Aanhaalmomenten lichtmetalen velgen

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

25 NM voor de plug en de oliedop zelf heb ik o.a.gelezen :ja:

http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=471627" onclick="window.open(this.href);return false;


Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Vast is vast :mrgreen:
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Beieren
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 285
Lid geworden op: 10 feb 2014, 08:07
Type Auto: 320D E90 Dynamic Exec.

Aha thnx.. Doe het al jaren op gevoel, is ook altijd goed gegaan.
Alleen wil nu wel even alles netjes volgens het boekje doen 001 :ja:
Gebruikersavatar
monkey
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 apr 2012, 16:56
Type Auto: BMW E91 320D '08
Locatie: close to leeuwarden

FonsOnline schreef:Een en ander is hier reeds correct aangehaald.

Als BMW het aandraaikoppel aangeeft zonder vet dan moet je dit respecteren.
Niet enkel het aandraaikoppel, maar ook het feit "zonder vet".
KTM schrijft voor een bepaald type motorfiets voor dat de moeren welke het achterste kettingwiel op zijn plek houden droog erop moeten. toch doen meer en meer eigenaren daar loctite tussen, er zijn al een paar moeren de achterbrug in geslagen namelijk... 1 had zelfs de helft nog maar zitten :nou:
a) Als je wél vet gebruikt dan wordt met hetzelfde aandraaikoppel de spankracht van de bout enorm vergroot. Dit is niet ok. Niet voor de bout en al helemaal niet voor de aluminium velg.
De vlaktedruk onder de boutkop kan te groot worden voor het aluminium.

Gevolg: plastische vervorming van het aluminium onder de boutkop => verlies van voorspankracht => lossen van de bouten...

b) Als je naast extra vet dan ook nog eens het aandraaikoppel begint te verhogen dan ben je nog verder van huis!
Heel gevaarlijk allemaal. :duh:

In principe zou je voor dezelfde voorspankracht "met vet" eigenlijk het aandraaikoppel moeten verlagen.
(om de bout én de velg niet te overbelasten)
Maar we zetten hier wel een wiel vast. Dus hier is dit "not done" omdat je niet én vet én schroefdraadborgmiddel kan toepassen op 1 en dezelfde bout.
je moet inderdaad niet het aanhaal moment verhogen bij het gebruik van vet, dan gaat het dubbel zo hard...
Conclusie:
Géén vet én het voorgeschreven aandraaikoppel gebruiken. Niet meer en niet minder.
Als de bouten zo op het juiste moment aangedraaid worden zal je ze nadien heus wel los krijgen.
Neem desnoods een stukje buis mee om over je moersleutel te schuiven. :mrgreen:
deze wil ik toch nuanceren. vooral als bestuurder van een auto welke geen zomer en winter wielen heeft en misschien maar 5.000 km per jaar rijd zal je het zwaar kunnen krijgen.
het enige wat ik wil bereiken met het smeer wat ik er op doe, en dat is serieus weinig, is zorgen dat het niet zo erg vast rot dat ik het niet met een normaal formaat sleutel los krijg.
met of zonder vet, 140NM vast betekend een vaste waarde om hem weer los te krijgen.

daar naast is er nog een behoorlijk verschil tussen de boel invetten of een klein drupje erop doen, dat zal ook zeker effect hebben op de mate van effect van het vet op het aanhaal moment :mrgreen:

overigens, het vet gebruik is niet alleen voor de wielbouten/moeren van toepassing, eigenlijk alles wat "in het weer" zit (vooral onder de auto) zou met iets vast gezet moeten worden zodat het ook over 5 jaar weer los wil.
voor bouten welke niet los mogen aan mijn motor maar welke bijvoorbeeld recht voor het achterwiel zitten gebruik ik loctite, een type wat gebruikt word om iets gas dicht te maken.
als dat het schroefdraad helemaal opvult kan er nooit vocht bij komen. en doordat de toepassing van het spul niet vastzetten is komt het boutje/moertje weer los met een tikje met de hamer op de ratel
en ja, je mag niet met een hamer op een ratel tikken :fylol: :Klappen:
BMW and KTM
all 3 letter brands are great!
Gebruikersavatar
monkey
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 apr 2012, 16:56
Type Auto: BMW E91 320D '08
Locatie: close to leeuwarden

Beieren schreef:Heren even een ander vraagje.. Weet iemand van jullie de aanhaalmoment van de olieplug?
om deze vraag wat interessanter te maken...
25NM is al aangegeven, dat is wat er in een handleiding staat neem ik aan.
staat er ook bij of dit droog gemonteerd moet worden of met een smeer middel?

gokje? droog

als dat zo is, droog dus, vraag ik me af hoe een BMW monteur dan altijd de montage doet van de olie aftap plug :fylol:
BMW and KTM
all 3 letter brands are great!
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

aanhaalmomenten zijn, in principe, altijd droog.
Gebruikersavatar
Beieren
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 285
Lid geworden op: 10 feb 2014, 08:07
Type Auto: 320D E90 Dynamic Exec.

monkey schreef:
Beieren schreef:Heren even een ander vraagje.. Weet iemand van jullie de aanhaalmoment van de olieplug?
om deze vraag wat interessanter te maken...
25NM is al aangegeven, dat is wat er in een handleiding staat neem ik aan.
staat er ook bij of dit droog gemonteerd moet worden of met een smeer middel?

gokje? droog

als dat zo is, droog dus, vraag ik me af hoe een BMW monteur dan altijd de montage doet van de olie aftap plug :fylol:
Ik bedoelde ook de aftapplug, op de oliefilterhuis staat het netjes aangegeven idd..
Gebruikersavatar
3eiher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 497
Lid geworden op: 08 feb 2014, 13:35

Folkert schreef:
Mac schreef:Ha ha. Komt me bekend voor. Heb tijdens een stage de schoepen van een ventilator vast moeten zetten met 480 Nm. Dan heb je ook een lange arm nodig. :shock:
Die gekke centerlocks op mijn auto moeten volgens het boekje op 500 Nm vast worden gezet :shock:
Klopt, maar er wordt/kan ook aardig wat geweld op los gelaten worden :Klappen:
FonsOnline
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 mar 2013, 18:47
Type Auto: BMW E91 318i 2010
Locatie: Vlaanderen

monkey schreef: KTM schrijft voor een bepaald type motorfiets voor dat de moeren welke het achterste kettingwiel op zijn plek houden droog erop moeten. toch doen meer en meer eigenaren daar loctite tussen, er zijn al een paar moeren de achterbrug in geslagen namelijk... 1 had zelfs de helft nog maar zitten :nou:
tja...

Schroefdraadborgmiddel aanbrengen is natuurlijk niet hetzelfde als olie/vet gebruiken.
Dit moet wel kunnen in combinatie met het voorgeschreven koppel.

Wel oppassen welk type je gebruikt (medium, strong,..) en spaarzaam aanbrengen.

Nadien lossen zal dan wel moeilijker gaan afhankelijk van de constructie.
Maar met de moer/bout een beetje op te warmen worden die borgmiddelen wel vaak zacht waardoor het lossen beter gaat...
Ich brauche eine Leistungssteigerung!
Gebruikersavatar
monkey
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 apr 2012, 16:56
Type Auto: BMW E91 320D '08
Locatie: close to leeuwarden

Roland schreef:aanhaalmomenten zijn, in principe, altijd droog.
exact
maar wat is er nu net met de olie aftap plug?
wanneer je die gebruikt komt er een sloot olie doorheen... en hoe ga je dat gat weer droog krijgen? anders voldoe je immers niet aan het gestelde voor het aandraai moment.

het moment word altijd, tenzij vermeld, droog gedaan. dit is dus waar het bij de olie aftap plug mis gaat. die is namelijk nooit droog... ra ra waarom zoveel mensen hun olie aftap plug aan gort draaien :nou:
FonsOnline schreef: tja...

Schroefdraadborgmiddel aanbrengen is natuurlijk niet hetzelfde als olie/vet gebruiken.
Dit moet wel kunnen in combinatie met het voorgeschreven koppel.

Wel oppassen welk type je gebruikt (medium, strong,..) en spaarzaam aanbrengen.

Nadien lossen zal dan wel moeilijker gaan afhankelijk van de constructie.
Maar met de moer/bout een beetje op te warmen worden die borgmiddelen wel vaak zacht waardoor het lossen beter gaat...
ik wil ook niet beweren dat dit het zelfde is, enkel dat of vet of borg middel altijd zou moeten worden aangegeven indien van toepassing. om aan te tonen dat dit in sommige gevallen niet handig is, het volgen van de instructies, kom ik met een voorbeeld van de achter tandwiel moeren.

en zoals ik al zei, ik gebruik een loctite welke niet bedoelt is als borg middel maar als afdichten van lucht of gas leidingen. deze hebben niet veel weerstand tegen het los draaien maar zorgen dat water en dus ook roest echt wel buiten blijven. zo rot je schroefdraad verbinding niet vast :)
en ohja, omdat dit niet sterk spul is doe ik dit niet spaarzaam :mrgreen:
BMW and KTM
all 3 letter brands are great!
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Het lijkt mij, dat aanhaalmomenten echt belangrijk zijn indien er bepaalde krachten vrijkomen op die betreffende bout / moer.

De krachten die vrijkomen op een olieplug zullen wel meevallen denk ik 001
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Roland schreef: De krachten die vrijkomen op een olieplug zullen wel meevallen denk ik 001
Start maar eens een topic, zal je zien komen we ook tot 4 pagina's die gaan over het aanhaalmoment :wink:
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Er zijn wel vreemdere thema's met 10+ pagina's voorbijgekomen hier :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Zijn we er al over uit? Ik moet mijn bouten aanhalen, maar twijfel nog :mrgreen:
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Velgen/Banden”