25 NM voor de plug en de oliedop zelf heb ik o.a.gelezen
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=471627" onclick="window.open(this.href);return false;
Aanhaalmomenten lichtmetalen velgen
- monkey
- Getting the hang of it
- Berichten: 552
- Lid geworden op: 21 apr 2012, 16:56
- Type Auto: BMW E91 320D '08
- Locatie: close to leeuwarden
KTM schrijft voor een bepaald type motorfiets voor dat de moeren welke het achterste kettingwiel op zijn plek houden droog erop moeten. toch doen meer en meer eigenaren daar loctite tussen, er zijn al een paar moeren de achterbrug in geslagen namelijk... 1 had zelfs de helft nog maar zittenFonsOnline schreef:Een en ander is hier reeds correct aangehaald.
Als BMW het aandraaikoppel aangeeft zonder vet dan moet je dit respecteren.
Niet enkel het aandraaikoppel, maar ook het feit "zonder vet".
je moet inderdaad niet het aanhaal moment verhogen bij het gebruik van vet, dan gaat het dubbel zo hard...a) Als je wél vet gebruikt dan wordt met hetzelfde aandraaikoppel de spankracht van de bout enorm vergroot. Dit is niet ok. Niet voor de bout en al helemaal niet voor de aluminium velg.
De vlaktedruk onder de boutkop kan te groot worden voor het aluminium.
Gevolg: plastische vervorming van het aluminium onder de boutkop => verlies van voorspankracht => lossen van de bouten...
b) Als je naast extra vet dan ook nog eens het aandraaikoppel begint te verhogen dan ben je nog verder van huis!
Heel gevaarlijk allemaal.
In principe zou je voor dezelfde voorspankracht "met vet" eigenlijk het aandraaikoppel moeten verlagen.
(om de bout én de velg niet te overbelasten)
Maar we zetten hier wel een wiel vast. Dus hier is dit "not done" omdat je niet én vet én schroefdraadborgmiddel kan toepassen op 1 en dezelfde bout.
deze wil ik toch nuanceren. vooral als bestuurder van een auto welke geen zomer en winter wielen heeft en misschien maar 5.000 km per jaar rijd zal je het zwaar kunnen krijgen.Conclusie:
Géén vet én het voorgeschreven aandraaikoppel gebruiken. Niet meer en niet minder.
Als de bouten zo op het juiste moment aangedraaid worden zal je ze nadien heus wel los krijgen.
Neem desnoods een stukje buis mee om over je moersleutel te schuiven.
het enige wat ik wil bereiken met het smeer wat ik er op doe, en dat is serieus weinig, is zorgen dat het niet zo erg vast rot dat ik het niet met een normaal formaat sleutel los krijg.
met of zonder vet, 140NM vast betekend een vaste waarde om hem weer los te krijgen.
daar naast is er nog een behoorlijk verschil tussen de boel invetten of een klein drupje erop doen, dat zal ook zeker effect hebben op de mate van effect van het vet op het aanhaal moment
overigens, het vet gebruik is niet alleen voor de wielbouten/moeren van toepassing, eigenlijk alles wat "in het weer" zit (vooral onder de auto) zou met iets vast gezet moeten worden zodat het ook over 5 jaar weer los wil.
voor bouten welke niet los mogen aan mijn motor maar welke bijvoorbeeld recht voor het achterwiel zitten gebruik ik loctite, een type wat gebruikt word om iets gas dicht te maken.
als dat het schroefdraad helemaal opvult kan er nooit vocht bij komen. en doordat de toepassing van het spul niet vastzetten is komt het boutje/moertje weer los met een tikje met de hamer op de ratel
en ja, je mag niet met een hamer op een ratel tikken
BMW and KTM
all 3 letter brands are great!
all 3 letter brands are great!
- monkey
- Getting the hang of it
- Berichten: 552
- Lid geworden op: 21 apr 2012, 16:56
- Type Auto: BMW E91 320D '08
- Locatie: close to leeuwarden
om deze vraag wat interessanter te maken...Beieren schreef:Heren even een ander vraagje.. Weet iemand van jullie de aanhaalmoment van de olieplug?
25NM is al aangegeven, dat is wat er in een handleiding staat neem ik aan.
staat er ook bij of dit droog gemonteerd moet worden of met een smeer middel?
gokje? droog
als dat zo is, droog dus, vraag ik me af hoe een BMW monteur dan altijd de montage doet van de olie aftap plug
BMW and KTM
all 3 letter brands are great!
all 3 letter brands are great!
- Beieren
- Getting the hang of it
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 10 feb 2014, 08:07
- Type Auto: 320D E90 Dynamic Exec.
Ik bedoelde ook de aftapplug, op de oliefilterhuis staat het netjes aangegeven idd..monkey schreef:om deze vraag wat interessanter te maken...Beieren schreef:Heren even een ander vraagje.. Weet iemand van jullie de aanhaalmoment van de olieplug?
25NM is al aangegeven, dat is wat er in een handleiding staat neem ik aan.
staat er ook bij of dit droog gemonteerd moet worden of met een smeer middel?
gokje? droog
als dat zo is, droog dus, vraag ik me af hoe een BMW monteur dan altijd de montage doet van de olie aftap plug
- 3eiher
- VIP Driver
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 08 feb 2014, 13:35
Klopt, maar er wordt/kan ook aardig wat geweld op los gelaten wordenFolkert schreef:Die gekke centerlocks op mijn auto moeten volgens het boekje op 500 Nm vast worden gezetMac schreef:Ha ha. Komt me bekend voor. Heb tijdens een stage de schoepen van een ventilator vast moeten zetten met 480 Nm. Dan heb je ook een lange arm nodig.
-
- Being a part of it
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 24 mar 2013, 18:47
- Type Auto: BMW E91 318i 2010
- Locatie: Vlaanderen
tja...monkey schreef: KTM schrijft voor een bepaald type motorfiets voor dat de moeren welke het achterste kettingwiel op zijn plek houden droog erop moeten. toch doen meer en meer eigenaren daar loctite tussen, er zijn al een paar moeren de achterbrug in geslagen namelijk... 1 had zelfs de helft nog maar zitten
Schroefdraadborgmiddel aanbrengen is natuurlijk niet hetzelfde als olie/vet gebruiken.
Dit moet wel kunnen in combinatie met het voorgeschreven koppel.
Wel oppassen welk type je gebruikt (medium, strong,..) en spaarzaam aanbrengen.
Nadien lossen zal dan wel moeilijker gaan afhankelijk van de constructie.
Maar met de moer/bout een beetje op te warmen worden die borgmiddelen wel vaak zacht waardoor het lossen beter gaat...
Ich brauche eine Leistungssteigerung!
- monkey
- Getting the hang of it
- Berichten: 552
- Lid geworden op: 21 apr 2012, 16:56
- Type Auto: BMW E91 320D '08
- Locatie: close to leeuwarden
exactRoland schreef:aanhaalmomenten zijn, in principe, altijd droog.
maar wat is er nu net met de olie aftap plug?
wanneer je die gebruikt komt er een sloot olie doorheen... en hoe ga je dat gat weer droog krijgen? anders voldoe je immers niet aan het gestelde voor het aandraai moment.
het moment word altijd, tenzij vermeld, droog gedaan. dit is dus waar het bij de olie aftap plug mis gaat. die is namelijk nooit droog... ra ra waarom zoveel mensen hun olie aftap plug aan gort draaien
ik wil ook niet beweren dat dit het zelfde is, enkel dat of vet of borg middel altijd zou moeten worden aangegeven indien van toepassing. om aan te tonen dat dit in sommige gevallen niet handig is, het volgen van de instructies, kom ik met een voorbeeld van de achter tandwiel moeren.FonsOnline schreef: tja...
Schroefdraadborgmiddel aanbrengen is natuurlijk niet hetzelfde als olie/vet gebruiken.
Dit moet wel kunnen in combinatie met het voorgeschreven koppel.
Wel oppassen welk type je gebruikt (medium, strong,..) en spaarzaam aanbrengen.
Nadien lossen zal dan wel moeilijker gaan afhankelijk van de constructie.
Maar met de moer/bout een beetje op te warmen worden die borgmiddelen wel vaak zacht waardoor het lossen beter gaat...
en zoals ik al zei, ik gebruik een loctite welke niet bedoelt is als borg middel maar als afdichten van lucht of gas leidingen. deze hebben niet veel weerstand tegen het los draaien maar zorgen dat water en dus ook roest echt wel buiten blijven. zo rot je schroefdraad verbinding niet vast
en ohja, omdat dit niet sterk spul is doe ik dit niet spaarzaam
BMW and KTM
all 3 letter brands are great!
all 3 letter brands are great!
- Arjan
- Administrator
- Berichten: 24792
- Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
- Type Auto: IX1 xdrive30
- Dejan
- VIP Driver
- Berichten: 16246
- Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21
Zijn we er al over uit? Ik moet mijn bouten aanhalen, maar twijfel nog
F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)