F10 N53B30 Motor loopt onrustig

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

:cool: goed bezig. We duimen voor je.


Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2983
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

+1, we duimen!
Brandstofrail eraf is altijd weer een extra klusje, maar eigenlijk gewoon noodzakelijk om er goed bij te kunnen.
E91 320i :Mpower:
Ehombie
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 116
Lid geworden op: 25 dec 2021, 20:14
Type Auto: 523i e61 LCI
Locatie: Venlo-Venray

Ik heb mijn n53 klependeksel ooit vervangen ivm ccv membraam gescheurd. Allemaal OEM, alles was inclusief bij kleppendeksel. Pakking kun je er relatief makkelijk uit halen. Hoe het bij die febi is, geen idee.
Na mijn idee zijn het geen rekbouten…met 8,5nm creeer je mijn inziens geen rek in deze type bouten….(dat ze afbreken zal wel liggen aan febi?). Rekbouten zijn meestal xxnm + xxgraden
Men moet wel opletten dat de draad goed gepakt wordt…anders draai je ze echt vast….met schroefdraad beschadiging als gevolg.
Febi is mijn laatste keus merk…lees echt vaak dat het niet is wat men verwacht.

Zoals eerder vermeld in het topic…bimmerprofs is de kennisbank voor de n53.
Beetje research kan via internet of fora. Maar diagnose doe je met name met uitleestools, scope en kennis….(zoals eerder vermeld in dit topic)

N53 is europees ivm emissie dingen. n54 (in de basis een n53 met turbo) is wat meer mainstream aan de andere kant van plas.
Gebruikersavatar
Tomasso
Just getting started
Just getting started
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 aug 2020, 14:58

Zeau, dat was nog even heel spannend! Het deksel zit er op, alles keurig op 8,5 Nm. Daarna de injectors grondig schoon geblazen, net als de benzineleidingen en de brandstofrail. Alles gemonteerd en aangesloten. Dat was nog wel even een dingetje, want, ooit, was er benzine uit de brandstofrail gekomen bij het openen van een portier. Dat zat hier en daar nog op de bovenkant van het blok, alsook bij 2 bougies.

Overigens, ik had voorin de accupool los gekoppeld, maar goed, dat had geen zin kwam ik dus achter, het moet echt in de kofferbak. Voordat ik deze hele klus verder ging aanpakken had ik door schade en schande met nieuw verkregen wijsheid het ding dus in de kofferbak afgekoppeld. Dat scheelt toch weer wat stress.

Mooi verhaal, maar, die benzine zat er dus nog. Alles met wattenstaafjes zo goed als mogelijk droog gedept, bobines er op, boel aangesloten en toen, het moment van de waarheid...

Bij het aansluiten van de accupool had ik al de kriebels, wat als er toch nog ergens brandstof zit bij de bougies en de bobine? Ontploft dan de boel? Geen idee. 10 minuten lang mijn leven overdacht en uiteindelijk het ding aangesloten. Niks, jeuj Afbeelding

In de auto gestapt voor het moment van de waarheid, want nu ging het ding echt gestart worden. Nog maar eens mijn leven overdacht, gedacht aan alle gevaren, want: carport waar de auto onder staat, huis net verkocht, wat als de boel af fikt, etc. Na een plan van aanpak uitgedacht te hebben; portier open laten, snel naar achteren rennen en de auto onder de carport vandaan duwen, de stoute schoenen aangetrokken en de startknop ingedrukt

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Nee dus Afbeelding Met horten en stoten kwam het ding op gang, 36 foutmeldingen, etc. Soit, eerst het ding even laten draaien, zodat de brandstoftoevoer weer oké is. Maar goed, er veranderde niets, de motor bleef onrustig lopen. Nou, vooruit, dan maar een rondje door de buurt, wellicht zit er nog wat vuiligheid in of zoiets. Bij terugkomst geen verschil.

Klep open, alles nagelopen: zit de elektronica wel goed, zitten de brandstofleidingen goed vast, nergens lekkage?

Nou, geen olielekkage te zien, de pakking lijkt oké. Nergens brandstoflekkage, dus dat is goed, alle elektra nogmaals nagekeken, niks. Enfin, nog een keer. De auto gestart en die liep meteen als een zonnetje, niks mis mee! Krijg nou wat. Gevoeld aan de brandstofleidingen, overal voelde ik de benzine door stromen, dus elke injector injecteert benzine. Alles zat blijkbaar goed, eureka!

Een langere rit gemaakt en heel af en toe liep de motor even wat onrustig, zal toch hier en daar een klein vuiltje (zoals minuscule stukjes vloeibare pakking of stofjes) gezeten hebben, maar 99 % van de tijd loopt de motor prima. Alle foutmeldingen zijn weg, wat mij betreft dik in orde. Bij thuiskomst alles gecheckt, nergens olielekkage, fijn! Ook geen brandlucht meer in de auto, dit gaat de goede kant op.

Voor nu kijk ik het even aan, hoop dat de laatste stukjes vuil hun weg vinden, zodat de motor straks weer helemaal schoon is. Binnenkort APK, dan onderstaand project en daarna alle olie vervangen. Dan moet alles toch opgelost zijn lijkt me.

Een ander probleem zijn de pakkingen bij het oliefilterhuis, daar is ook lekkage te zien. Volgens YouTube een kleiner, maar wel noodzakelijk klusje. Wie weet, als er over een week geen problemen met de motor zijn, zwengel ik dat project aan. Nu eerst maar een weekje testrijden, ben vooralsnog blij en optimistisch.

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk



Laatst gewijzigd door Tomasso op 11 jan 2023, 15:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

ooit, was er benzine uit de brandstofrail gekomen bij het openen van een portier.
Bij het openen van een portier??

Maar so far, so good dus :ja:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Tomasso
Just getting started
Just getting started
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 aug 2020, 14:58

Ja, heel gek. Stond nog stroom op blijkbaar, maar waarom dat effect heeft op de brandstofpomp? Geen idee. Heb het ook ergens terug gelezen bij iemand anders waar het ook zo werkte, dus het is niet 'gek' gek (maar wel gek). Anywayz, nu weet ik het, weer wat geleerd.

Maar goed, ben wel retetrots en zo, zomaar iets geprobeerd wat ik werkelijk nog nooit gedaan heb, dus mag nu wat lekkers

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk




Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Oh OK, misschien dat ie daarom uit z'n slaapstand kwam er wat druk opbouwde met de brandstofpomp...?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Tomasso
Just getting started
Just getting started
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 aug 2020, 14:58

Ja, dat vermoed ik. Of dat, omdat de accu nog aangekoppeld zat, de brandstofpomp bij instappen de leidingen (alvast) onder druk zet, zodat er direct weggereden kan worden, zoiets? Hoe dan ook, bij alle volgende klussen koppel ik de accu echt los en niet de kabels aan de voorkant.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ja zoiets. Je hoeft t niet bij alles te doen hoor. Bougies oid heb ik zelf ook nooit gedaan.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Ehombie
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 116
Lid geworden op: 25 dec 2021, 20:14
Type Auto: 523i e61 LCI
Locatie: Venlo-Venray

yup.. zodra jij de deur opend met afstandbediening of pas echt fysiek met de deur klink gaat bij de n53 de brandstof pomp in de tank druk op te bouwen.

in bmw documentatie/ werkbeschrijving omtrent werkzaamheden aan brandstofvoorziening stond dit volgens mij vermeld. dus accu ontkoppelen om dit te voorkomen. (ik ben het ergens tegengekomen tijdens mijn voorbereiding van kleppendeksel klus)
Gebruikersavatar
Tomasso
Just getting started
Just getting started
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 aug 2020, 14:58

Waar ik vannacht nog wel over lag te piekeren is het af en toe onregelmatig lopen van de motor. Rond de 2000 toeren schokt de motor wat. Ik hoop niet dat er vuil in de injectors zit, dat zou een dure ramp zijn. Ik ben altijd ontzettend zorgvuldig in de dingen die ik doe, dus ik heb ze dan ook grondig schoongemaakt met een wattenstaafje, daarna de boel meerdere malen uitgeblazen, elke brandstofleiding schoon gemaakt, brandstofrail schoon, maar toch hapert er iets. Maar goed, 1 stofje kan de piezo techniek al om zeep helpen natuurlijk.

Nu las ik dat het ook een bobine of bougie probleem kan zijn, maar dat zal ik waarschijnlijk bij de garage moeten laten uitzoeken. Hoe dan ook, het zou jammer zijn als de besparing van deze klus teniet wordt gedaan door mankementen elders. Waar ik gisteren nog goede hoop had, is mijn stemming door inlezen nu enigzins gedaald, zeker omdat het ene mankement andere duurdere mankementen kan veroorzaken.

De auto houdt mij dus nog wel even bezig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

Mocht het een misfires zijn dan is dit vaak goed uit te lezen. Bougies en of bobines omwisselen om te kijken of het probleem naar een andere cilinder verhuist is veel makkelijker dan de klus die je net gedaan hebt. Dit geldt overigens ook voor het vervangen van injectoren, is ook vrij eenvoudig. Neemt niet weg dat je per injector 415 euro kwijt bent mocht dat het probleem zijn. Zoals op een ander draadje staat lijkt de n53 behoorlijk kieskeurig wat betreft zijn brandstof. De motor is echt een complex meesterwerk van bmw. Extreem zuinig voor het soort motor maar helaas niet foutloos. Of anders gezegd, een motor die de liefhebber bezig houdt.
Gebruikersavatar
Tomasso
Just getting started
Just getting started
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 aug 2020, 14:58

Enfin, inmiddels wat verder, de auto reedt prima, tot eergisteren: horten en stoten, ellende.

Als de injectors vervuild zouden zijn, dan zou dat altijd (in de zin van continu) een probleem moeten zijn lijkt me, ik vermoed dan ook dat het vanwege de onregelmatigheid met de ontsteking te maken heeft; dus bobines of bougies. Hoe dan ook, ik ben maar eens naar Ekris in Veenendaal gereden om te kijken wat er nu aan de hand is. Maar het even kijken duurt inmiddels 1,5 uur zonder dat ik een idee heb wat er gebeurt, dus ik begin me nog wat meer zorgen te maken

De klus was er om uiteindelijk wat te besparen, dus ik hoop niet dat ik nu van de drup in de stortregen ben gekomen om het zo maar te zeggen Nou ja, les geleerd, hoe zorgvuldig ik ook ben, niet meer zelf dingen doen behalve af en toe olie bijvullen, al het andere is werk voor een garage.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk




Laatst gewijzigd door Tomasso op 16 jan 2023, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tomasso
Just getting started
Just getting started
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 aug 2020, 14:58

En het werk is gedaan! 1 bobine kapot, direct vervangen. Onmeunig blij, dat scheelt aanzienlijk in de kosten. Heb nog gevraagd of alles goed zat, of ik wat verkeerd had gedaan, maar dat was het niet. Nou, da's toch een opsteker

Topservice van BMW Ekris Veenendaal

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Klinkt als keurig opgepakt door de dealer :ja: . We horen/ lezen ook wel eens andere verhalen. Hopelijk nu opgelost.
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Plaats reactie

Terug naar “F07/F1x: Motorisch/Performance”