Toch even een nieuw onderwerp gestart:
Het N52 blok heeft 305 000 gedraaid en heeft altijd zijn beurtjes gehad. Geen sporen van olie rondom het blok of onder de auto. Tevens uitlaat schoon. Geen rook te zien, normale overdruk in blok tijdens het proefrijden. Zegt niet veel, maar eerste indicatie was goed, rijdt echt vlot ook.
En toch na 900 a 1000 km (precies weet ik nog niet) 1 liter bijvullen. Denk dat dat de reden was dat de vorige eigenaar de auto weg deed
Nu wil ik dit probleem proberen op te lossen, maar het is niet het doel het blok te reviseren. Het is geen nieuwe auto, maar ik denk dat een beter olieverbruik is te realiseren.
Ik dacht als eerste een 0 meting uit te voeren. Nieuwe olie en een filter en 5W30 ipv 0W50. Misschien gelijk een nieuwe oliesensor monteren? Het het idee via internet dat blokken zonder peilstok toch wel vaak worden overvuld, gewoonweg omdat het systeem niet goed is. Dan is er misschien met een zaklamp makkelijk te kijken of er black sludge aanwezig is, maar dat terzijde. Mijn tweede stap is denk ik toch de klepseals laten vervangen. Uiteraard een fors bedrag (750 +-) , maar ik vind het het gokken waard. Of is het echt te stom voor woorden omdat er totaal geen blauwe rook zichtbaar is?
De laatste jaren is er trouwens niet veel mee gereden. Heb al een paar keer goed gereden en laatst een halve tank 98 getankt (voor wat het nog waard is) . Sinds het tanken van 98 komen de foutmeldingen van de katalysator direct weer na wissen en rijden. Er gebeurt dus wel iets.
Ik zat te twijfelen over een motor flush als de auto weggaat voor een beurt, maar ik ben bang dat daar meer ellende van komt.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en/of ideeën waarmee jullie zouden starten in deze? En uiteraard benieuwd naar gelijke ervaringen. Bedankt!
Groet Ab.