Mdlange’s F11 525d 2013
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Estoril of Monte Carlo komt t dichtste in de buurt bij de originele M-kleur van de F3X-klauwen.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Nee. Maar met genoemde BMW-kleuren kun je amper veschil met de originele M-klauwen zien.
- mdlange
- VIP Driver
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 21:21
@Ray320 ik vond deze post met foto’s, daar heb ik dus mijn kleur uit gekozen:
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1489103
Verder zou je misschien kunnen overwegen geen hoogglans, maar zijdeglans blanke lak te kiezen.
Op die foto’s uit het topic wat ik net stuurde zijn ze origineel hoogglans, daarom koos ik dat ook.
Maar de foto van mijn klauw voordat ik de blanke lak gespoten had, vind ik achteraf ook wel mooi staan eigenlijk...
Ik vind het voor nu prima, en op een echte m-remklauw staat hoogglans ook wel mooier. Omdat de vlakken veel eenvoudiger en afgerond zijn.
Maar op een standaard remklauw, meer veel meer hoekjes en verschillende vlakken zou ik de volgende keer denk ik eens zijdeglans proberen.
Het lijkt nu een beetje alsof de kleur wat verloren gaat door de glans. Snap je wat ik bedoel?
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1489103
Verder zou je misschien kunnen overwegen geen hoogglans, maar zijdeglans blanke lak te kiezen.
Op die foto’s uit het topic wat ik net stuurde zijn ze origineel hoogglans, daarom koos ik dat ook.
Maar de foto van mijn klauw voordat ik de blanke lak gespoten had, vind ik achteraf ook wel mooi staan eigenlijk...
Ik vind het voor nu prima, en op een echte m-remklauw staat hoogglans ook wel mooier. Omdat de vlakken veel eenvoudiger en afgerond zijn.
Maar op een standaard remklauw, meer veel meer hoekjes en verschillende vlakken zou ik de volgende keer denk ik eens zijdeglans proberen.
Het lijkt nu een beetje alsof de kleur wat verloren gaat door de glans. Snap je wat ik bedoel?
Laatst gewijzigd door mdlange op 27 feb 2020, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ja, die heb ik hier al een keer gepost.
- Ray320
- VIP Driver
- Berichten: 2984
- Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
- Type Auto: Een touring
Snap helemaal wat je bedoelt.mdlange schreef: ↑27 feb 2020, 09:26 @Ray320 ik vond deze post met foto’s, daar heb ik dus mijn kleur uit gekozen:
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1489103
Verder zou je misschien kunnen overwegen geen hoogglans, maar zijdeglans blanke lak te kiezen.
Op die foto’s uit het topic wat ik net stuurde zijn ze origineel hoogglans, daarom koos ik dat ook.
Maar de foto van mijn klauw voordat ik de blanke lak gespoten had, vind ik achteraf ook wel mooi staan eigenlijk...
Ik vind het voor nu prima, en op een echte m-remklauw staat hoogglans ook wel mooier. Omdat de vlakken veel eenvoudiger en afgerond zijn.
Maar op een standaard remklauw, meer veel meer hoekjes en verschillende vlakken zou ik de volgende keer denk ik eens zijdeglans proberen.
Het lijkt nu een beetje alsof de kleur wat verloren gaat door de glans. Snap je wat ik bedoel?
Ik ben daar ook voor aan het Googlen. Ik heb ook een bepaalde glans in gedachten en die moet niet TE zijn.
E91 320i
- mdlange
- VIP Driver
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 21:21
Vandaag de stofhoezen van de schokdempers vervangen.
Bij onze 3 serie zijn deze ook helemaal gaar, maar daar komt binnenkort een nieuwe set schokdempers onder, dus pak ik deze meteen mee.
Ik zag echter dat een schokdemper voor de 5 serie 750,- per stuk kost. (Adaptief..)
Dus deze stofhoezen eerst maar vervangen, hopelijk gaan de dempers dan nog wat langer mee....
Een beetje timmeren hier en daar, maar verder kwam de schokdemper vrij eenvoudig los.
Om de veer en schokdemper weer op dezelfde manier terug te monteren viel wel tegen. Tijdens het ontspannen van de veer draaide er steeds wat, dus moest hij een paar keer op nieuw opgespannen worden.
Ik had streepjes gezet om te zien hoe alles in lijn moest staan.
De achterkant ging gelukkig een stuk eenvoudiger. Wel een beetje pielen met een potkrikje onder de vering om hem in lijn te krijgen met de schokdemper. (Bij het eerste wiel zelfs een luchtbalg (luchtvering) leeg laten lopen om dit voor elkaar te krijgen.
Bleek niet nodig, want bij de andere kant lukte het ook zonder
En de voorkant gemonteerd
Achteraf wel spijt dat ik voor een aftermarket (B?) merk onderdelen ben gegaan. Ik had ze al besteld toen ik de auto net had gekocht met het idee dit ooit “even” mee te pakken.
Het was toch een behoorlijk klusje en ookal zijn de stofhoezen weer dicht en de bumpertjes weer heel... het voelt toch een beetje als troep-kwaliteit spul. Dus achteraf had ik het gewoon even bij de dealer moeten halen...
Bij onze 3 serie zijn deze ook helemaal gaar, maar daar komt binnenkort een nieuwe set schokdempers onder, dus pak ik deze meteen mee.
Ik zag echter dat een schokdemper voor de 5 serie 750,- per stuk kost. (Adaptief..)
Dus deze stofhoezen eerst maar vervangen, hopelijk gaan de dempers dan nog wat langer mee....
Een beetje timmeren hier en daar, maar verder kwam de schokdemper vrij eenvoudig los.
Om de veer en schokdemper weer op dezelfde manier terug te monteren viel wel tegen. Tijdens het ontspannen van de veer draaide er steeds wat, dus moest hij een paar keer op nieuw opgespannen worden.
Ik had streepjes gezet om te zien hoe alles in lijn moest staan.
De achterkant ging gelukkig een stuk eenvoudiger. Wel een beetje pielen met een potkrikje onder de vering om hem in lijn te krijgen met de schokdemper. (Bij het eerste wiel zelfs een luchtbalg (luchtvering) leeg laten lopen om dit voor elkaar te krijgen.
Bleek niet nodig, want bij de andere kant lukte het ook zonder
En de voorkant gemonteerd
Achteraf wel spijt dat ik voor een aftermarket (B?) merk onderdelen ben gegaan. Ik had ze al besteld toen ik de auto net had gekocht met het idee dit ooit “even” mee te pakken.
Het was toch een behoorlijk klusje en ookal zijn de stofhoezen weer dicht en de bumpertjes weer heel... het voelt toch een beetje als troep-kwaliteit spul. Dus achteraf had ik het gewoon even bij de dealer moeten halen...
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
Nette klus! Ik heb er eergisteren bij gestaan toen er nieuwe schokbrekers onder mijn auto werden gezet. Dat is best even klussen idd...
Zij deden het verwijderen en weer monteren van de veren heel handig met een paar zelfgemaakte hulpstukken en... een vorkheftruck. Heel handig en snel, zonder geweld en gedoe met veerspanners e.d. Maar ja, om daar nou een vorkheftruck voor te kopen.
Het is wel verstandig om de uitlijning van de wielen te laten controleren want die klopt (vrijwel zeker) niet meer.
Zij deden het verwijderen en weer monteren van de veren heel handig met een paar zelfgemaakte hulpstukken en... een vorkheftruck. Heel handig en snel, zonder geweld en gedoe met veerspanners e.d. Maar ja, om daar nou een vorkheftruck voor te kopen.
Het is wel verstandig om de uitlijning van de wielen te laten controleren want die klopt (vrijwel zeker) niet meer.
- mdlange
- VIP Driver
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 21:21
Thanks!
Oh, goed dat je het zegt wat betreft de uitlijning, want daar twijfelde ik zelf nog over.
Ik heb de stuurstang met rust gelaten en behalve de stofkappen is er niets vervangen,maar het is dus toch wel nodig om dit nog te laten checken denk je?
Ik heb net meteen even een degelijker setje veerspanners besteld en een setje inbus doppen. Deze veerspanners voelden toch niet echt safe aan en binnenkort moet ik er nog 4 doen voor de 3 serie.
De remmen van de 5 serie zitten vast met een inbus volgens mij inbus 7. Ik heb tig inbus sleutels, maar die gaan allemaal van 6 naar 8....
Oh, goed dat je het zegt wat betreft de uitlijning, want daar twijfelde ik zelf nog over.
Ik heb de stuurstang met rust gelaten en behalve de stofkappen is er niets vervangen,maar het is dus toch wel nodig om dit nog te laten checken denk je?
Ik heb net meteen even een degelijker setje veerspanners besteld en een setje inbus doppen. Deze veerspanners voelden toch niet echt safe aan en binnenkort moet ik er nog 4 doen voor de 3 serie.
De remmen van de 5 serie zitten vast met een inbus volgens mij inbus 7. Ik heb tig inbus sleutels, maar die gaan allemaal van 6 naar 8....
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ja 7 mm geldt ook voor iets aan de remmen of ophanging bij de E9x. Ben even kwijt wat t nou precies was. Maar idd 'n vreemde maat.
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
Ja zou ik wel doen. De boel is los geweest en het gaat nooit exact op dezelfde positie weer in elkaar. De stuurstang staat op zich los van de wielstanden. Ik ben de laatste weken bij 2 vering specialisten over de vloer geweest in beide zeiden absoluut controleren na het vervangen/loshalen van de schokbrekers.
BMWs zijn ook gevoelig voor de wielstanden dus als je de auto net nieuw hebt is het sowieso goed om even te laten doen. Tis zo gepiept.
- mdlange
- VIP Driver
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 21:21
Ah ok. Ik heb de auto sinds mei, maar heb er al zo’n 40k mee gereden. Uitlijnen is dus ook al eens gebeurd.
Maar uitlijncontrole is gratis waar ik heen ga, pas als ze wat gaat verstellen kost het wat, dus kan inderdaad geen kwaad om daar even heen te gaan.
Ik hoorde vanmiddag nog wel wat gepiep tijdens rijden over klinkerwegen.
Het kwam van het rubber vandaan bovenop de schokdemper. Hij piepte al als ik op de auto leunde. Heb gecheckt of hij wel goed vast zat en dat zat hij wel, maar nadat ik eraan had gezeten as het gepiep over. Waarschijnlijk moest dat rubber bovenaan toch nog even wennen aan het 240.000 op dezelfde plek zitten en even eruit te zijn geweest.
Hopelijk blijft hij nu voorlopig weer stil en anders vervang ik die de volgende keer ook “even”....
Maar uitlijncontrole is gratis waar ik heen ga, pas als ze wat gaat verstellen kost het wat, dus kan inderdaad geen kwaad om daar even heen te gaan.
Ik hoorde vanmiddag nog wel wat gepiep tijdens rijden over klinkerwegen.
Het kwam van het rubber vandaan bovenop de schokdemper. Hij piepte al als ik op de auto leunde. Heb gecheckt of hij wel goed vast zat en dat zat hij wel, maar nadat ik eraan had gezeten as het gepiep over. Waarschijnlijk moest dat rubber bovenaan toch nog even wennen aan het 240.000 op dezelfde plek zitten en even eruit te zijn geweest.
Hopelijk blijft hij nu voorlopig weer stil en anders vervang ik die de volgende keer ook “even”....