Het kan raar lopen, maar na het zien van wat filmpjes en de verzekering dat het bij de Dreier net zo zal klinken als bij de Einser is het alsnog goed gekomen.
Vandaag dus de nagelnieuwe Performance einddemper gehaald bij Renova in Tilburg voor de schandalige lage prijs van € 250,-
Volgende week komt ie er op als alles loopt zoals gepland, want er komt ook nog preventief groot onderhoud aan. (Distributie en nog wat pakkingen en keerringen)
PS Voor wie interesse heeft....ze hebben er nog een die ook voor die prijs weg mag....even bellen met Renova Tilburg en vragen naar Henk in het magazijn.
Marbre E91 320i 2006
- Marbre
- Just getting started
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 08 feb 2018, 20:29
- Remco79
- Getting the hang of it
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 24 mei 2020, 13:53
Thanks voor de tip! Zojuist de einddemper gekocht.Marbre schreef:Het kan raar lopen, maar na het zien van wat filmpjes en de verzekering dat het bij de Dreier net zo zal klinken als bij de Einser is het alsnog goed gekomen.
Vandaag dus de nagelnieuwe Performance einddemper gehaald bij Renova in Tilburg voor de schandalige lage prijs van € 250,-
Volgende week komt ie er op als alles loopt zoals gepland, want er komt ook nog preventief groot onderhoud aan. (Distributie en nog wat pakkingen en keerringen)
PS Voor wie interesse heeft....ze hebben er nog een die ook voor die prijs weg mag....even bellen met Renova Tilburg en vragen naar Henk in het magazijn.
- Marbre
- Just getting started
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 08 feb 2018, 20:29
Super! Ik wist dat ik er iemand blij mee zou maken als ik het deelde op dit forum.
- Marbre
- Just getting started
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 08 feb 2018, 20:29
Vandaag was het zover, de oude standaard demper ging eraf en de nieuwe Performance demper kwam ervoor in de plaats.
Het enige probleem(pje) was dat de oude met een flensaansluiting aan de uitlaat vast zat en de Performance demper had die dus niet.
Dat vereiste een beetje aanpaswerk, maar alles bij elkaar was het in vrij korte tijd gepiept!
Hier wat plaatjes van de ombouw:
De oude demper waar de flens al vanaf is gehaald op de werkbank.
Aan de flens werd een kort stukje pijp gelast wat van de nieuwe Performance demper was gehaald want die pijp moest worden ingekort.
Geen extra materiaal nodig dus.
Even de flens met het pijpje ertussen passen en meten zodat de demper mooi aan zou sluiten op de flens aan de uitlaatzijde.
En na het aflassen kon de Performance demper vrij simpel worden gemonteerd, ook al liepen daarna we toch nog tegen een klein dingetje aan.
De Flensaansluiting is namelijk flexibel tot op zekere hoogte en omdat de Performance demper één ophangpunt minder heeft dan de originele demper, zit er daardoor teveel speling op om hem permanent mooi te laten hangen.....hij zakte steeds een centimeter naar beneden en dat stond niet mooi.
Dus hebben we besloten om er een 'stijve' flensaansluiting van te maken door de speciale bouten met de veren ter vervangen door gewone RVS bouten.
Zo is het ook als je een pijpaansluiting met een klem erom maakt dus dat werkte prima.
Tevens een paar extra borgmoeren achter de vaste moeren op de flens geplaatst voor alle zekerheid...beter dubbel vast dan losgelopen.
Hier een close up van de constructie zoals die uiteindelijk geworden is.
En het eindresultaat vanaf de buitenkant gezien.
Dat zit er strak onder en blijft nu ook prima zitten. Ben dus helemaal happy met het werk van Pajic R&D uit Ulft!
En nu willen jullie natuurlijk ook een filmpje, maar dat moet nog even wachten want de auto loopt op dit moment beroerd.
Oorzaak is de elektromechanische regelaar onder het kleppendeksel die het niet meer doet en dus is de Vanos van slag en loopt de auto nu ongeveer 1 op 4.
Dinsdag gaat hij naar de garage en wordt dat verholpen, samen met een schakelas keerring, de grijze lambdasonde, de pakkingen van het kleppendeksel, de vacuümpomp, het oliefilterhuis, de oliekoeler/ warmtewisselaar, en een nieuwe distributieset als preventie om problemen in de toekomst te voorkomen. (hij heeft nu 194.000 km gelopen dus is het zo'n beetje tijd ook al hoor je er niks aan.)
Zodra dat klaar is komt er dus een filmpje om het geluid te kunnen horen......beloofd!
En wat heb ik verder nog gedaan.....afgelopen zondag heb ik mijn Zenec Naviceiver Z E-3215 MKII ingebouwd zodat ik nu muziek kan streamen via Bluetooth en handsfree kan bellen met Voice command.
En navigeren kan uiteraard ook met gebruikmaking van de laatste actuele kaarten die ik mooi kon downloaden bij Zenec.
Dus niet zoals bij BMW waar ik elk jaar mag betalen voor de kaarten en de licentie.....
Natuurlijk zijn er modernere oplossingen maar voor die 260 Euro die ik hieraan kwijt was ben ik dik tevreden met mijn zo goed als dove linkeroor.
Plaatjes:
De radio functie die ik niet zoveel gebruik omdat er teveel wordt geluld op de radio.
De Navi functie (hier geblurred vanwege privacy) die ik wel ga gebruiken inclusief de toegestane snelheidsaanduiding en de realtime snelheid ernaast!
Want ook daar moet je bij BMW extra voor betalen.
Wordt binnenkort vervolgd......
Het enige probleem(pje) was dat de oude met een flensaansluiting aan de uitlaat vast zat en de Performance demper had die dus niet.
Dat vereiste een beetje aanpaswerk, maar alles bij elkaar was het in vrij korte tijd gepiept!
Hier wat plaatjes van de ombouw:
De oude demper waar de flens al vanaf is gehaald op de werkbank.
Aan de flens werd een kort stukje pijp gelast wat van de nieuwe Performance demper was gehaald want die pijp moest worden ingekort.
Geen extra materiaal nodig dus.
Even de flens met het pijpje ertussen passen en meten zodat de demper mooi aan zou sluiten op de flens aan de uitlaatzijde.
En na het aflassen kon de Performance demper vrij simpel worden gemonteerd, ook al liepen daarna we toch nog tegen een klein dingetje aan.
De Flensaansluiting is namelijk flexibel tot op zekere hoogte en omdat de Performance demper één ophangpunt minder heeft dan de originele demper, zit er daardoor teveel speling op om hem permanent mooi te laten hangen.....hij zakte steeds een centimeter naar beneden en dat stond niet mooi.
Dus hebben we besloten om er een 'stijve' flensaansluiting van te maken door de speciale bouten met de veren ter vervangen door gewone RVS bouten.
Zo is het ook als je een pijpaansluiting met een klem erom maakt dus dat werkte prima.
Tevens een paar extra borgmoeren achter de vaste moeren op de flens geplaatst voor alle zekerheid...beter dubbel vast dan losgelopen.
Hier een close up van de constructie zoals die uiteindelijk geworden is.
En het eindresultaat vanaf de buitenkant gezien.
Dat zit er strak onder en blijft nu ook prima zitten. Ben dus helemaal happy met het werk van Pajic R&D uit Ulft!
En nu willen jullie natuurlijk ook een filmpje, maar dat moet nog even wachten want de auto loopt op dit moment beroerd.
Oorzaak is de elektromechanische regelaar onder het kleppendeksel die het niet meer doet en dus is de Vanos van slag en loopt de auto nu ongeveer 1 op 4.
Dinsdag gaat hij naar de garage en wordt dat verholpen, samen met een schakelas keerring, de grijze lambdasonde, de pakkingen van het kleppendeksel, de vacuümpomp, het oliefilterhuis, de oliekoeler/ warmtewisselaar, en een nieuwe distributieset als preventie om problemen in de toekomst te voorkomen. (hij heeft nu 194.000 km gelopen dus is het zo'n beetje tijd ook al hoor je er niks aan.)
Zodra dat klaar is komt er dus een filmpje om het geluid te kunnen horen......beloofd!
En wat heb ik verder nog gedaan.....afgelopen zondag heb ik mijn Zenec Naviceiver Z E-3215 MKII ingebouwd zodat ik nu muziek kan streamen via Bluetooth en handsfree kan bellen met Voice command.
En navigeren kan uiteraard ook met gebruikmaking van de laatste actuele kaarten die ik mooi kon downloaden bij Zenec.
Dus niet zoals bij BMW waar ik elk jaar mag betalen voor de kaarten en de licentie.....
Natuurlijk zijn er modernere oplossingen maar voor die 260 Euro die ik hieraan kwijt was ben ik dik tevreden met mijn zo goed als dove linkeroor.
Plaatjes:
De radio functie die ik niet zoveel gebruik omdat er teveel wordt geluld op de radio.
De Navi functie (hier geblurred vanwege privacy) die ik wel ga gebruiken inclusief de toegestane snelheidsaanduiding en de realtime snelheid ernaast!
Want ook daar moet je bij BMW extra voor betalen.
Wordt binnenkort vervolgd......
Laatst gewijzigd door Marbre op 01 dec 2020, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- internetboarder
- VIP Driver
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
- Type Auto: F34 328i
- Marbre
- Just getting started
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 08 feb 2018, 20:29
Vandaag even wezen kijken bij de auto die nu in de garage staat en lekker wordt verwend.
Nieuwe distributieset (en dat was écht nodig want er zat 1,5 centimeter speling op) nieuwe keerring van de versnellingsbak aan de voorzijde, nieuwe pakkingen bij de vacuumpomp (geen stinklucht van verbrande olie meer) de oliekoeler en het oliefilterhuis, nieuwe stelmotor voor de vanos, nieuwe set voor de multiriem met spanrollen enz. nieuwe lambdasonde, en nog wat dingen die er tevoorschijn kwamen.
Morgen is ie weer klaar en kan ik er mee gaan rijden om te zien wat het verschil is met hoe hij eerst was.
Hier wat plaatjes van het 'work in progress'
De distributieset hangt er alweer in....
En ook de nieuwe keerring zit al op zijn plaats....
Het afstellen van de distributie vergt speciaal gereedschap....
Wordt vervolgd......
Nieuwe distributieset (en dat was écht nodig want er zat 1,5 centimeter speling op) nieuwe keerring van de versnellingsbak aan de voorzijde, nieuwe pakkingen bij de vacuumpomp (geen stinklucht van verbrande olie meer) de oliekoeler en het oliefilterhuis, nieuwe stelmotor voor de vanos, nieuwe set voor de multiriem met spanrollen enz. nieuwe lambdasonde, en nog wat dingen die er tevoorschijn kwamen.
Morgen is ie weer klaar en kan ik er mee gaan rijden om te zien wat het verschil is met hoe hij eerst was.
Hier wat plaatjes van het 'work in progress'
De distributieset hangt er alweer in....
En ook de nieuwe keerring zit al op zijn plaats....
Het afstellen van de distributie vergt speciaal gereedschap....
Wordt vervolgd......
- Marbre
- Just getting started
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 08 feb 2018, 20:29
Nee, er was speling zat....maar géén herrie dus ik ben heel blij dat ik besloten heb dit preventief te laten doen.
- Marbre
- Just getting started
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 08 feb 2018, 20:29
Zo, ik heb hem zojuist weer opgehaald en mijn eerste korte ritje gedaan naar Duitsland om even te tanken.
En ik moet zeggen, hij rijdt heerlijk en de roffel onderin van de Performance einddemper is precies goed!
Morgen even goed het motorcompartiment reinigen en nog even terug, want ik hoor een wiellager wat niet fris meer is.
De plaatjes van de ouwe meuk en het eindresultaat onder de kap.
De ouwe meuk maar niet alles want er is vandaag nog meer bijgekomen.
Alles weer netjes gemonteerd.
En dan nog even dit: Als alles goed gaat krijg ik morgen deel 1 van mijn laatste aanschaf......een Performance carbon splitter van BMW aan de linkerzijde.
Deel 2 duurt even wat langer, want die moet uit Griekenland komen, maar is inmiddels ook al onderweg.
Deze splitters passen dus op de standaard voorbumper want ik zie het niet zitten om een originele M sport voorbumper te gaan opzoeken.
Ten eerste omdat die dingen duur zijn en ik ze niet echt mooier vindt dan de bumper die er nu opzit. (en ja, daar mag een ander anders over denken.... )
Dit zijn ze los:
Het gaat er dan ongeveer zo uitzien:
Wordt weer vervolgd.....
En ik moet zeggen, hij rijdt heerlijk en de roffel onderin van de Performance einddemper is precies goed!
Morgen even goed het motorcompartiment reinigen en nog even terug, want ik hoor een wiellager wat niet fris meer is.
De plaatjes van de ouwe meuk en het eindresultaat onder de kap.
De ouwe meuk maar niet alles want er is vandaag nog meer bijgekomen.
Alles weer netjes gemonteerd.
En dan nog even dit: Als alles goed gaat krijg ik morgen deel 1 van mijn laatste aanschaf......een Performance carbon splitter van BMW aan de linkerzijde.
Deel 2 duurt even wat langer, want die moet uit Griekenland komen, maar is inmiddels ook al onderweg.
Deze splitters passen dus op de standaard voorbumper want ik zie het niet zitten om een originele M sport voorbumper te gaan opzoeken.
Ten eerste omdat die dingen duur zijn en ik ze niet echt mooier vindt dan de bumper die er nu opzit. (en ja, daar mag een ander anders over denken.... )
Dit zijn ze los:
Het gaat er dan ongeveer zo uitzien:
Wordt weer vervolgd.....
- Marbre
- Just getting started
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 08 feb 2018, 20:29
- Marbre
- Just getting started
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 08 feb 2018, 20:29
Ik denk dat dat nog gaat komen......heb er nog geen 30 kilometers mee afgelegd en merk dat de klank al wat dieper is dan net na de montage.
Ga er in ieder geval eerst even mee Duitsland in als het weer wat beter is om hem even lekker door te laten draven.....