Olie verbruik

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Appie84
Just getting started
Just getting started

Hey allemaal!

Toch even een nieuw onderwerp gestart:

Het N52 blok heeft 305 000 gedraaid en heeft altijd zijn beurtjes gehad. Geen sporen van olie rondom het blok of onder de auto. Tevens uitlaat schoon. Geen rook te zien, normale overdruk in blok tijdens het proefrijden. Zegt niet veel, maar eerste indicatie was goed, rijdt echt vlot ook.

En toch na 900 a 1000 km (precies weet ik nog niet) 1 liter bijvullen. Denk dat dat de reden was dat de vorige eigenaar de auto weg deed 😉

Nu wil ik dit probleem proberen op te lossen, maar het is niet het doel het blok te reviseren. Het is geen nieuwe auto, maar ik denk dat een beter olieverbruik is te realiseren.
Ik dacht als eerste een 0 meting uit te voeren. Nieuwe olie en een filter en 5W30 ipv 0W50. Misschien gelijk een nieuwe oliesensor monteren? Het het idee via internet dat blokken zonder peilstok toch wel vaak worden overvuld, gewoonweg omdat het systeem niet goed is. Dan is er misschien met een zaklamp makkelijk te kijken of er black sludge aanwezig is, maar dat terzijde. Mijn tweede stap is denk ik toch de klepseals laten vervangen. Uiteraard een fors bedrag (750 +-) , maar ik vind het het gokken waard. Of is het echt te stom voor woorden omdat er totaal geen blauwe rook zichtbaar is?

De laatste jaren is er trouwens niet veel mee gereden. Heb al een paar keer goed gereden en laatst een halve tank 98 getankt (voor wat het nog waard is) . Sinds het tanken van 98 komen de foutmeldingen van de katalysator direct weer na wissen en rijden. Er gebeurt dus wel iets.
Ik zat te twijfelen over een motor flush als de auto weggaat voor een beurt, maar ik ben bang dat daar meer ellende van komt.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en/of ideeën waarmee jullie zouden starten in deze? En uiteraard benieuwd naar gelijke ervaringen. Bedankt!
Groet Ab.

Dutch79
Moderator
Moderator
Type Auto: E90 BMW 330i

Is het een 25i of 30i?
Bij de 25i schijnt t vaker voor te komen. In ieder geval de ergste gevallen. Mijn 330i zit al jaren op ca 1:2500 en dat is voor dit blok wel normaal. Het meest aannemelijk zijn de zuigerveren alhoewel klepseals op termijn ook best n rol zouden kunnen gaan spelen.
Bij hogere km-standen kan de carterventilatie de boosdoener zijn. Die heb ik preventief gedaan.
Een wat dikkere olie had bij mij eigenlijk geen effect (hoezo 0w50? Klopt dat wel? Check 's: https://www.kroon-oil.com/nl/#!/mode:1/ > kenteken).
Een goede flush kan wel helpen als er zuigerveren vastzitten. Dat scheelde misschien wel iets bij mij, maar mijn verbruik is nog wel acceptabel dus was er weinig reden om serieus n revisie te overwegen.
Zou wel verwachten dat je eindstuk vd uitlaat zwart roet. Waar zou de olie anders heen gaan :?:

Ik zou in jouw geval een flush doen en dan eerst eens n paar keer noteren wanneer je je melding krijgt voor t bijvullen van 1 liter. Ik noteer dat al jaren en zo kun je zien wat t verbruik is en of t verandert door de tijd.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Appie84
Just getting started
Just getting started

Bedankt voor de reactie! Wel wat later, maar wegens omstandigheden niet gekeken.

Ik ben het momenteel aan het bijhouden. Ik denk dat ik ga uitkomen op 1:2000+ en dat vind ik acceptabel. Met de auto is de afgelopen jaren niet veel gereden (9000km per jaar). Misschien dat een schraapveren wat losser zijn gekomen? Laatst vlekkeloos door de keuring, dus ik maak mij niet zoveel zorgen meer 001
Dutch79
Moderator
Moderator

Weten we alleen nog steeds niet of 't om een 25i of een 30i gaat.
Appie84
Just getting started
Just getting started

Gaat om een 523i 😀
Dutch79
Moderator
Moderator

Is dat niet n N53 dan? Even op t typeplaatje in je auto kijken anders.
Appie84
Just getting started
Just getting started

Staat echt n52 op :mrgreen:
Dutch79
Moderator
Moderator

Ok. Nou, hij kan r oud mee worden. Dus zolang t stabiel blijft, dan is t niet zo erg.
Plaats reactie

Terug naar “E6x: Motorisch/Performance”