Aankoopadvies: E91 - [2006] 325, 328 of 330?

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Xi uitvoering is in definitie niet echt minder betrouwbaar, al is het natuurlijk wel een "extra optie" die "kapot kan". Ik zou een juiste uitvoering niet laten staan, en bij normaal gebruik zal je ook niet echt verschil merken. Tenzij je natuurlijk echt "moet" driften, maar goed, dat zit totaal niet in mijn straatje. Uiteindelijk shop je toch voor een auto van 10-15 jaar oud dus dan kan eigenlijk alles wel een keer kapot gaan. Voor 10+k kun je zeker een mooi exemplaar die netjes is kunnen vinden. Dan kun je eigenlijk toch wel aardig bovenin de markt kunnen shoppen.

Wat betreft CCC. Dat is eigenlijk de "eerste" iDrive die geleverd is in de BMW 3 serie. De CCC is de breedbeeldversie, en de MASK is degene met het kleine scherm. Als CCC hebben deze standaard bluetooth geloof ik, maar dit is dan alleen om te bellen en gebeld te worden, niet om audio mee te streamen. Deze zullen wel een aux ingang hebben en de simpelste en goedkoopste oplossing is dan een bluetooth adapter in de aux te plaatsen. Je kunt dan ook een CarPlay module installeren en de originele navigatie behouden. Dit is de modernste en over het algemeen "gemiddelde" qua kosten. Verder zou je een CIC retrofit (van de E9x LCI) kunnen doen. Dit is de origineelste, maar ook prijzigste optie. Je hebt dan, i.c.m. een combox ook de mogelijkheid om bluetooth audio te streamen en dat werkt goed. Ook heb je dan een veel mooier en scherper scherm. De CIC is ook nog ondersteunt met de laatste kaartenupdates via USB, maar het is maar de vraag hoe lang dat nog kan. Het is een relatief modern systeem nog die eigenlijk weinig te wensen overlaat. Wellicht is een CarPlay module de modernste oplossing die relatief betaalbaar is, en daardoor kun je dus ook via een Waze of Google Maps navigeren. Het is maar net wat je wilt. Qua audio zou ik een auto nemen vanaf BMW HiFi. Dan heb je al wat meer speakers en dat klinkt gewoon goed. Niet geweldig, maar goed genoeg voor het type, klasse en leeftijd auto. Logic7 en/of HK is uiteraard de overtreffende trap

Opties die ik zelf echt zou willen is sowieso een origineel (vanaf fabriek) M-pakket, al is het alleen maar om de zwarte hemelbekleding en de veel betere sportstoelen. Het standaard alcantara van de sportstoelen met M-pakket is erg fijn en oogt goed als het schoon is. Ook zou ik navigatie willen (alleen al vanwege het mooiere dashboard en de upgrade mogelijkheden), een schuif- of panoramadak en xenon is wel erg fijn. Ook PDC rondom maakt het leven makkelijker. En, last but not least; bekerhouders in het dashboard zijn echt een pré.


Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

Persoonlijk vind ik Xi modellen vooral onnodig extra zwaar (= verbruik en wegenbelasting) en in nederland geen noemenswaardige voordelen. maar das mijn mening ;)

N52 is prima, heeft zo zn kwaaltjes maar over het algemeen niks ernstigs of fataal (zoals de kettingproblemen van andere blokken). N53 idem dito (Daarbij zijn vooral de injectoren een duur(der) geintje.

CCC is het oude Idrive systeem, die heb je in 4:3 variant en in 16:9 variant. die laatste oogt een stukje chiquer, maar beide zijn ze hopeloos verouderd. opvolger (in de facelift E9x) is CIC. sneller, gelikter en moderner.
bluetooth zit er niet standaard in, dat is een optie net als telefoon voorbereiding.

persoonlijk zou ik juist voor het Hifi systeem gaan aangezien die het makkelijkst/goedkoopst te upgraden is als het geluid je niet voldoende bevalt. maar voor een groot deel van de kopers is Hifi meer dan prima. ik was zelf niet echt onder de indruk van Logic7 toen ik ging proefrijden, heb zelf Hifi met een geupgrade versterker en ik durf wel te beweren dat het nu beter klinkt dan met Logic7.

qua opties: dat is voor iedereen verschillend maar volgens mij zijn vrijwel alle mensen het er over eens dat er sportstoelen in moeten zitten aangezien de gewone stoelen niet lekker zitten. in mijn zoektocht vielen auto's met gewone stoelen bij voorbaat af.
die bekerhouders geef ik dan weer niks om (maar achteraf plaatsen is een ramp, dus als je ze wilt moet je zeker een auto zoeken die ze heeft). Panoramadak is heel erg fijn maar als je langer dan gemiddeld bent zit je met een beetje pech klem, das zeker iets om op te letten als je langer bent dan +/- 1m85 of met een lang bovenlijf.

5 serie uit 2006 ook leuk maar zeker niet probleemloos (nog wel iets meer dan de e9x). stukkie ruimer dan de 3 serie maar niet noemenswaardig zwaarder.
Bartez
Just getting started
Just getting started
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 jul 2021, 15:01

Dank voor de input. Dat van die stoelen had ik inderdaad nog niet scherp, goeie suggestie! Die zijn wel van groot belang bij lange ritten. Ook heb ik inderdaad gelezen dat de 5 serie niet geheel probleemloos is, dat is eerlijk gezegd ook wel de reden dat ik meer na een 3-serie kijk, of is dat verschil verwaarloosbaar? Ik lees vooral dat de 5-serie station wat problemen heeft, klopt dat?

En een dakraam...zijn daar veel problemen over bekend bij een auto van 15 jaar oud? Ik ben overigens 1.84 m...dus ik verwacht dan geen problemen met betrekking tot de lengte.

Fijn om te weten dat dat Xi systeem niet per definitie een no go is, mocht het er in een totaalpakket toevallig op zitten dan is het zo, maar ik heb het niet perse nodig.

En wielen/banden? Ook daar hoor ik verschillende berichten over. Run-flat schijnt een drama te zijn....welke velgmaat is aan te raden en welk merk banden?

Dat navigatiesysteem is nog een lastige om te begrijpen als leek. Dat is dus eigenlijk dermate verouderd dat je er niet veel, of niet heel lang nog veel aan hebt als ik het goed begrijp. Moet je via de draaiknop op de middenconsole in combinatie met het scherm ook allerlei instellingen van de auto aanpassen? Oftewel...stel dat het hele scherm vervangen gaat worden door een CarPlay module (dat kan toch??), heb je dan nog iets aan die draaiknop op de midden console? Of is het het allemaal net niet? En moet je bij het vervangen van het scherm door CarPlay ook nog letten op welk type je hebt? CCC of CIC? Navigeren via CarPlay/iPhone heeft wel mijn voorkeur omdat dat altijd accuraat is, daarnaast de combinatie van muziek/podcast streamen. Mag draadloos maar ook met oplaadkabel eventueel.

Speakers....duidelijk, ik weet waar op te letten :-)

Overigens zie je ook wel eens de 'angel eyes' (of hoe heten ze precies) voorbij komen, hoe kan ik herkennen dat die erop zitten, of is dat standaard? En kan dat ook in combinatie met Xenon?

Tenslotte valt het me op dat er maar weinig BMW's een trekhaak hebben...is daar een reden voor?

Dank weer!
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Je moet vooral letten op wat je zelf belangrijk vindt, want anders ga je alleen zoeken naar een auto met alle mogelijke opties. Kan nog wel eens lastig worden.
CCC gebruik ik zelf amper (want Google Maps is toch zoveel beter) en de standaard stoelen heb ik zelf geen problemen mee.
Een schuifdak kun je bv nooit meer retrofitten, dus daar zou ik dan meer belang aan hechten (als je dat al doet). En een trekhaak heb ik er later ook nog onder laten zetten. Een afneembare is dan wel net ff mooier.
Banden is ook persoonlijk, maar een non-RFT A-merk op een 18 of 19" velg is wel het meest gangbaar.
Etc, etc...
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Luco
Just getting started
Just getting started
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mei 2021, 15:08

Een Carplay/Android Auto module op een CCC-scherm vervangt feitelijk het scherm wat er nu in zit in een 16:9 touch-screen. Daarnaast moet je een tussenkabel plaatsen achter je radio. Lukte mij, zonder dat ik ooit iets met auto's had gesleuteld, in een uurtje.

Je originele CCC-systeem blijft beschikbaar voor simpele instellingen (dagrijlichten, servicecontroles, radio). Door de Menu-knop 2 seconden in te drukken kom je in je Carplay/AA omgeving waarin je met de draaiknop langs alle knoppen kunt gaan tijdens het rijden, of door het scherm aan te tikken. Je stuurbediening werkt ook in Carplay/AA. Zodra je de auto in z'n achteruit zet krijg je meteen de parkeersensoren in beeld omdat er een CANBUS-decoder bij zit.

Zo'n module is voor een E91 al voor 240€ te krijgen: https://www.android-car-dvd.de/collecti ... e92-e93-m3 (al zie ik dat ze nu 265€ zijn. Zal wel met importkosten te maken hebben die soms variëren).

Bovenstaande heb ik in mijn E91 zitten en ik ben er superblij mee. Geen gedonder met brakke navigatie. Altijd de nieuwste kaarten via Google Maps of Waze (inc. flitsers!), mijn muziek via Spotify of Pocket Casts (Podcasts). Uitgebreide radio via MyTuner Pro (indien niet op de FM te vinden).

Enige vereiste is dat de AUX gecodeerd is in je auto. Daar mag je vanuit gaan als je in je middenarmsteun een AUX-ingang hebt zitten.
E91 318I N46B - 2007
Bartez
Just getting started
Just getting started
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 jul 2021, 15:01

Dank mensen, helder met betrekking tot de dakraam, banden en trekhaak.

Ook wat betreft de Apple Carplay, dan zal dan een zekerheidje gaan worden voor me. Dat kan dus alleen met een CCC module als ik het goed begrijp en niet met een CIC module? Klopt mijn aanname? Oftewel…breedbeeld scherm in plaats van 4:3 scherm? Kortom…wat moet ik checken bij een potentiële youngtimer om zeker weten dat zo’n carplay module in te passen is, danwel hoe kan ik dat zien op foto’s?
Luco
Just getting started
Just getting started
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mei 2021, 15:08

Kan ook met CIC, ook dan vervang je het scherm. Dat is niet anders.

Makkelijkste is om een auto te zoeken met een dubbele bult op het dashboard. Eentje voor je klokken en eentje voor je M-ASK (voorloper CCC), CCC of CIC. Als je in je zoektocht als optie "navigatie" aanvinkt, is 99% geschikt.
E91 318I N46B - 2007
Bartez
Just getting started
Just getting started
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 jul 2021, 15:01

Top en dank! Fijn dat het in principe overal in past, mits bult aanwezig.

Dat is goed te zien op foto’s :-)
Bartez
Just getting started
Just getting started
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 jul 2021, 15:01

Hoi allen,

Ik ben mijn horizon wat meer aan het verbreden waarbij ook de optie om toch bij diesel te blijven daarmee een mogelijkheid is geworden.

Kunnen jullie me aangeven welke diesel motor in de E91 de minste kuren heeft, dus het betrouwbaarst is en waar op te letten bij de aanschaf (modificaties etc)?

Alvast hartelijk dank voor jullie input!
Techn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 dec 2016, 19:15

Bartez schreef:Dank voor de input. Dat van die stoelen had ik inderdaad nog niet scherp, goeie suggestie! Die zijn wel van groot belang bij lange ritten. Ook heb ik inderdaad gelezen dat de 5 serie niet geheel probleemloos is, dat is eerlijk gezegd ook wel de reden dat ik meer na een 3-serie kijk, of is dat verschil verwaarloosbaar? Ik lees vooral dat de 5-serie station wat problemen heeft, klopt dat?

En een dakraam...zijn daar veel problemen over bekend bij een auto van 15 jaar oud? Ik ben overigens 1.84 m...dus ik verwacht dan geen problemen met betrekking tot de lengte.

Fijn om te weten dat dat Xi systeem niet per definitie een no go is, mocht het er in een totaalpakket toevallig op zitten dan is het zo, maar ik heb het niet perse nodig.

En wielen/banden? Ook daar hoor ik verschillende berichten over. Run-flat schijnt een drama te zijn....welke velgmaat is aan te raden en welk merk banden?

Dat navigatiesysteem is nog een lastige om te begrijpen als leek. Dat is dus eigenlijk dermate verouderd dat je er niet veel, of niet heel lang nog veel aan hebt als ik het goed begrijp. Moet je via de draaiknop op de middenconsole in combinatie met het scherm ook allerlei instellingen van de auto aanpassen? Oftewel...stel dat het hele scherm vervangen gaat worden door een CarPlay module (dat kan toch??), heb je dan nog iets aan die draaiknop op de midden console? Of is het het allemaal net niet? En moet je bij het vervangen van het scherm door CarPlay ook nog letten op welk type je hebt? CCC of CIC? Navigeren via CarPlay/iPhone heeft wel mijn voorkeur omdat dat altijd accuraat is, daarnaast de combinatie van muziek/podcast streamen. Mag draadloos maar ook met oplaadkabel eventueel.

Speakers....duidelijk, ik weet waar op te letten :-)

Overigens zie je ook wel eens de 'angel eyes' (of hoe heten ze precies) voorbij komen, hoe kan ik herkennen dat die erop zitten, of is dat standaard? En kan dat ook in combinatie met Xenon?

Tenslotte valt het me op dat er maar weinig BMW's een trekhaak hebben...is daar een reden voor?

Dank weer!
Let even op bij de X.. versies dat je je houd aan de restricties mbt de ET waarde rondom.

Dit Op advies van bmw ivm diff voor/achter


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bartez
Just getting started
Just getting started
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 jul 2021, 15:01

Goeie tip...even google leert me dat het te maken heeft met de banden, toch?
Techn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 dec 2016, 19:15

Ook dat ja
Profiel moet overal gelijk zijn ivm rolomtrek.

Maar breedset schijnt ook niet goed te zijn voor 4x4


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bartez
Just getting started
Just getting started
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 jul 2021, 15:01

Ah wacht....dit is de ET-waarde: https://www.etwaarde.nl/wat-is-de-et-waarde.html
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Onder mijn vorige 335d lag vanuit fabriek een gewone breedset 403. Dus breedset geeft geen problemen.
De verkeerde rol-omtrek wel.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 680
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

Zoals gebruikelijk wordt er weer een hoop XDrive onzin verkocht.

Het verschil in rolomtrek tussen voor en achterwielen bij een BMW 4x4 moet binnen de 1.5% blijven. Bij de standaardmaten en ook de standaard OEM breedsets van BMW is dat het geval. Verschil in rolomtrek vanwege slijtage valt binnen de 1,5% (vaak is de achterband net iets groter en slijt deze harder, waardoor het verschil weer juist wat kleiner wordt. Ik heb het op DFF wel eens doorgerekend). Bij een groter verschil vindt de tussenbak het niet leuk. Vanwege XDrive (en de aanwijzingen op de Apex website) heb ik een square setup gekozen en dat is ook vanwege de rijeigenschappen van een XDrive een prima keuze.

Mocht je met een XDrive in verlaging geïnteresseerd zijn: Dit is maar zeer beperkt mogelijk vanwege de hoeken die de homokineten moeten maken. Deze mogen nie te extreem worden. Ook hier ligt een dure reparatie in het verschiet als het stuk gaat. Wel kun je nog eea laten passen aan de homokineten/aandrijfassen, maar dat is prijzig en je moet wel een kenner zien te vinden. Er zijn immers genoeg voorwielaandrijvers die ook verlaagd worden.

Verder vindt je op mobile.de veel XDrives, vooral uit de gebieden met wat meer heuvels en strengere winters op mobile.de.

Mijn XDrive functioneert prima, incl een forse aanpassing aan het onderstel en met een OS Giken.
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Plaats reactie

Terug naar “E9x: N00B / B00N Tech”