Wegligging verbeteren zonder verlaging F31

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Gebruikersavatar
Bonuskaart
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02

De basis van een F is gewoon meer comfort, dat hoor en lees je overal. Een 330d verandert daar niets aan. Overigens zijn er best setjes te krijgen die 'm wat strakker kunnen maken, maar een E9x gaan ze niet benaderen (schijnbaar, zelf geen F30 gereden). Ook andere banden zullen maar een deel compenseren en daar krijg je ook een ander nadeel voor terug (bandenprijs, amper kunnen inveren door lage wang, etc).


Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Yep en hierdoor kun je harder over drempels. Zeer zeker icm adaptief onderstel. Wat ben ik blij met deze optie.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
CornelisJ90
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 373
Lid geworden op: 26 mei 2019, 18:26
Type Auto: BMW F31 330D ///M-Sport

DennisMatthijssen schreef: 09 jun 2019, 17:09 Ik herken het wel.
Ik kom zelf van een E91 met M-onderstel en rij nu een F30. Ik merkte hetzelfde zoals jij nu omschrijft. Gewoon net een stuk minder strak bij hogere snelheden en in de bochten. Na het plaatsen van een Eibach pro kit veren set op de originele schokbrekers is het al een stuk strakker. Maar nog niet zoals de E91..... zal toch echt aan de F- reeks liggen.
Weggedrag in de bochten vind ik zelf eigenlijk beter als verwacht. Is puur als ik 160+ km rijd dat die erg gevoelig word voor zijwind onder andere. Eibach Prokit is misschien een optie.
internetboarder schreef: 09 jun 2019, 17:24 Het is maar net waarmee je het vergelijkt..
Het is duidelijk geen r32 vergelijking en met een A3 kun je die F31 ook echt niet mee vergelijken. De A3 is mega stug/ sportief geveerd. Een r32 heb ik dan nog nooit in gereden dan.

Met mijn F34 ging ik van 18 naar 20inch dan wordt het echt wel sportiever, maar hij blijft comfortabel . Mijn 218i leenauto die reed net als de A3 stijf en hoekbaar zeg maar.
Of de Z4 die rijd ook mega sportief, haast hard zelfs..

De F serie is duidelijk voor meer comfort..
Audi A3 is inderdaad erg stug, op het irritante af. Daarom nu bewust eens wezen kijken bij BMW, het S-Line onderstel van Audi brengt een soort schijn sportiviteit met zich mee wat op de lange ritten echt begint op te breken.

De .:R32 was voorzien van een Bilstein B16 set, naar mijn idee het zo goed als beste onderstel wat er op de markt te krijgen is. Een zeldzame combinatie van sportiviteit en comfort.

Maar als ik het een beetje begrijp hier dan zijn er niet veel mensen die mijn ervaringen herkennen. Of er een eenduidig antwoord op kunnen geven. Behalve op 20” gaan rijden :wink:
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1043
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Denk dat je inderdaad weinig opties heb, behalve toch licht te verlagen middels een Eibach pro kit. De F30 is nu eenmaal erg comfi, bij de LCI schijnt dat al ‘verbeterd’ te zijn. Andere optie zou nog zijn andere stabi-stangen, al verander je daarmee vooral het bochtengedrag.
Gebruikersavatar
RZA
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1288
Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:04

Ik ga er binnenkort een set AC Schnitzer verlagingsveren onder laten monteren (BMW levert deze zelf bij dealer de Maassche Echt). Worden door Eibach geproduceerd maar met de specs van ACS. Schijnt perfecte combi van sportiviteit en comfort op te leveren als je buitenlandse fora leest

Dit is misschien nog wel een interessante review voor je: https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1433949
G31 520i :Mpower: Sport Shadow Edition || M-Performance Power Kit || Bluestone || 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
BjeffIndividual
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 dec 2011, 00:10
Type Auto: Model S P100D

Koni levert geloof ik ook een kit waarmee geen verlaging plaatsvind en je dus op gelijke rijhoogte blijft.
Model S P100D aka Dyson
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Met 80K op de klok zouden de OEM dempers nog niet versleten moeten zijn maar het frisse is er waarschijnlijk wel vanaf.

Bij mijn F30 (320d) merkte ik dat de dempers zo rond de 100K relatief snel en goed merkbaar minder werden. De auto ging snel slapper, dweilerig en vaag(er) aanvoelen. Toen ik de auto inleverde (lease) met 135K op de klok waren de schokbrekers het punt van 'acceptabel' allang voorbij. Als het mijn eigen auto was geweest had ik de dempers zo rond de 110 - 120K zeker vervangen. Misschien wel eerder.

Helemaal eens met je mening over verlaging en ander 'sport-spul' onder een daily driver. Zou ik ook nooit doen. Als er met het onderstel niets mis is (geen verkeerde afstellingen, geen kapotte/versleten rubbers etc.) zou ik voor een wat betere schokbreker gaan dan OEM. Een vriend van mij heeft pas een set Bilstein B6 dempers onder zijn F30 320d met standaard onderstel en 60K op de klok laten monteren. Dit is was een enorme verbetering t.o.v. OEM. Iets sportiever, iets meer demping en progressie zonder meteen te hard en sportief te zijn.

Zijn omschrijving was "dit effect is veel groter en waardevoller dan de motortuning" (Mosselman) en daar ben ik het mee eens. Aanrader!
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Er ligt wel een zware 6 cilinder in het vooronder..
F34 328i



Afbeelding
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

... plus.... zie net je auto historie... Coole Golf! :Klappen:

Er is veel goed aan de A3 maar stuurgedrag hoort daar niet bij. Net 90% van de VAG auto's zeer nadrukkelijke voorwielaandrijving van de categorie "zwaar onderstuurd en liever rechtdoor" (mijn vrouw heeft een Sportback gehad). Ik weet niet hoeveel KMs je nu in je 330d hebt gereden maar het kost ook tijd om aan een auto te wennen die veel beter/wel stuurt en communiceert. Klinkt als een flauwe grap maar dit kán ook een rol spelen. :)
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
CornelisJ90
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 373
Lid geworden op: 26 mei 2019, 18:26
Type Auto: BMW F31 330D ///M-Sport

internetboarder schreef: 10 jun 2019, 08:15 Er ligt wel een zware 6 cilinder in het vooronder..
Naar mijn idee is/zijn BMW (en Mercedes) dé benchmark in de 6-cilinders. En dan neem ik toch aan dat juist BMW toch uitstekend een chassis kan ontwerpen wat toegespitst is op een zware 6 pitter? Dat moet in mijn ogen zeker geen verschil maken.
RvL schreef: 10 jun 2019, 08:52 ... plus.... zie net je auto historie... Coole Golf! :Klappen:

Er is veel goed aan de A3 maar stuurgedrag hoort daar niet bij. Net 90% van de VAG auto's zeer nadrukkelijke voorwielaandrijving van de categorie "zwaar onderstuurd en liever rechtdoor" (mijn vrouw heeft een Sportback gehad). Ik weet niet hoeveel KMs je nu in je 330d hebt gereden maar het kost ook tijd om aan een auto te wennen die veel beter/wel stuurt en communiceert. Klinkt als een flauwe grap maar dit kán ook een rol spelen. :)
Danku :ja:

En de A3 viel mij eerlijk gezegd gewoon tegen als het op bochtengedrag aankwam inderdaad. De Golf TDI die ik daarvoor reed was nog voorzien van een semi onafhankelijke achteras, maar met wat subtiele wijzigingen ging die zelfs op 17” 205 bandjes een stuk beter de bocht om. Daar heb ik menig BMW en Porsche rijder mee zitten pesten in kortere bochten, op de openbare weg en het circuit.

Maar ik ga zeker ook even de tijd nemen te wennen aan de auto, heb al het idee dat het in de Sport mode minder is maar daarvan is het nadeel dat die niet uit zichzelf doorschakelt naar de hogere versnellingen. Ben al aan het zoeken geweest maar het lijkt er ook op alsof ik de Drive mode niet aan kan passen naar eigen wens. Hierin is Audi toch verder moet ik zeggen.
Gebruikersavatar
Sean750
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2018, 22:47

ejt schreef: 09 jun 2019, 19:02 Yep en hierdoor kun je harder over drempels. Zeer zeker icm adaptief onderstel. Wat ben ik blij met deze optie.
Ik heb het adaptieve onderstel ook en ik ben er ook zeer, zeer blij mee. Beste van 2 werelden.

En dan te bedenken dat ik de optie bijna niet had aangekruist vanwege een horrorstory over een adaptief onderstel hier op het forum. Kwam waarschijnlijk alleen voor in vroege bouwjaren want ik heb nergens last van.
F36 2018 420iA GC LCI High Exe M-sport Champagner Quartz/elfenbein :Mpower: previous bimmers: E21 318, E24 630CS, E34 524td, 2x E32 750i, E38 750i
VroemE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 417
Lid geworden op: 09 nov 2010, 14:33
Type Auto: BMW G20 318i M Sport Tansanitblauw

Misschien is dweilen een beetje overdreven, maar ik herken wel wat je bedoelt. Vooral de achterkant van de F31 voelt wat losjes en hij rolt ook best wel over zijn achteras. De LCI-modellen voelen alweer wat strakker aan, BMW onderkende zelf ook dat het onderstel van de pre-facelift wat losser was.
Ik ben 2 weken geleden met een groep van 15 auto’s naar het Zwartewoud geweest, o.a. veel Porsches en nog wat spul. We hebben daar behoorlijk hard lopen trappen en ik heb heel veel geleerd over het onderstel van de F31. Ja hij is een stuk losser dan bijvoorbeeld een Audi S5 (ook een van de deelnemers) Maar je moet het onderstel niet onderschatten! Wanneer je instuurt, en je laat de auto zich zetten in een bocht, dan kan je bizar hard door de mooie doordraaiers heen vliegen. Hij helt weinig over, houdt super goed zijn koers en heeft heel veel grip. Oké, niet liften in een bocht, even oppassen wanneer de auto uit zijn veren komt vlak vóór een bocht, maar de Porsche rijders kwamen op een gegeven moment naar mij toe met de vraag: “wat is het verhaal van die 320i van jou?”
Het antwoord was: redelijk goede chauffeur en BMW bouwt nog steeds stuurmansauto’s! (In mijn eigen topic zal ik nog een aanvullende reden toelichten...)
:Mpower: F31 320i LCI 2018 M Sport Shadow Sapphirschwarz, 403M
:Mpower: M4 Competion Cabrio 2020 voor een week
:Mpower: G20 318i M Sport 2021 Tansanitblau II
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Los van persoonlijke voorkeuren e.d. kan er volgens mij weinig discussie zijn over de stuurkwaliteiten en wegligging van een 3 serie. Ongeacht welke (wel appels met appels uiteraard). De 3 is op dit punt al jaaaaren de onbetwiste benchmark in zijn klasse. De meetlat waar alle andere auto's aan worden afgemeten. Ook door de fabrikanten zelf.

Je moet héél goed zoeken om in de serieuze internationale autopers (vergelijkende) testen te vinden waarin BMW qua sportiviteit, besturing en wegligging niet als winnaar uit de bus komt. En je moet nóg harder zoeken om ze te vinden waar een Audi het op dit punt wint van een BMW.

Als een BMW niet heel goed stuurt, is er iets mis mee. :)

Maar niet iedereen vind die kwaliteiten belangrijk. Mijn vrouw was erg gelukkig met haar A3, juist om dat afschuwelijke stuur- en rijgedrag. Dood als een pier en als op een rails alleen maar rechtdoor. Als een auto alleen maar een vervoermiddel van A naar B is snap ik dat heel goed. :|
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
VroemE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 417
Lid geworden op: 09 nov 2010, 14:33
Type Auto: BMW G20 318i M Sport Tansanitblauw

En nu nog een reactie op je vraag:
- Je kan een veerpootbrug aanbrengen (hele mooie carbonversie te koop bij BMW Performance)
- Je kan er een set Bilstein dempers of Koni's op zetten waarvan de uitgaande demping apart in te stellen is
- je kan de bestaande veren/schokdempers vervangen door een schroefset
- Je kan op zoek gaan naar dikkere stabilisatoren achter
- ga eens langs bij Carly Motors in Leiden of Beek in Leidschendam. Zij kunnen beter adviezen geven dan ik

Bij een schroefset kan je zelf de rijhoogte bepalen, dus je hóeft niet te verlagen. Je kan ook een combi doen van de bovengenoemde punten.

Veerpootbrug:
https://www.tuningblog.eu/wp-content/up ... rmance.jpg
:Mpower: F31 320i LCI 2018 M Sport Shadow Sapphirschwarz, 403M
:Mpower: M4 Competion Cabrio 2020 voor een week
:Mpower: G20 318i M Sport 2021 Tansanitblau II
Gebruikersavatar
JdBn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 371
Lid geworden op: 27 feb 2017, 07:52
Type Auto: F31 330d

Of je kunt eens beginnen met bandenspanning en eventueel uitlijning? Ik heb met mijn E91 ook vreemd gedrag gehad bij 160+ (of eigenlijk nog iets eerder al) wat zich uitte in erg slingeren bij geringe stuurinput. Heel erg irritant en voelde alles behalve vertrouwd aan. Dat was direct verdwenen toen de auto een cm of 2 hoger geschroefd (ja ik heb wel een schroefset) werd. Wielstanden weer iets meer richting de normale waarden en nu moet ik mezelf eraan herinneren dat het wel handig is om twee handen aan het stuur te hebben bij 200+ :roll:

Bandenspanning heb ik zelf niet veel mee geprobeerd, maar heb wel gemerkt dat met iets minder druk in de achterbanden je wat meer grip hebt. Ik zet ze dus meestal op het minimale wat in het boekje geadviseerd staat. In mijn geval dus meer om bij het stoplicht de tractioncontrol minder snel in te laten grijpen als ik een keer een sprintje wil trekken.
:Mpower: F31 330d
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Vering/Remmen/Onderstel”