaat uit komt zou dat toch te zien moeten zijn op de oprit lijkt me. Is er olie te vinden aan het blok of bovenop de bodemplaat? Zo niet dan zal de olie toch verbrandt moeten worden... Heb me wel eens laten vertellen dat het bij de N57 blokken kan gebeuren dat de cilinders ovaal worden en daarmee het blok behoorlijk olie kan gaan zuipen.
:Mpower: F31 330d
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Kan via de verbranding weg gaan en dan hoeft ie echt niet enorm te roken. Verschillende oorzaken mogelijk.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Hoeveel kilometer staat erop en heb je al meerdere keren olie bijgevuld? Staat het oliepeil op max na het vullen?
Gebruikersavatar
JdBn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 371
Lid geworden op: 27 feb 2017, 07:52
Type Auto: F31 330d

Dat is ook een goeie, goed om te checken dat niet de olieniveaumeting onjuist is. Teveel olie kan ook problemen opleveren.
:Mpower: F31 330d
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Als ie n melding geeft, zou je kunnen aftappen en zo precies mogelijk t volume olie meten. Helaas is er inderdaad geen peilstok meer als backup.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Beamer123
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2023, 21:52

Hallo allemaal,

even een update, de diesel heeft in tegenstelling tot de benzine variant toch een peilstok ( net als met spul van ikea, boekies lezen we later wel :duh: :lol: ). volgens de sensor is er dus zon 800 ml olie verdewenen....blijkbaar had ie bij het afhalen dus toch een litertje nodig gelukkig. dus goed dat ik hem toen heb bijgevuld maar toen ging er ook een lampje branden. Daarna dus veel de sensor gebruikt, maar net de peilstok bekeken en die staat gewoon op max, dat klopt dus precies met het bijvullen. achteraf heeft dus 0.0 olie gebruikt op 1000 km. in tegenstelling tot wat de sensor zegt. het was me al een raadsel waar die olie dan gebleven was, de uitlaat is schoon, geen plassen olie of rook of rare verdachte geluiden...
De oliesensor is gewoon niet te vertrouwen, mogelijk is die aan vervanging toe, ik heb denk ik wel 10 keer gepeild in een dag of 2. met de motor lijkt er dus gelukkig niks mis. Ik hou het in de gaten en geef nog wel even weer een update na een tijdje.

Voor wie gelijksoortige problemen krijgt, oppassen dus met het bijvullen van olie, echt even de peilstok checken voor je dat doet (diesels hebben hem nog maar hij zit wel redelijk goed verstopt...), met teveel olie kun je de motor ook kapotmaken.

bedankt voor de reacties en de hulp! zoals gezegd over een tijdje zal ik weer een update geven maar vooralsnog geen problemen waar ik van wakker lig !
Beamer123
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2023, 21:52

Jeremy schreef: 05 jun 2023, 14:28 Hoeveel kilometer staat erop en heb je al meerdere keren olie bijgevuld? Staat het oliepeil op max na het vullen?
236k, voor een 6 cylinder diesel is ie net lekker ingereden :) (naja onzin, nieuwer kan ik gewoon niet betalen, maar mijn ervaring met 6 cylinder diesels is dat ze makkelijk tot 400-500k gaan als je ze maar goed onderhoud, en elke 30.000 km wat olie geeft. )

de eerste keer ging er een lampje branden, (dag 1 dat ik hem had). toen een literje olie gegeven (gelukkig bleek die dat ook echt nodig te hebben, was toen nog in de veronderstelling dat er geen peilstok meer was). daarna omdat ik het verdacht vond wordt dus veel de sensor gebruikt (elke 300 km ongeveer, misschien wel vaker). na het bijvullen stond hij op max volgens de sensor maar dat werd rap minder. naar buursema gereden, en die gaf aan dat diesels gewoon een peilstok hebben, daar bleek hij precies op max te staan, wat klopt met een literje bijvullen. de sensor laat ik maar even links liggen voorlopig, als er een lampje gaat branden check ik wel even de peilstok.

maak me momenteel geen zorgen meer om motorproblemen, zoals gezegd ik vind geen olie, hij ruikt niet en walmt of rookt ook niet. er zit een peilstok in, dat die oliesensor wappie is zal me een worst wezen. heb immers een peilstok, en dan weet je zeker hoe de vlag erbij hangt. na ja weer wat geleerd.....
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Dan vermoed ik ook de sensor. Goed in de gaten houden en bij de volgende wissel meepakken. Ze kunnen inderdaad hoge standen aan, mijn 330d zat ook ruim boven de 200.000 en op het onderstel en wat kleine zaken na geen extra onderhoud gehad.

Mijn 335d staat op 77.000. Gekocht in augustus met 53 en nu dus 77, dus die wordt goed gebruikt waarvoor hij bedoelt is haha. Ik wissel zelf iedere 15.000, mijn 330d had bij 180k toch een flink dichtgekoekte inlaat. Is niet per definitie te wijten aan te lange oliewissels maar 30.000 is wel erg lang. De olie die eruit kwam destijds met 30.000 was koffiedik en met 15.000 in ieder geval nog enigszins vloeibaar. Goed, zal vast onderzocht en getest zijn maar ik vind iedere 15.000 toch fijner.
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Zou zeker die 15000km grens aanhouden, tenzij je echt 80% lange ritten maakt en dan nog zou ik in ieder geval 1x per jaar je olie verversen. Genoeg over geschreven op fora.
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Gebruikersavatar
JdBn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 371
Lid geworden op: 27 feb 2017, 07:52
Type Auto: F31 330d

Ik hou zelf ongeveer 30k aan, maar dat rij ik dan ook ongeveer in een jaar, anders zou ik het qua kilometers eerder doen.

Ik rijd/brand em wel regelmatig goed schoon, heb het idee dat dat ook wel helpt. Zo verbruikte mijn 330d ook wel wat olie (liter per 9000km ongeveer) maar ondertussen is het olieverbruik ongeveer gehalveerd :D

Oja, en ik probeer altijd Excellium/V-power te tanken.
:Mpower: F31 330d
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Ik geloof ook wel in het tanken van premium brandstoffen. Ook veel over geschreven, maar baat niet, schaadt het ook vast niet.
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Ik merk bij mijn 335d enorm veel verschil met premium of "normale" diesel. Hier tank ik de Aral Premium en daar gaat de 35d echt het lekkerste op. Nu is het niet geheel te vergelijken, omdat ik aan het begin van het voorjaar overgestapt ben, maar hij start beter, pakt beter op en verbruikt nu 3 liter minder per 100km met dezelfde rijstijl. Hij klinkt ook gezonder. Dit kan ook aan de temperatuur liggen, maar hij verbruikte in de winter 1,5-2 liter meer per 100km als in augustus na aanschaf en mijn rijstijl is niet veranderd. Voor mij is het in ieder geval duidelijk, Aral of BP premium erin.
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Geloof je meteen! Ik tank meestal Total Excellium. Gevoelsmatig rijdt het net wat lekkerder.
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Beamer123
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2023, 21:52

Jeremy schreef: 05 jun 2023, 20:57 Dan vermoed ik ook de sensor. Goed in de gaten houden en bij de volgende wissel meepakken. Ze kunnen inderdaad hoge standen aan, mijn 330d zat ook ruim boven de 200.000 en op het onderstel en wat kleine zaken na geen extra onderhoud gehad.

Mijn 335d staat op 77.000. Gekocht in augustus met 53 en nu dus 77, dus die wordt goed gebruikt waarvoor hij bedoelt is haha. Ik wissel zelf iedere 15.000, mijn 330d had bij 180k toch een flink dichtgekoekte inlaat. Is niet per definitie te wijten aan te lange oliewissels maar 30.000 is wel erg lang. De olie die eruit kwam destijds met 30.000 was koffiedik en met 15.000 in ieder geval nog enigszins vloeibaar. Goed, zal vast onderzocht en getest zijn maar ik vind iedere 15.000 toch fijner.
nou geloof me maar met 77.000 is die diesel net ingereden, als je hem goed onderhoud en niet gek hard gaat jagen op een koude motor halen ze met gemak 400k die zes cylinder diesels zijn niet kapot te krijgen. Benzine heb ik geen ervaring mee, ik denk dat die wat meer moeite hebben om de 400k te halen zonder extra onderhoud aan de motor. Maar ja t koppel he :). En diesels zijn niet echt in trek hier in nederland dus dat drukt de prijs lekker op een tweedehands auto. Zo' n pas ingereden wagen kan ik niet betalen :). Met elke 15000 km nieuwe olie, ga je lang plezier hebben van die auto!
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”