Trilling tijdens het remmen alleen!

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
tarum
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 mar 2012, 19:49
Type Auto: E91 320d

Hoi,

ik heb weer eens iets waar ik niet uit komt. Ik heb onlangs 4 nieuwe schokbrekers, 4 remschijven en blokken rondom (merk zimmerman) gemonteerd. Hierna de winterbanden gebalanceerd, deze op de auto gemonteerd en de auto uit laten lijnen.
Prima, eerste 400km remmen rustig in-remmen. Na 4a500 km voelde je dat de remmen het goed deden. Na 700km begon het lichtjes te trillen tijdens het remmen. Nu 1200km verder is het echt DRAMA.
De auto trilt verder niet tijdens het rijden (gas er op of uitrollen of constante snelheid alles gewoon prima bij welk snelheid dan ook) het komt echt alleen voor bij het remmen.
probleem:
Als ik rem op lage snelheid dan voel je de trilling niet aan het stuur maar wel in het pedaal en aan de auto zelf. (kan niet achterhalen of dit van voor of achter komt)
Als ik op hogere snelheid rem, zo ongeveer vanaf de 110km/h, dan is de trilling heftiger en trilt het stuur ook mee.
Wat gek is, dat heeeeel soms de trilling op lage snelheid (afremmend vanaf de 40km/h) niet voor komt. Dus ik vermoed dat het niet de schijven/blokken zijn.
Ook als ik op lage snelheid heeeeel zachtjes rem trilt die ook niet. Druk ik het rempedaal iets meer in dan trilt die weer.

ERG naadje ik weet niet zo 123 waar ik het moet zoeken. Heb nog nergens naar gekeken omdat ik er even geen tijd voor had maar zou graag wat tips/hints willen voordat ik alles demonteer.


320iCoupe
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 473
Lid geworden op: 01 mar 2013, 10:10
Type Auto: Bmw 320i E92 2008
Locatie: Zuid-Holland

zijn de remschijven nog wel recht? ik vermoed dat ze niet helemaal recht zijn...

Ben je eens flink op de remmen gegaan en er met je remmen op blijven hangen?, kan zijn dat een of meerdere schijven nu een kleine slag hebben... zeer irritant
174 Pk uit een ongeblazen 2.0 liter motor, wat wil je nog meer?
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Je zou bijvoorbeeld de zomerset eerst kunnen monteren en dan proefrijden.

Zo sluit je de velgen en banden uit :idea:

Als je het allemaal zelf hebt gemonteerd, dan denk ik dat je e.e.a. weer moet loshalen en opnieuw checken.
lucky
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1133
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:29
Type Auto: G80
Locatie: -Belgie

Bij de eerste indruk lijkt het of de schijven krom getrokken zijn,echt vreemd!!
Gebruikersavatar
laserQ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 857
Lid geworden op: 12 okt 2012, 17:56
Type Auto: F32 430i 2018
Locatie: Utrecht

zelfde symptomen ook een keer gehad na plaatsen van nieuwe remschijven, bleek inderdaad dat er een minimaal slagje in de remschijf zat, deze laten afdraaien en daarna geen problemen meer gehad.
BMW historie: e90 318d 2008, f20 118d 2015
Overige auto historie: Renault 5, Mazda 323, VW Polo, Peugeot 206, Renault Laguna, VW Polo sedan, Alfa 147, Alfa 159, Alfa 156, Alfa Mito
tarum
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 mar 2012, 19:49
Type Auto: E91 320d

Het probleem is dat ik geen zomersetje meer heb. De banden waren op dus die zijn er al van af moet na de winter nieuwe zomerbanden halen. Ik heb Noooit als ik stil sta mn voet op het rempedaal, altijd de handrem er op en ben geen plasrijder :

Als het de schijven zijn is het best raar dat ze soms onder de 60km/h zo af en toe helemaal niet trillen. Lijkt me dat schijven ALTIJD trillen bij het remmen als ze krom zijn??

Eerste wat ik wil proberen is de velgen omwisselen (van achter naar voor en andersom).
zouden het de draagarmen kunnen zijn?

@ laserQ
had jij dezelfde symptomen?
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Ik had dat na het plaatsen van nieuwe schijven ook (Bosch). Gewoon genegeerd, zo min mogelijk remmen en nu is het weg :mrgreen: :wink:
Gebruikersavatar
avdp
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2214
Lid geworden op: 26 mei 2013, 13:45
Type Auto: 318D e91
Locatie: Leeuwarden

Hier het zelfde verhaal.

met mijn vorige e46. Na ongeveer 800km na vervangen van de kromme schijven ook weer trillingen.
weer de schijven krom.

dit werd na verloop van tijd wel minder.
in ieder geval voor mijn gevoel
Arjen e91 318D
tarum
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 mar 2012, 19:49
Type Auto: E91 320d

Arjan schreef:Ik had dat na het plaatsen van nieuwe schijven ook (Bosch). Gewoon genegeerd, zo min mogelijk remmen en nu is het weg :mrgreen: :wink:
frappant :shock:

Ik wordt er alleen gek van . De auto rijdt zo ontzettend lekker ben je heerlijk aan het cruisen in je auto, rotonde in de verte, je zweeft nog iets verder door, begint te remmen, moet je je gebit gewoon vast houden! handen van het stuur gaat niet goed komen.

ik ga kijken of ik dit weekend tijd heb om te kijken :Klappen:
Gebruikersavatar
laserQ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 857
Lid geworden op: 12 okt 2012, 17:56
Type Auto: F32 430i 2018
Locatie: Utrecht

tarum schreef:Als het de schijven zijn is het best raar dat ze soms onder de 60km/h zo af en toe helemaal niet trillen. Lijkt me dat schijven ALTIJD trillen bij het remmen als ze krom zijn??

@ laserQ
had jij dezelfde symptomen?
zelfde symptomen, soms wel trillen, soms niet. was geen peil op te trekken
BMW historie: e90 318d 2008, f20 118d 2015
Overige auto historie: Renault 5, Mazda 323, VW Polo, Peugeot 206, Renault Laguna, VW Polo sedan, Alfa 147, Alfa 159, Alfa 156, Alfa Mito
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

begint te remmen, moet je je gebit gewoon vast houden!
Gebit uitdoen voor het cruisen :mrgreen:
tarum
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 mar 2012, 19:49
Type Auto: E91 320d

Roland schreef:
begint te remmen, moet je je gebit gewoon vast houden!
Gebit uitdoen voor het cruisen :mrgreen:
Ben die inmiddels verloren bij een noodstop :wink: :wink:

Ben nu bij de bmw stealer, ff remvloeistof vernieuwen.
Auto geeft al een tijdje aan nieuw vloeistof nodig te hebben, misschien heb ik geluk :?:
320iCoupe
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 473
Lid geworden op: 01 mar 2013, 10:10
Type Auto: Bmw 320i E92 2008
Locatie: Zuid-Holland

We zijn benieuwd :)!

Vermoeden is alsnog dat een of meerdere remschijven een klein slag hebben, of het kan liggen aan je remvloeistof dat er misschien teveel lucht/vocht in zit of te weinig vloeistof.. maar daar heb ik eigenlijk (afkloppen) nog nooit problemen mee gehad.

Misschien geeft dat de stottering waar?? :idea:
174 Pk uit een ongeblazen 2.0 liter motor, wat wil je nog meer?
tarum
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 mar 2012, 19:49
Type Auto: E91 320d

Ja ik heb het ook nog nooit eerder meegemaakt inderdaad
maar als ik er zo over nadenk zou dat best een logische verklaring kunnen zijn voor het feit dat die soms niet trilt.

denk dat ze zo klaar zijn dus fingers crossed.
BaanVelgen
Sponsor
Sponsor
Berichten: 508
Lid geworden op: 21 nov 2012, 16:57
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Inderdaad of de schijven krom of bijvoorbeeld een versleten stuurkogel o.i.d.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”