als je het hebt over hoe vast iets moet zitten om ook vast te blijven zitten, zoals met velgen dus, heb je volledig gelijk. een olieplug heeft alleen zijn eigen maar omhoog te houden.Roland schreef:Het lijkt mij, dat aanhaalmomenten echt belangrijk zijn indien er bepaalde krachten vrijkomen op die betreffende bout / moer.
De krachten die vrijkomen op een olieplug zullen wel meevallen denk ik
maar behalve vast genoeg bestaat er ook nog te vast. dit kan een aantal gevolgen hebben.
bij velgen gaan de gaten stuk al moet je wel lomp draaien voor dat gebeurt.
bij de olieplug draai je het schroefdraad eruit.
even een grof voorbeeldje pakken. uit mijn link te lezen is een M12 bout max ongeveer 120nm kan hebben.
wanneer je olie gebruikt op het schroefdraad komt de waarde te liggen tussen 63 en 93nm
aangezien de aftap bout altijd olie op het schroefdraad heeft staan ga ik uit van een max smering, 63 nm dus.
door de olie zou je dus even veel kracht op het materiaal zetten bij de helft aan aandraai moment.
er is maar 1 ding waar de tabellen geen rekening mee houden, de verbinding bij de olieplug is geen staal in staal. en dat nu juist waar de tabel op gemaakt is.
ofewel, daar waar je het aantal nm misschien wel zou moeten halveren blijft men de boel lekker strak aandraaien. voor de mensen met een moment sleutel is er nog niet heel veel aan de hand, de aangegeven momenten zullen ver beneden het breekpunt liggen. er zijn echter ook mensen die het zonder moment sleutel doen... je draait hem vaak te vast.
het resultaat zal misschien de eerste keer het zelfde zijn. de 2e keer kun je best de boel zo oprekken dat je de 3e keer bij het losdraaien vind dat de bout er opeens wel heel raar uit ziet, dat is dan het schroefdraad wat normaal een deel van je blok is
het moment is dus voor de bevestiging inderdaad pas belangrijk wanneer er iets aan hangt.
voor het moment (de tijd) dat je het vast zet is het moment (de kracht) echter altijd belangrijk. en dan is het verschil tussen "nat" of droog misschien ook wel belangrijk
bij auto's komt het minder voor maar bij motoren, waar een groter deel van de eigenaren zelf zijn onderhoud doet, gebeurt dit vaak genoeg.
ik zet de mijne dus altijd vast met een moment sleutel en op uit mijn hoofd 18nm, het boek zegt iets van 24. los zit het niet, lekken doet het ook niet dus kennelijk doe ik iets goed.