winterbanden of allseason banden

Alles wat niet met bmw te maken heeft kun je hier posten.
Plaats reactie

Rijdt je in NL in de winter op winterbanden of allseason banden?

Winterbanden, de klassieke keuze (?)
38
76%
Allseason banden, de moderne keuze (?)
12
24%

Totaal aantal stemmen: 50
Mylife
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: 528i M-Sport

Indrukwekkend dat Continental, Bridgestone en Pirelli alle drie all season banden hebben gemaakt die in deze test winnen van de Michelin CrossClimate 2.
Mijn ervaring met verschillende type Continental banden is dat de prestaties sterk afnemen als de banden voor de helft versleten is. Maar dat is alweer wat jaren geleden en sindsdien heb ik geen Continental meer gekocht. Afgaande op deze test lijkt het op dit moment wel de beste vierseizoenen band. Ik ben benieuwd wat andere tests gaan laten zien.

Afbeelding 528i N20 245PK M-Sport (F11 LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
Dutch79
Moderator
Moderator
Type Auto: E90 330i en E91 335i

Ben ook benieuwd of er Crossclimates 3's gaan uitkomen, die de rest weer kloppen :mrgreen:
Volgend seizoen moet ik waarschijnlijk andere achterbandjes, dus dan is t de vraag of ik m'n Michelin winterbanden ga vervangen voor Allseasons en welke dat dan gaan worden. Maar dat duurt nog wel even. Eerst binnenkort maar 's over op de zomerbanden (PS5).
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Nouk89
Just getting started
Just getting started
Type Auto: BMW 430i Gran Coupe

Super nuttig topic dit! Ik wissel normaal af met zomer- en winterset maar kwam er gisteren tijdens het schoonmaken van de zomerset achter dat 2 banden aan vervanging toe zijn (droogtescheuren). Nu zijn dat RFT's (Goodyear) en die vond ik al niet zo fijn eigenlijk, dus heb nu de keus gemaakt 4 nieuwe all seasons te bestellen (Hankook Kinergy 4S) aangezien we toch nooit op wintersport gaan en ik dan van de wissel af ben (heb op dit moment geen ideale opslag plek er voor). Ben benieuwd, maar op basis van wat ik hier heb gelezen lijkt het me voor mezelf een goede keuze :D
Mylife
VIP Driver
VIP Driver

En komen die all seasons op de wielen van je winterset of die van je zomerset?
Voor de sportieve rijder kan ik mij voorstellen dat all seasons in de zomer niet de voorkeur hebben.
Nouk89
Just getting started
Just getting started
Type Auto: BMW 430i Gran Coupe

De all seasons ga ik op de winterset laten zetten, aangezien dat eigenlijk mijn favoriete set is (de zomerset zat er al onder toen ik hem kocht en is een maatje kleiner; 18 inch). Uiteraard gaat mijn voorkeur eigenlijk naar zomerbanden, maar daar durf ik in de winter niet op door te rijden en ik denk dat die all seasons al een stuk fijner gaan zijn dan de RFT's die nu op de zomerset zit. Op dit moment rijden zelfs mijn winterbanden al zoveel prettiger als die RFT's dus kan er alleen maar op vooruit gaan denk ik. Deze auto ga ik toch niet op een circuit rijden en normaal tot redelijk sportief rijden kan vast wel met die all seasons, mocht het toch helemaal niks zijn dan ga ik iets anders bedenken maar voor nu dit maar eens proberen..
Biemer007
Just getting started
Just getting started
Type Auto: Bmw x2 20sdrive m-sport

Misschien heb ik wat gemist maar ik heb van meerdere bandenboeren te horen gekregen dat als je meer dan 15k rijd per jaar dat je dan geen allseasons moet nemen. Welk merk dan ook. Ze verkopen ze wel graag omdat deze duurder zijn. Slijtage is ook hoger bij allseason. Gezien de warmere zomers die wij krijgen (is nu helaas niet te merken) is uitwerking van de allseason band niet optimaal.
Maar ieder zijn ding natuurlijk. Ik zou altijd voor een mooi setje winterbanden gaan. Zelf de banden erop en eraf is ook niet het moeilijkste.
Dutch79
Moderator
Moderator
Type Auto: E90 330i en E91 335i

Als je allseasons hebt als 2e set, dan is de herfst/winter het meest logisch inderdaad. Of je gebruikt ze het hele jaar. Hogere slijtage in de zomer zal vast kunnen.

Het komt uiteindelijk neer op je gebruik en voorkeur. Ga je wel/niet op wintersport, wil je sowieso een 2e set om alles n keer goed te kunnen bekijken/schoonmaken of heb je geen zin/ruimte voor een 2e set, hoe sportief rij je (in de zomer), etc....
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
MadMax12
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: BMW 320i F31 LCI M-Sport Shadow

Wij hebben onder onze vorige auto's gereden op de Crossclimate(+) van Michelin.
Onder de laatste auto, een Octavia RS TDI (235PK/500nm) op de voorwielen gingen deze 69.000km mee (3mm voor, 4mm achter) deze toen vervangen voor een nieuwe winter aan, dus konden nog wel even mee voor een aantal kilometers. Reden toen 35K km per jaar.
Dus hard slijten hoeft niet in mijn ogen, nu is niet elke berijder hetzelfde en ook niet elke auto even netjes met banden.
Heb het ook overwogen voor de huidige breedset als deze versleten zouden zijn, maar kon via dit forum voor een geweldige prijs een setje velgen met winterbanden kopen, dus die keuze gemaakt. Moeten deze zomer wel 4 nieuwe banden om, dus wie weet een allseason ipv een winterband, maar denk gewoon een winterband omdat ik kan wisselen en ruimte voor opslag heb.
2018 BMW F31 LCI 320i :Mpower: Sport Shadow (300pk/437nm MG Flasher Stage 1/xHP stage 2) (nov-'22/heden) Afbeelding
2014 Skoda Octavia Combi RS TDI (235pk/500nm) (jan-'18/nov-'22)
Mylife
VIP Driver
VIP Driver

@MadMax12 In jouw geval zou ik de breedteset mooi voor de zomer houden. In winterse omstandigheden heb je ook niet veel aan brede banden. Als de banden van je winterset versleten zijn kun je daar mooi all seasons op laten leggen. Dan heb je het hele jaar rond de ideale band voor ons klimaat en kun je evt. ook veilig naar de wintersport. 008
MadMax12
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: BMW 320i F31 LCI M-Sport Shadow

@Mylife, dit filmpje even kijken over breedte en winterbanden, maakt niet meer uit met de moderne banden.

Maar wij hebben nu een (versleten) winterset en daar komen nieuwe winterbanden om.
2018 BMW F31 LCI 320i :Mpower: Sport Shadow (300pk/437nm MG Flasher Stage 1/xHP stage 2) (nov-'22/heden) Afbeelding
2014 Skoda Octavia Combi RS TDI (235pk/500nm) (jan-'18/nov-'22)
TakeCare
Just getting started
Just getting started
Type Auto: 335i

Ik geloof er niet in dat het loopvlak rubber compound van de zomer en all seasons van verschillende samenstelling is.
Het enige wat het verschil uitmaakt is de profilering.
Mijns inziens zit het met de kilometrace en rijeigenschappen wel goed, het enige wat algemeen opvalt is dat er iets meer afrolruis te horen valt.
Datgene wordt veroorzaakt door het grovere profiel.
My 2cts.
Mylife
VIP Driver
VIP Driver

MadMax12 schreef: 03 apr 2024, 10:10 @Mylife, dit filmpje even kijken over breedte en winterbanden, maakt niet meer uit met de moderne banden.

Maar wij hebben nu een (versleten) winterset en daar komen nieuwe winterbanden om.
Dat bevestigd wat ik zeg. In winterse omstandigheden presteert een normale band evengoed dan een extra brede band.

Met all seasons op je winterset en zomerbanden (eigenlijk regenbanden) op je zomerset kun je ook wisselen. Met winterbanden (eigenlijk sneeuwbanden) rijdt je hier, buiten mogelijk de enkele dagen dat hier sneeuw ligt, toch op minder fijne banden. Desalniettemin ook een prima keuze natuurlijk.
Overigens is de CrossClimate 2, volgens de testuitslagen, meer richting een sneeuwband met bijbehorende slijtage gegaan dan zijn voorganger.
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Ik lees dat mensen denken dat rubbersamenstelling van all season gelijk is aan die van zomerbanden. Dat is niet waar. Rubber van all seasons zullen bij lage temperaturen soepeler blijven dan zomerbanden, waarbij winterbanden weer langer soepel blijven dan all seasons. Feit is hogere slijtage van all seasons (en winterbanden) bij hogere temperaturen in vergelijking tot zomerbanden. Verschillende profielen kunnen wat verschil maken bij afrolgeluiden en wegligging, maar afwijkende samenstelling rubber is hoofdoorzaak van hogere slijtage (en minder grip) all seasons in lente, zomer en herfst.

Als je rustig rijdt en weinig kms per jaar rijdt, kan een goede all season prima voldoen. Stel je hogere eisen aan de wegligging van je bmw, zou ik ze links laten liggen.
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Mylife
VIP Driver
VIP Driver

Mylife schreef: 12 mar 2024, 13:54 Indrukwekkend dat Continental, Bridgestone en Pirelli alle drie all season banden hebben gemaakt die in deze test winnen van de Michelin CrossClimate 2.
Mijn ervaring met verschillende type Continental banden is dat de prestaties sterk afnemen als de banden voor de helft versleten is. Maar dat is alweer wat jaren geleden en sindsdien heb ik geen Continental meer gekocht. Afgaande op deze test lijkt het op dit moment wel de beste vierseizoenen band. Ik ben benieuwd wat andere tests gaan laten zien.
Uit de '2024 Sports Car All Season Tyre Test' van Autobild komt de Pirelli wel héél goed naar voren.
https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm

Slijtage is in deze test niet meegenomen. In de test van Tyre Reviews zelf verloor deze band punten op dat onderdeel.
Plaats reactie

Terug naar “Offtopic”