Ik hou mij hier niet mee bezig, maar ik vind het wel gaaf dat je dit kunt veranderen en finetunen zoals je zelf wilt.
Dutch79 E90 330i (p165: nieuwe dynamo...)
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Vanochtend m'n KVS-reservoir (preventief) vervangen. Het peilstokje was al een tijd terug afgebroken door ouderdom en dus toch maar het hele expansievat vernieuwd.
Heb 'm eerst leeg gezogen, want er zit toch wel behoorlijk wat in. Dat er wat uit gaat lopen bij de onderste slangaansluiting ga je niet voorkomen, maar dan is dat vat alvast leeg.
Toen de nieuwe erin, weer vullen en auto aan de voeding om het ontluchtingsprogramma van ca 12 min te laten draaien. Toen de auto warm laten draaien, nog een keer controleren en that's it.
Heb 'm eerst leeg gezogen, want er zit toch wel behoorlijk wat in. Dat er wat uit gaat lopen bij de onderste slangaansluiting ga je niet voorkomen, maar dan is dat vat alvast leeg.
Toen de nieuwe erin, weer vullen en auto aan de voeding om het ontluchtingsprogramma van ca 12 min te laten draaien. Toen de auto warm laten draaien, nog een keer controleren en that's it.
- Joop
- Moderator
- Berichten: 15845
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
- Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport
Die DCT schakelt prima. Hij heeft wel zijn eigen nukken, zeker als die koud is, maar hoort erbij. Een PDK bak gaat het toch nooit worden. Daar moet je gewoon een Porsche voor aanschaffen.Miggel88 schreef: ↑02 dec 2022, 14:32 Ideaal dus dat finetunen goed om te horen dat het niet meer voorkomt nu.
Ik heb lang zitten twijfelen maar laat de XHP voor de M2 voor wat het is. Heb welliswaar de licentie destijds gekregen maar hoor voor een M DCT meer nadelen dan voordelen.
Leuk dat deze met XHP dan bijna net zo snel schakelt als een Porsche PDK, maar de veiligheidsmarges die dan niet meer van toepassing zijn is het mij niet waard icm met de veel hogere synchro DCT slijtage.
- Miggel88
- VIP Driver
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
- Type Auto: BMW M2 LCI
- Locatie: Limburg (BE)
Precies dat Joop! Tot nu toe nog steeds zeer tevreden over de DCT en dat wil ik graag zo houden haha.
Goed bezig Dutch! Die 330i doe je toch (hopelijk) toch niet meer weg ofwel? In deze staat vind je nergens meer eentje zoals jij hem onderhoud.
Huidige BMW:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom
BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
- BMW F87 M2 LCI > Showroom
BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Heb nog steeds eigenlijk weinig reden voor 'n opvolger hoewel die gedachte al wel vaker heeft gespeeld. Alleen als extra auto erbij houden tzt heeft weinig zin omdat mn vrouw m niet wil en 1 auto voor mezelf vind ik ook genoeg. We zien wel hoe t gaat lopen. Blijft n heerlijke rijdersauto
- MrTRex
- Being a part of it
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 05 sep 2012, 11:48
- Type Auto: '05 ///M3 Competition & '06 325i touring
Ik dacht laat ik even hier reageren ipv in Vester's topic.Dutch79 schreef: ↑12 apr 2023, 11:05 Hoeveel km's heb je er mee gereden nu? Ik zit op 50K geloof ik, maar bij wat forsere onregelmatigheden in t wegdek vind ik het toch te veel 'stuiteren'. De demping is wat mij betreft gewoon niet al te best. Maar de Sachs M's zijn ook niet echt bedoeld voor verlagingsveren die een cm of 3 lager zijn natuurlijk. Misschien is t de afgelopen 50K al wel minder geworden. Dat weet ik eigenlijk niet. Heb toen ook niet veerschotels/toplagers/draagarmen geplaatst, dus daar zal t m niet in zitten.
Ik heb ze er pas 2-3k op zitten nu. Ik ervaar totaal geen stuiteren (als ik begrijp wat je bedoelt). Ik heb de hele poten nieuw gedaan, toplagers, veerschotels, bumpstops, etc. Misschien dat dat nog iets uit heeft gemaakt. Mogelijk ook een ander referentiekader. Voor een verlaagde auto vind ik hem best comfortabel, en het oude spul was zo versleten dat het dag en nacht beter werd met het monteren van deze set.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ik had ook alles vervangen. Het comfort is gemiddeld genomen ook best in orde hoor. Alleen worden wat grorere kuilen/bulten in t wegdek naar mijn mening gewoon niet echt goed opgevangen. Is op zich niet vreemd, omdat de dempers niet voor zo'n verlaging zijn ontworpen.
- Vester86
- VIP Driver
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
- Type Auto: e91 330i
wat ik zelf van de Sachs M vond (welliswaar versleten set) was dat ze op korte hobbels onconfortabel waren maar juist op hogere snelheid wat te weinig demping hadden.
je hebt bij schokdempers zogeheten Low-speed demping en High-speed Demping.
dat heeft niks met de snelheid van het voertuig te maken maar met de snelheid van de zuigerstang van de demper.
Highspeed is dus het veren over een drempel, Lowspeed is het dempen van de veerbeweging bij optrekken/remmen en bochten maken.
een sterkere veer heeft ook een sterkere demper nodig om goed zn werk te kunnen doen en om de veer snel genoeg "tot rust" te laten komen als het ware.
wat mij betreft zijn de Sachs dempers teveel highspeed gedempt en te weinig Lowspeed Gedempt.
de Bilstein B4's die ik onder mijn eigen auto had. waren met name op de highspeed demping een stuk beter dan de (versleten) Sachs en daarmee een stuk comfortabeler.
je hebt bij schokdempers zogeheten Low-speed demping en High-speed Demping.
dat heeft niks met de snelheid van het voertuig te maken maar met de snelheid van de zuigerstang van de demper.
Highspeed is dus het veren over een drempel, Lowspeed is het dempen van de veerbeweging bij optrekken/remmen en bochten maken.
een sterkere veer heeft ook een sterkere demper nodig om goed zn werk te kunnen doen en om de veer snel genoeg "tot rust" te laten komen als het ware.
wat mij betreft zijn de Sachs dempers teveel highspeed gedempt en te weinig Lowspeed Gedempt.
de Bilstein B4's die ik onder mijn eigen auto had. waren met name op de highspeed demping een stuk beter dan de (versleten) Sachs en daarmee een stuk comfortabeler.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
De combi Sachs M + Eibach Pro-kit heb ik inmiddels 50K eronder. Kan ook zijn dat ze al wat minder aan t worden zijn. Kan ik moeilijk inschatten.
Maar n volgende keer zullen t andere dempers worden of zo'n mooie KW Streetcomfort schroefset
@Vester86: Ben daarom ook zo benieuwd hoe die je bevallen tov de 'verlaagde' Bilsteins+Pro-Kit.
Maar n volgende keer zullen t andere dempers worden of zo'n mooie KW Streetcomfort schroefset
@Vester86: Ben daarom ook zo benieuwd hoe die je bevallen tov de 'verlaagde' Bilsteins+Pro-Kit.
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 17 apr 2023, 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.
- Vester86
- VIP Driver
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
- Type Auto: e91 330i
ik hou je op de hoogte, woensdag uitlijnen
bizar trouwens, meeste bedrijven zijn zo druk met (winter)banden wisselen dat de gewone particulier pas begin mei terecht kan voor uitlijning alsof ik 3 weken zonder auto kan.
bizar trouwens, meeste bedrijven zijn zo druk met (winter)banden wisselen dat de gewone particulier pas begin mei terecht kan voor uitlijning alsof ik 3 weken zonder auto kan.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Afgelopen week enkele kleine fixes uitgevoerd:
-Na het vervangen van het raammechanisme RA (wordt weinig gebruikt) kwam ik er onlangs achter dat het raam niet goed was vergrendeld in het mechanisme. Hierdoor bleef het raam in de bovenste stand hangen, terwijl het mechanisme wel heen en weer bewoog. Deurpaneel er dus af en gefixed.
-Laatste tijd had ik last van 1 schakelflipper waar speling op zat. Airbag er dus uitgehaald en met een inbusje het boutje vd flipper weer stevig aangedraaid.
-3 jaar na het wetsanden/compounden/keramisch coaten vd koplampen, begon er toch weer een verwering aan de bovenkant vd koplampen te ontstaan. Eerst met alleen compound op een wollen pad geprobeerd en dat bleek voldoende. Ziet er dus voorlopig weer fris uit
-Na het vervangen van het raammechanisme RA (wordt weinig gebruikt) kwam ik er onlangs achter dat het raam niet goed was vergrendeld in het mechanisme. Hierdoor bleef het raam in de bovenste stand hangen, terwijl het mechanisme wel heen en weer bewoog. Deurpaneel er dus af en gefixed.
-Laatste tijd had ik last van 1 schakelflipper waar speling op zat. Airbag er dus uitgehaald en met een inbusje het boutje vd flipper weer stevig aangedraaid.
-3 jaar na het wetsanden/compounden/keramisch coaten vd koplampen, begon er toch weer een verwering aan de bovenkant vd koplampen te ontstaan. Eerst met alleen compound op een wollen pad geprobeerd en dat bleek voldoende. Ziet er dus voorlopig weer fris uit
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ongeveer 2 weken geleden was ik aan de beurt: de CCC deed er erg lang over om op te starten, en later die dag bleef het scherm continu zwart met af en toe een witte flits...
Reparatie/revisie leek me het meest voor de hand liggend omdat ik tijdens de naderende vakantie niet zonder muziek wilde en de idrive menu's incl radarscherm voor de parkeersensoren ook wel erg handig zijn.
Omdat de meeste bekende reparateurs ver buiten de Randstad liggen (Eindhoven, Apeldoorn,..), ben ik even verder gaan zoeken en kwam ik uit op Alfa-Electronics (Rotterdam). Voor €300,- reviseren ze oa de CCC units door nieuwe (VIN gecodeerde) onderdelen (printplaat) te bestellen en deze vervolgens in de unit te vervangen. Na ruim 'n week heb ik de unit weer terug in werkende staat. Garantie van 3 mnd, maar zou weer jaren mee moeten kunnen.
Alfa-electronics is verder 'n zaak die al erg lang in de audio/navigatie zit en kennis/ervaring is er dus voldoende. Verwacht echter geen representatieve winkel. Parkeren is daar 'n uitdaging en pinnen is ook niet mogelijk. Maar het voordeel van 'n lokale zaak vlak voor onze vakantie vind ik wel pretttig, zodat ik geen unit hoef op te sturen oid. Ze gaan zelf nu ook 'n aantal weken dicht, dus mocht iemand er heen willen, dan zal dat voorlopig niet gaan.
Reparatie/revisie leek me het meest voor de hand liggend omdat ik tijdens de naderende vakantie niet zonder muziek wilde en de idrive menu's incl radarscherm voor de parkeersensoren ook wel erg handig zijn.
Omdat de meeste bekende reparateurs ver buiten de Randstad liggen (Eindhoven, Apeldoorn,..), ben ik even verder gaan zoeken en kwam ik uit op Alfa-Electronics (Rotterdam). Voor €300,- reviseren ze oa de CCC units door nieuwe (VIN gecodeerde) onderdelen (printplaat) te bestellen en deze vervolgens in de unit te vervangen. Na ruim 'n week heb ik de unit weer terug in werkende staat. Garantie van 3 mnd, maar zou weer jaren mee moeten kunnen.
Alfa-electronics is verder 'n zaak die al erg lang in de audio/navigatie zit en kennis/ervaring is er dus voldoende. Verwacht echter geen representatieve winkel. Parkeren is daar 'n uitdaging en pinnen is ook niet mogelijk. Maar het voordeel van 'n lokale zaak vlak voor onze vakantie vind ik wel pretttig, zodat ik geen unit hoef op te sturen oid. Ze gaan zelf nu ook 'n aantal weken dicht, dus mocht iemand er heen willen, dan zal dat voorlopig niet gaan.
- internetboarder
- VIP Driver
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
- Type Auto: F34 328i