Marbre E91 320i 2006

Plaats hier de foto's van jouw BMW E9x
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marbre
Just getting started
Just getting started
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 feb 2018, 20:29

Op 24 september kocht ik mijn Arktis blauwe 320i bij een bekende handelaar in Apeldoorn en de auto zag er toen uit zoals het een familieauto betaamt.
Netjes in de lak, goed op de banden en hij reed ook best fijn op een heel zacht zingend diff na en uiteraard kreeg ik er geen garantie op. :twisted:
Maar goed, de prijs was er ook naar en dus besloot ik om de auto in de tijd die volgde zowel technisch en qua uiterlijk onder handen te nemen.

Afbeelding

Allereerst een service beurt want die was 'maar' 14.000 km over tijd. Gelukkig vond ik tijdens mijn proefrit naast het onderhoudsboekje ook een kaartje met onderhoudsdata en had ik direct de betreffende garage gebeld die mij vertelden dat de auto bij hen toen een grote beurt had gekregen en dat toen ook de klepdekselpakking was vervangen, alles voor een bedrag van dik 750 Euro.
Dat stelde mij wel redelijk gerust want zo kon ik de onderhoudshistorie (Uit Duitsland en Nederland) tot op 38.000 km van de toenmalige stand herleiden, gezien ik de rest in het boekje kon vinden en omdat hij best goed reed was het besluit snel genomen.
Tijdens die servicebeurt bij Gijsbertsen in Odijk bleek de Diversity versterker om zeep te zijn, dus daar is een nieuwe voor geplaatst.
Verder was er een achterdemper lek en zaten er wat kleine dingen aan zoals een paar lekke pakkingen (oliefilterhuis, vacuümpomp en warmtewisselaar) een Lambdasonde die het niet goed meer deed en dat was het wel.
Oh ja, bijna vergeten....het diff maakte een zacht geluidje, wat niet storend was maar wel steeds wat irritanter werd. :wink:

Aangezien ik de auto wilde verlagen heb ik toen een Bilstein B12 Sport kit (met de rode veren en 45 mm verlaging) gekocht zodat ik rondom nieuwe dempers en veren had, plus dat hij omlaag ging. Dit is gemonteerd door mijn lokale garagist (Autobedrijf Gendringen) die ook het uitlijnen voor zijn rekening nam.
Daarna heb ik de verlichting aangepakt.....gelige angel eyes en kentekenplaatverlichting was een no-go.
Dus naar HLA in Ede gereden en daar alles ineens aan laten passen, LED voor de angel eyes, mistlampen en kentekenplaatverlichting, maar ook in het interieur en voor het grootlicht werden het Osram Superwitte lampen want daar is geen LED voor.
De standaard pookknop was gelukkig kapot, dus is deze vervangen door een Performance knop die veel directer schakelt wat mij prima bevalt. (Voelt een beetje als een short shifter)
De Chromen nieren werden vervangen voor matzwarte exemplaren en langzaam aan begon mijn idee van hoe het moest worden vorm te krijgen.
Ook nog gekeken voor een setje smoke achterlichten, maar die vond ik best duur (en niet eens in LED) dus heb ik die laten folieën wat ik net zo mooi vind staan.

De volgende stap: Wielen!
De 17" Style 159 wielen waren aardig om te zien, maar véél te braaf en dus ben ik gaan kijken wat ik wél zou willen.
Na een paar dagen wist ik het zeker......het moesten Style 199 wielen worden in 19" want die zijn makkelijk schoon te maken en gemaakt door Ronal en niet ergens in China.
Na wat zoekwerk op Marktplaats een setje weten te scoren en deze na het ophalen in Nootdorp afgeleverd bij de velgenboer om ze te laten poedercoaten.
Helaas waren ze niet helemaal recht bleek later uit de 3D meting en dus heb ik ze wel laten richten, maar uiteindelijk niet laten coaten omdat de velgenboer (TH Poedercoating in Arnhem) eerlijk aangaf dat hij niet kon instaan voor de absolute rondheid na het richten. Persoonlijk vind ik dat heel erg netjes en getuigen van een goede service.
Gelukkig bleken ze na montage wel degelijk rond genoeg te zijn om er probleemloos mee te kunnen rijden, dus heb ik ze zelf gespoten in een kleur die paste bij het Arktis blauw van de auto en toch richting antraciet ging.

In de tussentijd heb ik Cruise Control in laten bouwen en zijn ook het diff en de remmen op de vooras aangepakt bij mijn Poolse vrienden van Sylvia auto-onderdelen in Maasbommel.
Het diff wat er in zat was een 3.38 overbrenging maar nu zit er een 3.64 in, waardoor de auto in de stad (in mijn geval het dorp) net even wat vlotter is geworden en voor mijn gevoel beter aansluit bij mijn Einser. In de toekomst overweeg ik een LSD te plaatsen.
Voor de remmerij heb ik op de vooras nu een 335i setje met door mijzelf in de juiste kleur blauw gespoten klauwen, achter ben ik nog aan het kijken wat ik wil gaan doen.
Bij het monteren van de wielen heb ik gelijk ook maar de Clutch Delay Valve laten verwijderen, want ik had last van een schokkerige koppeling bij koude motor. Dat heeft wel wat geholpen maar helemaal weg is het niet, alhoewel ik nu gemakkelijker ermee om kan gaan.

Vandaag ga ik het rubber boven de voorruit vervangen, want het oude is verduurd en brokkelt af (bekende kwaal) en binnenkort gaat hij naar de garage om de pakkingen die lekken te vervangen plus een nieuwe Lambasonde.
En wanneer dat gedaan is ga ik er eerst eens een tijd mee rijden, want eerlijk is braaf.....hij rijdt echt geweldig voor een auto van 14 jaar oud met dik 190.000 km op de teller.
PS: Gelukkig heb ik geen last van overmatig olieverbruik (geen blauwe walm) of een ratelende distributieketting dus dat is een meevaller. :Hosanna:

En dan tot slot wat foto's van mijn Dreier tussen 24 september en afgelopen vrijdag:

Afbeelding
De verlichting is al gemonteerd. (zie smoke zijknippertje)

Afbeelding
Het verschil is duidelijk.

Afbeelding
Performance pookknop

Afbeelding
De Bilstein doos.

Afbeelding
De rode veren.

Afbeelding
De dempers.

Afbeelding
Het resultaat.

Afbeelding
Nog met zijn eigen vooremmen...

Afbeelding
Andersom....

Afbeelding
335i remmerij in blauw.

Afbeelding
En zo staat hij er nu bij. 8)

Nog even ter aanvulling....al deze foto's zijn gemaakt met mijn iPhone, binnenkort ga ik een shoot doen met mijn Sony A9 voor de betere platen.

Mochten er naar aanleiding van dit topic vragen zijn, stel ze gerust en ik zal proberen ze te beantwoorden.
Laatst gewijzigd door Marbre op 28 apr 2021, 17:55, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Mooi verhaal!
Lekker bezig!
F34 328i



Afbeelding
Gebruikersavatar
RRenken
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1703
Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:50

Lekker bezig geweest! 8)
CURRENT: Audi | A3 Limousine | 2015 | 1.6 TDI i.c.m. S-TRONIC |
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Al aardig aan het modden geweest!
De foto's worden alleen niet weergegeven in Chrome (wel IE of FF).
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2983
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Like! Erg lekkere 3 zo.
Een hele simpele basis (wel met hele mooie lakkleur) en dan zo'n dik resultaat maken. 8) In een korte tijd veel gedaan. Veel plezier ervan.
E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
MartinpH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 jul 2020, 18:16
Type Auto: F33 420iA M Sport High Executive M Sportpakket
Locatie: Hoorn
Contacteer:

goed verhaal, en nu weer tijd voor andere dingen neem ik aan 001 001

maar wel mooi geworden :ja:

Dutch79 schreef: 21 okt 2020, 10:58 Al aardig aan het modden geweest!
De foto's worden alleen niet weergegeven in Chrome (wel IE of FF).
foto's kan je in chrome met je rechter muis openen in een nieuw venster
Het leven begint pas als je een BMW hebt


BMW 320i
BMW 316i exe

3x Honda
6x Mazda
1x buggy (ruska)
lease:
1x ford Focus
1x VW golf Variant
1x Opel Astra
Gebruikersavatar
MartinpH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 jul 2020, 18:16
Type Auto: F33 420iA M Sport High Executive M Sportpakket
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Mag ik weten heb je die dempers en veren zelf gemonteerd?
Het leven begint pas als je een BMW hebt


BMW 320i
BMW 316i exe

3x Honda
6x Mazda
1x buggy (ruska)
lease:
1x ford Focus
1x VW golf Variant
1x Opel Astra
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

foto's kan je in chrome met je rechter muis openen in een nieuw venster
Ja, weet ik. Maar dat is een workaround. Hoort eigenlijk niet.
Als je deze tags

Code: Selecteer alles

[img][/img]
gebruikt, zouden ze meteen moeten worden weergegeven. Niet elke browser gaat daar blijkbaar hetzelfde mee om.
Of weet iemand of er een andere reden voor is (in dit geval)?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
langenr
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 jan 2019, 08:03
Type Auto: BMW E91 335i

Lekker bezig! Wielen staan hem goed :ja:
BMW E91 335i N55 LCI M-Sport xHP MHD stage 2+
Gebruikersavatar
Marbre
Just getting started
Just getting started
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 feb 2018, 20:29

Thanks voor de complimenten mannen! :Klappen:

Ik ben er nog niet helemaal klaar mee, dus heb nog geen tijd voor andere dingen.....wat goed is, want als pensionado verveel je je al snel. :lol:
De dempers en veren heb ik niet zelf gemonteerd, dat is gedaan door mijn vrienden van Autobedrijf Gendringen die dat perfect hebben gedaan. :ja:
Zij hebben van de week ook de M Sport 340mm remmen op mijn Einser gemonteerd trouwens.

Goed, even de planning doornemen:
Zondag heb ik voor weinig (voor de prijs van een gebruikte BMW Professional radio) een Zenec Z-E3215 MKII radio/navigatie gekocht die ik er in ga bouwen zodra die uit Duitsland binnen is. :) Plaatje van de Zenec
En voor iedereen gaat roepen dat er betere toestellen zijn tegenwoordig.....ja ongetwijfeld, maar omdat ik eenzijdig doof ben is dat aan mij niet zo besteed.
Mocht het alsnog niet bevallen dan kan ik altijd nog wisselen..... :wink:

En ik ben nog zoekende naar een setje spoorverbreders van 12 of 15 mm (per askant) voor achter, want de wielen staan toch nèt een beetje teveel naar binnen in vergelijk met voor, ook al heb ik een breedset.
Ik heb mij verder laten vertellen dat ik achter dezelfde remmen kan monteren als nu op de F20 zitten (M Sport 345 mm) dus die ga ik nu maar opzoeken.
Wordt dus vervolgd.....
Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Maar heb je nou een f20 of een e91?
F34 328i



Afbeelding
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Beiden geloof ik. Maar is idd niet handig als je in je E91 showroomtopic opeens over je 1serie gaat vertellen. 008
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Blue-Eyes
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1665
Lid geworden op: 12 aug 2012, 18:43
Type Auto: F36 - 435D - Gran Coupe High Executive M-Sport
Locatie: Flevopolder

Marbre schreef: 26 okt 2020, 20:42 ....

En ik ben nog zoekende naar een setje spoorverbreders van 12 of 15 mm (per askant) voor achter, want de wielen staan toch nèt een beetje teveel naar binnen in vergelijk met voor, ook al heb ik een breedset.
Ik heb geshopped op een DLD website, binnen 3 dagen alles binnen gekregen tegen 45% korting tov NL prijzen.
Originele Eibach pro spacers.

De zwarte bouten heb ik NL gekocht, de maat die ik wilde hadden ze niet in het zwart.


ALs je even doorklikt zie je ook dat de setjes Bilstein, etc. ook fors goedkoper zijn...


https://www.sportfahrwerk-billiger.de
---------------------------------------------------------------
'20 - ?'? : BMW F36 2016 435D - Gran Coupe High Executive - M-sport x-drive
'12 - '15: BMW E92 2007 335D - Coupe High Executive - M-sport
Gebruikersavatar
Marbre
Just getting started
Just getting started
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 feb 2018, 20:29

internetboarder schreef: 26 okt 2020, 21:12 Maar heb je nou een f20 of een e91?
Allebei..... :wink: 8)
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2983
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Die spacers gaan heel fraai staan. Kan de auto echt goed hebben. :D
E91 320i :Mpower:
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Showroom & Projecten”