Aanlopende remmen achter E89

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

Hallo, :hallo:

Iik heb sinds kort een occasie Z4 van 2014.
Ik heb gemerkt dat mijn achter remmen aanlopen tijdens rijden, dit kun je vooral horen in een bebouwde straat. Ik heb al nieuwe schijven en remblokken geplaatst maar probleem is niet opgelost. Probleem is aan beide kanten. Heeft iemand dit probleem ook gehad?? Is een irritant schavend geluid tijdens rijden.
Ik heb al revisiesetjes voor de remklauwen, maar wellicht is dit een bekend probleem met andere oorzaak ? Ik vind het vreemd dat dit aan beide kanten is en vastzittende remklauwen na 6 jaar en 60.000 km lijkt me een beetje onwaarschijnlijk

Elke reactie is welkom.

Groeten
Peter


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Zacht schurend geluid is iets anders dan aanlopen en kan verder geen kwaad. Als je remmen echt aanlopen merk je dat aan het trillen van de auto op hoge snelheid en hete velgen daarna (kan gevaarlijk zijn).

Het is dus hooguit een beetje irritant, maar als je cabrio rijdt hoor je natuurlijk meer dan normaal.
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

Bedankt voor reactie,

Als ik auto voor op krik zet , dan lopen de voorwielen netjes vrij zonder noemenswaardig geluid. Krik achter dan hoor je toch een duidelijk verschil met de voorwielen.
Ik heb achter ook meer remstof dan voor. Kan dit te maken hebben met de elektrische handrem constructie, dat is natuurlijk weer iets extra's dat de remzuiger kan belemmeren. Wat ik ook raar vind is dat het geluid niet echt verandert als ik rem, zou de oorzaak/ geluid ook uit differentieel kunnen komen ?? :o

Een compleet andere vraag: waar kan ik een BMW specialist vinden in Belgie (regio Antwerpen, Turnhout) of Zuid Nederland (omgeving Breda Tilburg), tegen betaalbare prijzen.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Even in het topic BMW specialisten per regio kijken
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

Ik heb wat forums doorgespit en blijkbaar zou het geluid wel es van het differentieel kunnen komen; versleten lagers.
Heeft er iemand al problemen gehad met het differentieel van de Z4 E89, blijkbaar komt dit vaker voor.
Wagen heeft pas 60.000 km gelopen, Een differentieel (cardan) moet langer meegaan. Ik heb al revisie bedrijf benaderd in Kruinigen. Aan de hand van mijn omschreven symptomen, verdenken zij het differentieel en omschrijven het als het "bekende probleem" met dit differentieel.
Iemand suggesties of zelfde ervaringen?
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Tja als je een differentieel revisie bedrijf belt, dan wijzen die natuurlijk maar al te graag naar het differentieel. 60dkm is wel heel weinig voor een differentieel, het kan, maar niet waarschijnlijk. Een zingend differentieel hoor je ook vooral bij hogere snelheden, jij zegt dat je t binnen de bebouwde kom hoort.

Heb je al eens de achterkant van de auto opgekrikt (met wielen vrij hangend), dan de auto starten en de wielen laten draaien en dan eens gekeken waar het vandaan komt?
Gebruikersavatar
Vod
Moderator
Moderator
Berichten: 1922
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

Ik kan me ook niet voorstellen dat het van het differentieel komt. Ik heb recentelijk mijn Z4 uit 2015 ingeruild met 105.000 op de klok maar hoorde het differentieel niet hoor. En bij jouw Z4 met maar 60.000km op de teller lijkt het me echt onwaarschijnlijk.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Het lijkt nu heel erg op gissen wat je aan het doen bent. Als je remmen aanlopen zou je dat vooral met de ramen/dak open moeten horen. Helemaal als je langs een muur oid rijdt zodat het geluid weerkaatst.

Het diff zou goed kunnen (ondanks de kmstand), maar deze hoor je als je alle ramen en het dak dicht hebt.

Of je achterremmen aanlopen kun je redelijk makkelijk checken door te voelen of de velgen achter na een ritje (veel) warmer zijn dan voor. Zijn ze kouder of ongeveer gelijk dan lijkt aanlopen me onwaarschijnlijk. Wat bijv nog wel kan is dat de schijf iets aanloopt tegen de ankerplaat. Dat geeft een krassend, metaalachtig geluid, wederom buiten de auto het best te horen.

Hardeman motorsport is overigens wel een goed adres. Prijzig, maar ze weten wel wat ze doen.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2984
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Inderdaad, temperatuur meten en je weet het zo. Is maar een klein ritje voor nodig.
Wij hebben bij onze 2e auto een aanlopende rem gehad en mij viel dat met name op door de hoeveelheid remstof op dat wiel. Dat kan ook een check zijn.
E91 320i :Mpower:
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

Ik heb auto aan weerszijden opgekrikt en wielen laten draaien met motor, ik kreeg indruk dat het geluid vooral van differentieel afkomt, nogal rauw geluid, maar ik heb geen referentiekader omdat ik al jaren met voorwielaandrijving heb gereden.
Ik ben dan bij BMW dealer langs geweest, volgens hun, normale mechanische geluiden. Ik weet niet of de auto op brug is geweest, je mag de werkplaats niet in. Dan weet je niet wat ze gecontroleerd hebben. En ik vraag me af of ze zouden toegeven dat het differentieel problemen zou hebben, bij deze km stand..

Ben zaterdagmorgen ook bij Hardeman in Kruiningen geweest voor diagnose. Proefrit en auto op de brug en auto laten draaien, volgens Hardeman maakt het differentieel meer lawaai dan normaal en waarschijnlijk versleten differentieel lager(s). Kostprijs revisie ca 850 tot 900 euro inclusief demontage en montage. Ziet er wel professioneel uit bij Hardeman.
Ik heb BMW Technische service dienst van hoofdzetel in Bornem benaderd met resultaat van diagnose, maar die houden vol dat alles normaal is, dus daar kan ik niet aankloppen voor eventuele coulance regeling.

Oliepeil differentieel heb ik gecheckt en is in orde.

Is wel een moeilijk geval van wel of niet differentieelprobleem. Iemand een suggestie of ervaring met normaal geluid van differentieel. Hoe klinkt een differentieel van binnen in de wagen met kap dicht ?
Ik hoor wel sterk ruisend geluid maar dacht in eerste instantie aan rolgeluiden door stugge afvering en bandengeluid van de runflatbanden.
Beste vergelijk is natuurlijk in een andere Z4 rijden ter vergelijking, maar ik heb er maar eentje 005.

Weet er iemand eventueel een adres waar differentieel geluid objectief beoordeeld of vergeleken kan worden ?

Ondertussen ook nog es focussen op de remmen door remstof verschil en temperatuur van de velgen.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Als je je differentieel kunt horen, is t denk ik al foute boel. Mijne heeft er 3 ton op zitten, maar ik hoor helemaal niks afwijkends qua geluiden. En zo hoort t ook. Toen ik gekraak had in mn onderstel, kwam dit door versleten demper(onderdelen), maar als je die hebt vernieuwd, rijdt t weer 'als nieuw'.
60K is alleen wel erg weinig voor slijtage aan je diff. Mooiste zou zijn als Hardeman je mee kon laten luisteren, zodat je zelf ook meteen overtuigd was van de oorzaak.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

Ik zat zelf in de auto op de brug om gas te geven, hoorde wel wat mechanische geluiden, moeilijk om te beoordelen. Ik ben op verschillende forums wel tegengekomen dat in sommige gevallen 3 differentielen zijn gewisseld onder dezelfde Z4, onder coulanceregeling in Duitsland; fabrikagefout, schijnbaar door kwalitatief slechte lagers van Duitse fabrikant die naderhand zijn vervangen door Japanse makelij.
Een jankgeluid hoor ik niet. Bij Hardeman worden extra sterke lagers ingebouwd (kegellagers).
Misschien nog es bij andere garage (BMW specialist, geen dealer)) om advies gaan, voordat ik tot revisie van differentieel over moet gaan.
Iemand suggestie voor BMW specialist in Zuid Nederland of aan Belgische grens, regio Antwerpen/Turnhout ?? :?:
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ik zou persoonlijk wel de neiging hebben om af te gaan op de expertise van Hardemann. Daar hebben ze volgens mij toch wel n hoop kennis en ervaring op dit gebied. Maar goed, snap ook dat je misschien een second (of eigenlijk third 008 ) opinion zou willen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

De lagers van het diff zijn nou eenmaal een zwak punt bij deze generatie bmw’s. Gebeurt vaker dat ze met weinig kms als geluid maken.

Heb je een skiluik oid in een Z4? Ter vergelijk: als je in een 3 serie oid de achterbank platgooit en je hoort het duidelijker is het vrijwel zeker het diff. Maar bij een Z4 gaat dat lastiger natuurlijk :)
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Plaats reactie

Terug naar “E89: Vering/Remmen/Onderstel”