Cabriodak functiestoring

Bespreek hier alle aanpassingen en verbeteringen aan het ex- en interieur van je bmw
Gebruikersavatar
Qositaon
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 609
Lid geworden op: 25 jan 2015, 12:41
Type Auto: BMW 335i e93
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Vandaag weer bij John geweest om samen te kijken naar het issue met het dak.

Bij aankomst bij John was Dick er ook met zijn M3 voor wat modjes. Gezellig staan kletsen over de auto's en andere zaken.

Nadat Dick weg was zijn we begonnen met het afstellen van de hoek van het raam aan de bestuurderskant en de deuren weer goed afgesteld op de carrosserie.

Daarna de halsensor in de kofferbak gedemonteerd. Bleek dat het metalen plaatje wat voor de sensor schuift te ver weg zat waardoor de sensor geen goede registratie kon doen. Beetje staat gebogen en frame bijgesteld. Probleem lijkt opgelost. Tenminste na een aantal cycli geen storingen meer in de boordcomputer.

John, dank voor je hulp en de supergezellig middag :ja:


Qositaon = Quality Of Sound Is The Art Of Noise
It's just a nick, call me Roland

Huidige auto's
BMW335i e93 03-2011 (Mijn Speelgoed)
Fiat 500 (van mijn meissie)

Vorige auto
BMW 335i e93 12-2006 (Vorig speelgoed)
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

Graag gedaan Roland, was een gezellige en nuttige middag :ja:
Merk je minder windgeruis nu aan de portieren/ramen?
Gebruikersavatar
Qositaon
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 609
Lid geworden op: 25 jan 2015, 12:41
Type Auto: BMW 335i e93
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Windgeruis lijkt iets minder maar niet echt het "wauw" effect gemerkt. :cry: Van de week de bimmer weer eens wassen en kijken of er nu helemaal geen water meer langs de ramen loopt. Was al heel minimaal maar nu de deuren en ramen weer strakker zitten zou het theoretisch beter moeten zijn :mrgreen:
Qositaon = Quality Of Sound Is The Art Of Noise
It's just a nick, call me Roland

Huidige auto's
BMW335i e93 03-2011 (Mijn Speelgoed)
Fiat 500 (van mijn meissie)

Vorige auto
BMW 335i e93 12-2006 (Vorig speelgoed)
RaM3on
Just getting started
Just getting started
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2016, 21:50

Dag heren, mijn M3 cabrio uit 2008 heeft een storing in het systeem van het cabrio dak. Het dak is geopend maar gaat niet meer geheel dicht. De ramen gaan naar beneden en de achterklep gaat open en daarmee is het gebeurt. Terug open gaat wel gelukkig maar dicht zou ook leuk zijn gezien de herfst die eraan komt! Na uitlezen blijkt de sensor of schakelaar links bovenop de voorruit een storing aan te geven. Ik las in jullie gesprek dat er een technische beschrijving is van alle schakelaars en sensoren. Zou ik die ook kunnen ontvangen van jullie? Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Qositaon
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 609
Lid geworden op: 25 jan 2015, 12:41
Type Auto: BMW 335i e93
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Waarschijnlijk blijft de sensor in de raamlijst linksvoor hangen. Als je in het gat kijkt dan zie je waarschijnlijk dat er een plastic heveltje onder het metalen randje blijft hangen. Even met een schroevendraaier iets indrukken en er begeleiden zodat hij niet meer blijft hangen. Dan nogmaals kijken of het dak wel dicht gaat. O ja, als je gaat rommelen aan de sensors zorg er dan voor dat je auto in "Slaapmodus" staat. Doe je dat niet kan je hele rare effecten krijgen met het dak.

Als jet dak nu wel dichtgaat weet je dat deze sensor niet goed is. Het is niet veel bijzonders. Het is een microschakelaar met een plastic hefboompje. Je kan de sensor er redelijk eenvoudig uithalen maar den moet je zonneklep er af (let op daar zitten ook draden in) Wanneer je die er af hebt kan je het binnenlampje boven de spiegel er uit halen. en dan kan je met beleid de plastic rand rond je raam iets los trekken waardoor je bij de schakelaar kan komen.

Ik weet niet waar je woont maar als je in de buurt van Rotterdam woont ben je van harte welkom om even langs te rijden in Bergschenhoek.

nb. PB'tje verstuurd
Qositaon = Quality Of Sound Is The Art Of Noise
It's just a nick, call me Roland

Huidige auto's
BMW335i e93 03-2011 (Mijn Speelgoed)
Fiat 500 (van mijn meissie)

Vorige auto
BMW 335i e93 12-2006 (Vorig speelgoed)
hhl66
Just getting started
Just getting started
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2017, 11:17

mannen,

ben nog nieuw hier en heb eigenlijk gelijk een vraag ben namelijk sinds kort in bezit van een E93 320I 2009
zelf uit duitsland gehaald maar grootste vraag is toch wel de dak,
dat is wel een beste stuk techniek moet deze om de zoveel tijd calibratie krijgen?
Laatst gewijzigd door hhl66 op 21 feb 2017, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Qositaon
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 609
Lid geworden op: 25 jan 2015, 12:41
Type Auto: BMW 335i e93
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik zou beginnen met het uit lezen van de storingen. Als het dak handmatig dicht is gemaakt dan is in ieder geval het drukventiel van het pneumatische systeem open gedraaid. Als die openstaat kan het systeem geen druk opbouwen en gaat het dak sowieso niks doen. Uitlezen van de storingscodes vertelt meestal zeer cryptisch omschreven wel wat er fout is.
Qositaon = Quality Of Sound Is The Art Of Noise
It's just a nick, call me Roland

Huidige auto's
BMW335i e93 03-2011 (Mijn Speelgoed)
Fiat 500 (van mijn meissie)

Vorige auto
BMW 335i e93 12-2006 (Vorig speelgoed)
Jan23
Just getting started
Just getting started
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:31

Beste leden, ik ben net gestart op dit forum en wil graag aanhaken op dit bericht als dat kan.
Ik heb sinds kort een vergrendel vertraging van het dak in geopende stand, betreft een E88 uit 2010. De rechter vergrendeling van het deksel gaat normaal snel en de linker zeer langzaam wat zichtbaar is door de kleine dichtschuivende afdekkingen. Heeft iemand daar een ervaring mee?
Met groet,
Jan
Gebruikersavatar
Vod
Moderator
Moderator
Berichten: 1922
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

Op de E88 die ik ooit heb gehad ging het exact gelijk op. Het zou kunnen zijn dat een van de motortjes wat hapert of dat de hydrauliek niet helemaal in orde meer is.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
Carbohans
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 nov 2022, 10:40

Ik weet dat dit een oud draadje is maar nu staan
alle vragen bij elkaar.
Weet iemand hoe ik het vergrendel/ontgrendel motortje in het voorste dakdeel aan kan zetten als het dak als een pakket in de kofferbak vergrendeld zit? Er staat een filmpje op YT hoe je dit bij een E93 moet doen maar hoe doe je dat bij een F33? Je moet hem dan even aanzetten. (Hoe?) om te ontgrendelen daarna kan je de 3 bleeder schroefjes openzetten op het hydroliekblok en handmatig het dak sluiten. Mijn grootste angst is dat het bv gebeurt op vakantie voor een regenbui. Ik wil ten aller tijden het dak dicht kunnen krijgen. Weet iemand bv de kleurcodes en welke stekker aan ctm incl nummering hoe je met bv 2 draadjes 12 V op het motortje kan zetten om te ontgrendelen? Alvast tnx :cool: Ik heb nog geen ista+ rhino etc vandaar.
Echte mannen rijden op slicks :Klappen:
Remmen is een gebrek aan snelheid :autotje spelen:
Sleutelen is emotie :In love:
Carbohans
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 nov 2022, 10:40

Gevonden! Na lang zoeken pin 20/21 br/blrd nu nog de juiste connector zoeken op de ctm en 2 draadjes aansluiten op de 12 volt stekker in de achterbak en binnenkort effe proberen dan heb ik er wat meer vertrouwen in als we op vakantie gaan.

https://postimg.cc/0KYBWxNP
Echte mannen rijden op slicks :Klappen:
Remmen is een gebrek aan snelheid :autotje spelen:
Sleutelen is emotie :In love:
Carbohans
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 nov 2022, 10:40

De witte stekker en dan de 2 grootste pinnen daarmee kan je de roofmotor bedienen dus als het pakket in de kofferbak vergrendeld zit dan kan je met 12 volt op deze pinnen het dakpakket ontgrendelen en daarna de 3 bleeders op het hydroliekblok open draaien en met de hand het dak dicht doen en met de hand vergrendelen. Je kan met een stok de cilinders induwen via de kofferbak die het achterste paneel vergrendelen dan hoef je de zijkanten van het achterste raam niet te verwijderen.
Nu ik dit weet volledig vertrouwen dat het dak in welke stand dan ook dicht te krijgen is :Klappen: :Klappen:
https://postimg.cc/gallery/xNy6J97
Echte mannen rijden op slicks :Klappen:
Remmen is een gebrek aan snelheid :autotje spelen:
Sleutelen is emotie :In love:
Carbohans
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 nov 2022, 10:40

Mijn dak f33 ging maar een centimeter open en daarna niks meer! Uitgelezen en wat blijkt hij dacht dat ie open en tergelijkertijd dicht was dat snapte hij niet meer. Ik heb de beide microswitches in het voorste paneel vervangen en storing is opgelost. Hoop dat iemand er wat aan heeft als men dezelfde symptomen heeft.En nu weer genieten van het mooie weer en het uitlaatgeluid. 001

Afbeelding

Afbeelding


https://postimg.cc/gallery/X4pwL7Z
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Carbohans op 22 mei 2023, 11:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Echte mannen rijden op slicks :Klappen:
Remmen is een gebrek aan snelheid :autotje spelen:
Sleutelen is emotie :In love:
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Dank voor het delen, welke app heb je gebruikt van die screenshot?
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Carbohans
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 nov 2022, 10:40

Ik gebruik de link van How to van het forum. Ik heb de foto’s aangepast. Op de laatste foto is de handbediening te zien dat is een 6 kantige stift die je er voor de helft uit kan trekken ( m8 boutje er in draaien) als je daar dan sleutel 10 op zet dan kan je hem ver/ontgrendelen die stift zit direct onder het kunstof kapje in de dakhemel. Let wel op dat de stift weer is ingedrukt als het dak opgevouwen wordt ander heb je een deukje in je dak door de stift die dan nog uitsteekt!! Het motortje bedient de haken aan de voorkant en de stiften aan de achterkant om het dak te sluiten/openen.
Echte mannen rijden op slicks :Klappen:
Remmen is een gebrek aan snelheid :autotje spelen:
Sleutelen is emotie :In love:
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Exterieur/Interieur”