Aankoopadvies: E91 - [2006] 325, 328 of 330?

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Bartez schreef: 02 aug 2021, 11:15 Hoi allen,

Ik ben mijn horizon wat meer aan het verbreden waarbij ook de optie om toch bij diesel te blijven daarmee een mogelijkheid is geworden.

Kunnen jullie me aangeven welke diesel motor in de E91 de minste kuren heeft, dus het betrouwbaarst is en waar op te letten bij de aanschaf (modificaties etc)?

Alvast hartelijk dank voor jullie input!
Dan zou mijn advies voor een LCI 330d of 325d gaan. Wel met het N57 blok. Erg solide en een zeer fijne aandrijflijn.


Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

edit: door mijn voorgangers al beter uitgelegd.
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 680
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

Wat Jeremy zegt! Nog steeds een beetje spijt dat ik destijds vanwege de leasebak de E91 330d na ca 200,000 km de deur heb gewezen. Heerlijke motor voor relaxte kms met een lekkere diesel oempf als het nodig is. Een x echt een grote reparatie gehad, ik vermoed nog steeds vanwege prutswerk bij het remmenontluchten, en dat was de ABS pomp die zelfs SPBA niet meer aan de praat kreeg en vervangen moest worden. Verder normaal onderhoud (BMW specialisten) en 1x de bak laten doen door ZF in het Ruhrgebiet (zitten ook in Delft). In het begin ook een typisch kwaaltje gehad dat de AB niet meer werkte en dan moet er eea in de deursloten vervangen worden.
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Techn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 dec 2016, 19:15

mjw schreef:Zoals gebruikelijk wordt er weer een hoop XDrive onzin verkocht.

Het verschil in rolomtrek tussen voor en achterwielen bij een BMW 4x4 moet binnen de 1.5% blijven. Bij de standaardmaten en ook de standaard OEM breedsets van BMW is dat het geval. Verschil in rolomtrek vanwege slijtage valt binnen de 1,5% (vaak is de achterband net iets groter en slijt deze harder, waardoor het verschil weer juist wat kleiner wordt. Ik heb het op DFF wel eens doorgerekend). Bij een groter verschil vindt de tussenbak het niet leuk. Vanwege XDrive (en de aanwijzingen op de Apex website) heb ik een square setup gekozen en dat is ook vanwege de rijeigenschappen van een XDrive een prima keuze.

Mocht je met een XDrive in verlaging geïnteresseerd zijn: Dit is maar zeer beperkt mogelijk vanwege de hoeken die de homokineten moeten maken. Deze mogen nie te extreem worden. Ook hier ligt een dure reparatie in het verschiet als het stuk gaat. Wel kun je nog eea laten passen aan de homokineten/aandrijfassen, maar dat is prijzig en je moet wel een kenner zien te vinden. Er zijn immers genoeg voorwielaandrijvers die ook verlaagd worden.

Verder vindt je op mobile.de veel XDrives, vooral uit de gebieden met wat meer heuvels en strengere winters op mobile.de.

Mijn XDrive functioneert prima, incl een forse aanpassing aan het onderstel en met een OS Giken.
En wat is er dan onzin?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

dit stukje is onzin:
Techn schreef: 02 aug 2021, 11:51
Let even op bij de X.. versies dat je je houd aan de restricties mbt de ET waarde rondom.

Dit Op advies van bmw ivm diff voor/achter


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ET waarde heeft er namelijk niks mee te maken. het is de rolomtrek die belangrijk is bij Xdrive, niet de et-waarde (offset in het engels)

:ja:
Bartez
Just getting started
Just getting started
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 jul 2021, 15:01

Jeremy schreef: 02 aug 2021, 21:15 Dan zou mijn advies voor een LCI 330d of 325d gaan. Wel met het N57 blok. Erg solide en een zeer fijne aandrijflijn.
mjw schreef: 03 aug 2021, 00:22 Wat Jeremy zegt! Nog steeds een beetje spijt dat ik destijds vanwege de leasebak de E91 330d na ca 200,000 km de deur heb gewezen. Heerlijke motor voor relaxte kms met een lekkere diesel oempf als het nodig is. Een x echt een grote reparatie gehad, ik vermoed nog steeds vanwege prutswerk bij het remmenontluchten, en dat was de ABS pomp die zelfs SPBA niet meer aan de praat kreeg en vervangen moest worden. Verder normaal onderhoud (BMW specialisten) en 1x de bak laten doen door ZF in het Ruhrgebiet (zitten ook in Delft). In het begin ook een typisch kwaaltje gehad dat de AB niet meer werkte en dan moet er eea in de deursloten vervangen worden.
Dank mensen, ik ga mijn zoektocht verder voortzetten....kleine aanvullende vraag: Hoe herken ik een N57 blok op foto's of iets dergelijks in advertenties? En daarnaast heb ik ooit iets gelezen over afbrekende 'flapjes' bij dieselmotoren? Is dat ook van toepassing op een N57 blok? Daarnaast nog andere zaken met betrekking tot zo'n blok om te checken bij aankoop? Bepaalde uitgevoerde onderhoudsdingetjes? Heeft zo'n motor ook een ketting? etc etc
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

De N57 is de soepelere en zuinigere versie van de M57, maar de M57 is de meest onverwoestbare van de 2. De M57 zit in de pre-lci 325, 330 en 335d's. Bij de LCI blijft de 335d een M57 en worden de 325d en 330d vervangen door de N57. Dit zelfde geldt voor de M47 en N47 (4 cilinders diesel). De N47 kent kettingproblemen, daar zou ik preventief iets aan doen à ca €1500. De swirlflaps zijn bij de M57 wel een klein puntje nog. Bij de N57 hoef je er geen rekening mee mee te houden, daar zijn ze verbeterd. N57 herken je aan 204 pk (tov 197) bij de 325d en 245 (ipv 231) pk bij de 330d. Alle BMW motoren hebben tegenwoordig een ketting, ook bij de E9x.

Ik zou geen xdrive aanraden, dit heeft aanzienlijk negatieve gevolgen voor het verbruik en er is nog wel eens gedoe met de tussenbak en de lagers in het voordiff.

Verder is het CCC systeem ouderwets, vraag is alleen hoe belangrijk je dat vindt. In mijn E60 535d met CCC had ik een bluetoothmodule van €180 die een CD wisselaar simuleerde. Daarnaast gewoon een normale, originele bluetoothmodule voor het bellen. M'n iPhone connecte met beide modules tegelijk en werkte verder prima. Navi gebruikte ik amper, desnoods op de telefoon. Zo'n chinese carplaymodule is iets wat ik persoonlijk nooit zou kiezen, wat een verschikkelijke oplossing. Maar goed dat moet een ieder zelf weten :).

Qua benzine zou ik de 4 cilinders te alle tijden links laten liggen. Veel problemen met kettingen en geleiders, klepseals, brandstofpompen, injectoren en ze zijn ook niet bijzonder zuinig in verhouding tot het vermogen. De 2,5L 325i (2005 tot 2007) wil wel eens wat olie zuipen, heeft bij ca 150dkm een nieuwe (dure) elektrische waterpomp nodig maar is verder redelijk foolproof. Zelfde geldt voor de 3-liters maar die kennen het olieprobleem minder.

De N53 (per 7/2007) 6 cilinders kennen problemen met injectoren (€1200 voor een set), hogedrukbrandstofpomp, Nox-sensor (te vervangen door noxem) maar zijn bijzonder zuinig voor het vermogen en verder goed betrouwbaar.

De meeste automaten zijn up te graden met xHP software. Dit maakt de bak een stuk intuïtiever, sportiever, sneller en dus moderner.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 680
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

Ik heb destijds ook nog de swirlflaps laten vervsngen. In mijn bouwjaar werden die nog toegepast in de N57. Google maar eens op N57 BMW en swirl flaps. Tot ca 2008 oid werd de N57 ermee uitgerust. [EDIT: of ik had een M57...]

Google is sowieso handig. dan kom je bv hier terecht: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N57 met een overzicht van types en in welke jaren deze is gebruikt.

Verder is er vele kennis en veel US-prietpraat beschikbaar op https://www.e90post.com/forums/index.php

Duitse of UK forums heb ik niet zo paraat.

Als je eenmaal een bepaald motortype in gedachten hebt kun je flink googlen. Hoe representatief een forum is over de betrouwbaarheid is lastig omdat je nu eenmaal veel minder posts hebt van tevreden gebruikers. In de forums worden vooral de problemen besproken.

Succes met de zoektocht!
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Bartez
Just getting started
Just getting started
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 jul 2021, 15:01

Hartelijk dank allen! Met jullie reactie kan ik enorm veel! Ik heb een vrij goed beeld gekregen over waar op te letten en de verschillende mogelijkheden. Ik ga de ogen eens open houden en de komende maanden een keuze maken...

Nogmaals dank!
Techn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 dec 2016, 19:15

Vester86 schreef:dit stukje is onzin:
Techn schreef: 02 aug 2021, 11:51
Let even op bij de X.. versies dat je je houd aan de restricties mbt de ET waarde rondom.

Dit Op advies van bmw ivm diff voor/achter


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ET waarde heeft er namelijk niks mee te maken. het is de rolomtrek die belangrijk is bij Xdrive, niet de et-waarde (offset in het engels)

:ja:
Ik zou de theorie nog even erop naslaan.

Bij een bredere achterkant tov de voorkant gaat dit wel degelijk wringen.

Ook is het advies (poelgeest) om zo kort mogelijk onder de auto te blijven
Dus niet breed


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13913
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Wat is t nadelige effect dan als de rolomtrek op beide assen gelijk is?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Techn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 dec 2016, 19:15

Ik wil dit topic niet vervuilen met eindeloze discussies want ik denk dat hier al genoeg over geschreven is.

Je zou deze nog even kunnen lezen voor een onderbouwing

http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=46199.0

@ TS
Succes met de keuze


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 680
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

Ik kan niet anders concluderen dat Techn (en Poelgeest) er weinig tot niets van begrepen heeft.

Ook in de link naar het BE forum wordt uitsluitend gesproken over een verschil in rolomtrek (=diameter=bandenmaat->maar dan vooral de hoogte!) dat bij een xdrive van belang is (nl binnen de 1.5% en ik kom ook wel eens 3% tegen). Bij een groter verschil is er een verhoogde kans op problemen met de tussenbak (en niet het voor of achter dif). Dit heb ik hierboven ergens duidelijk beschreven. Dat heeft niets te maken met een verschil in breedte van de voor en achterbanden of de voor en achter dif, en ook niet met de ET waarde of het al dan niet monteren van spacers. Dat verhaal over het wringen vanwege het breedte verschil is klinkklare nonsens.
Zolang de diameter binnen de 1.5% is kun je prima een breedset rijden op een xdrive. Dat houdt dan wel in dat bepaalde breedte combinaties niet mogelijk zijn omdat er geen geschikte hoogtes (35/40/45 etc) te vinden zijn die bij elkaar passen. Op bimmerpost kun je honderden emails vinden met telkens dezelfde vraag en telkens hetzelfde antwoord.

Vanwege het andere stuurkarakter van een xdrive (meer onderstuur ten opzichte van een overstuur achterwielaandrijver) wordt vaak een square setup aangeraden waarbij de voorwielen juist niet breder zijn dan achter en zo wat minder onderstuur en wat meer overstuur zorgen. En dan mogen ze prima een beetje breder zijn of een exotische ET waarde hebben (ms moet je dan je spatborden gaan rollen...).

003 Achterdif. 003
En ja idd als je een 6-pitter met al veel koppel hebt en van plan bent flink te gaan tunen (meer paardjes en koppel) dan is een achterdif upgrade wel aan te raden. De achterdifs op een xdrive zijn iha een slagje lichter uitgevoerd (bv een 188 op F31 340iX en een 215 op een 340i) en dan is een upgrade (incl iets kortere aandrijfas en sterkere steekassen) geen overbodige luxe. Kun je gelijk er een mooie sperklok in zetten. Je raadt het al, dat heb ik onlangs door Hardeman laten doen.
Laatst gewijzigd door mjw op 08 aug 2021, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Gebruikersavatar
CornelisJ90
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 373
Lid geworden op: 26 mei 2019, 18:26
Type Auto: BMW F31 330D ///M-Sport

Interessant om te lezen, dit soort informatie. Vooral de verschillen in diff’s waren mij niet bekend. Iets om rekening mee te houden bij aanschaf van een nieuwe begrijp ik alweer.
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 680
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

Ah ja. Alles kan stuk, zeker als je nog meer paardjes en koppel wil middels Stage 3+ (en verder!) tuning. Ergens gaat er dan iets stuk of overmatig slijten in de aandrijflijn. Een andere flinke mod op een getunede B58 die nu ook wat meer gepost (bimmerpost) wordt is een upgrade naar een 8HP70 automaat (70 -> 700 NM) afkomstig uit een 330d of 335d. Zo ver heb ik overigens geen tuning plannen.

We dwalen een beetje af in dit topic.
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Plaats reactie

Terug naar “E9x: N00B / B00N Tech”