Softwarematig is het gewoon te coderen, alleen wist ik op dat moment niet dat ik nog het ''oudere'' systeem in de f30 had. Hierdoor gaf het systeem foutmelding met lekke band en nog wat kretenBeamerAR15 schreef: ↑03 aug 2021, 16:46 Hoe kan je temperatuur coderen als je geen bandenspanningssensoren hebt, temp. sensor en druk sensor is toch 1 sensor ?
F31 - Softwarefout - niet opgelost door Garage Roos
- BMWe90Mike
- VIP Driver
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 18 jan 2018, 08:48
- Type Auto: G20 330i
Once a BMW always a BMW
- Float
- VIP Driver
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Is dit nu opgelost?
Freelance Java Software Engineer
-
- Just getting started
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 16 mar 2020, 01:00
Nee. Ik had gister een zomercheck bij de lokale kwikfit en zij vermoeden dat of de batterij van m’n sensor leeg is of een defect in een van m’n sensoren (je zou verwachten dat ‘bmw specialist’ garage roos zoiets voor de hand liggend zou checken). Ik zal m’n auto in september bij de kwikfit langsbrengen en laten weten wat de oorzaak/oplossing is.
Het vreemde is dat vanmorgen alles het weer deed, maar op de terugweg ik de melding opnieuw kreeg. Hierom vermoed (en hoop ik) dat het iets simpels is als een zwakke batterij.
- mdlange
- VIP Driver
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 21:21
Het lastige is, dat die batterijen niet zomaar te vervangen zijn.
Wanneer de batterij leeg is, vervang je de sensor. Gelukkig gaan die batterijen best lang mee en heb ik op dit forum wel eens alternatieven gezien voor die sensoren (ipv dealer van ca 125,- per stuk)
Wanneer de batterij leeg is, vervang je de sensor. Gelukkig gaan die batterijen best lang mee en heb ik op dit forum wel eens alternatieven gezien voor die sensoren (ipv dealer van ca 125,- per stuk)
-
- Just getting started
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 16 mar 2020, 01:00
Auto vanmorgen bij Kwikfit gebracht en daar hebben ze een hardware/software check gedaan. Hardwarematig konden ze niks specifieks vinden (TPMS sensoren lijken in orde te zijn, accu e.d. ook), maar softwarematig zijn er kennelijk een hoop fouten gevonden (zie onderstaande lijst). Kwikfit gaf aan dat ze geen juiste apparatuur hebben om dit verder te onderzoeken en adviseerden mij naar een BMW dealer/specialist te gaan. Wel gaven ze aan dat de storingen met elkaar te maken kunnen hebben en wellicht te maken heeft met de tuning software die een tuning bedrijf heeft geinstalleerd.
Paar vragen van mijn kant:
- Zijn jullie toevallig bekend met onderstaande storingen? Zo ja, zouden jullie je ervaring(en) kunnen delen?
- Gezien de prijzen van de dealer, gaat mijn voorkeur uit naar een BMW specialist. Ik ben niet erg tevreden over de service van Garage Roos (zoals eerder omschreven). Hebben jullie positieve ervaringen met andere BMW specialisten in de regio van Hilversum? Zo ja, hoor ik graag welke specalisten dit zijn.
Gevonden foutmeldingen:
Onderdelengroep: Motor / Systeem DME - MOTOR ECU / 1 fout:
1) Foutcode DTC 201101: Motor- ECU; Manipulatiebeveiliging actief (programma/gegevensmanipulatie herkend)
Onderdelengroep: ABS / Systeem: dynamische stabiliteitscontrle / 5 fouten:
1) Foutcode DTC 4806DA / ventiel rechtsvoor / signaal ontvangst n.i.o;
2) Foutcode DTC 4806B8 / ventiel linksvoor / signaal ontvangst n.i.o.
3) Foutcode DTC 48069E / stuurapparaat bandenspanningcontrole / geen bandenspanningsensor herkent
4) Foutcode DTC 48071F / bandenspanningscontrole systeem / wielherkenning niet in orde
5) Foutcode DTC 4809EB / bandenspanningscontrole systeem / functie niet in orde
Onderdelengroep: Airconditioning / Systeem: IHKA airco-ECU / 1 fout:
1) Foutcode DTC 801237
Onderdelengroep: Comfort / Systeem: KOMBI combi-instrument / 1 fout:
1) Foutcode DTC E12C20 / ECU cameragebaseerde bestuurdersassistentiesystemen / verkeerskentekenherkenning niet in orde
Onderdelengroep: Comfort / Systeem: FEM boordnet ECU vooraan / 7 fouten:
1) Foutcode DTC 030411 / multifunctioneel stuurwiel / variant multifunctioneel stuurwiel verkeerd
2) Foutcode DTC 030481 / stuurwielverwarming / functie tempratuur sensor onjuist
3) Foutcode DTC 804080 / voedingsspanning over "contact aan" / spannings-stroomvoorziening te laag
4) Foutcode DTC 8040B5 / starter-aansturing / systeem n.i.o.
5) Foutcode DTC 8040B9 / uitschakeling klem 30B / bovengrens van capaciteit tot starten bereikt
6) Foutcode DTC 8040BB / spanningsvoeding klem 30B spanning te laag
7) Foutcode DTC 804415 / batterij afstandsbediening / batterij leeg
Onderdelengroep: Comfort / Systeem: REM Boordnet ECU achteraan / 1 fout:
1) Foutcode DTC 804833
Onderdelengroep: Comfort / Systeem: KAFAS - ECU frontcamera / 1 fout:
1) Foutcode DTC 800ABB / ECU cameragebaseerde bestuurdersassistentiesystemen / communicatie met camera niet in orde
Onderdelengroep: Onderstel / Systeem: EDC ECY demperregeling / 1 fout:
1) Foutcode DTC 482947 / sensor verticale acceleratie RV / signaalwaarde buiten tolerantiebereik
Onderdelengroep: Audio-Video / Systeem: CIC ECU infotainment / 1 fout:
1) Foutcode DTC E1C448 / most-bus / configuratie n.i.o.
Paar vragen van mijn kant:
- Zijn jullie toevallig bekend met onderstaande storingen? Zo ja, zouden jullie je ervaring(en) kunnen delen?
- Gezien de prijzen van de dealer, gaat mijn voorkeur uit naar een BMW specialist. Ik ben niet erg tevreden over de service van Garage Roos (zoals eerder omschreven). Hebben jullie positieve ervaringen met andere BMW specialisten in de regio van Hilversum? Zo ja, hoor ik graag welke specalisten dit zijn.
Gevonden foutmeldingen:
Onderdelengroep: Motor / Systeem DME - MOTOR ECU / 1 fout:
1) Foutcode DTC 201101: Motor- ECU; Manipulatiebeveiliging actief (programma/gegevensmanipulatie herkend)
Onderdelengroep: ABS / Systeem: dynamische stabiliteitscontrle / 5 fouten:
1) Foutcode DTC 4806DA / ventiel rechtsvoor / signaal ontvangst n.i.o;
2) Foutcode DTC 4806B8 / ventiel linksvoor / signaal ontvangst n.i.o.
3) Foutcode DTC 48069E / stuurapparaat bandenspanningcontrole / geen bandenspanningsensor herkent
4) Foutcode DTC 48071F / bandenspanningscontrole systeem / wielherkenning niet in orde
5) Foutcode DTC 4809EB / bandenspanningscontrole systeem / functie niet in orde
Onderdelengroep: Airconditioning / Systeem: IHKA airco-ECU / 1 fout:
1) Foutcode DTC 801237
Onderdelengroep: Comfort / Systeem: KOMBI combi-instrument / 1 fout:
1) Foutcode DTC E12C20 / ECU cameragebaseerde bestuurdersassistentiesystemen / verkeerskentekenherkenning niet in orde
Onderdelengroep: Comfort / Systeem: FEM boordnet ECU vooraan / 7 fouten:
1) Foutcode DTC 030411 / multifunctioneel stuurwiel / variant multifunctioneel stuurwiel verkeerd
2) Foutcode DTC 030481 / stuurwielverwarming / functie tempratuur sensor onjuist
3) Foutcode DTC 804080 / voedingsspanning over "contact aan" / spannings-stroomvoorziening te laag
4) Foutcode DTC 8040B5 / starter-aansturing / systeem n.i.o.
5) Foutcode DTC 8040B9 / uitschakeling klem 30B / bovengrens van capaciteit tot starten bereikt
6) Foutcode DTC 8040BB / spanningsvoeding klem 30B spanning te laag
7) Foutcode DTC 804415 / batterij afstandsbediening / batterij leeg
Onderdelengroep: Comfort / Systeem: REM Boordnet ECU achteraan / 1 fout:
1) Foutcode DTC 804833
Onderdelengroep: Comfort / Systeem: KAFAS - ECU frontcamera / 1 fout:
1) Foutcode DTC 800ABB / ECU cameragebaseerde bestuurdersassistentiesystemen / communicatie met camera niet in orde
Onderdelengroep: Onderstel / Systeem: EDC ECY demperregeling / 1 fout:
1) Foutcode DTC 482947 / sensor verticale acceleratie RV / signaalwaarde buiten tolerantiebereik
Onderdelengroep: Audio-Video / Systeem: CIC ECU infotainment / 1 fout:
1) Foutcode DTC E1C448 / most-bus / configuratie n.i.o.
-
- VIP Driver
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
- Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)
Veel fouten, al is altijd de vraag hoeveel er terug komen na een reset.
In de buurt van Hilversum zou je Carrec in Soesterberg kunnen proberen of natuurlijk Gijsbertsen in Odijk. Succes!
PS Kwikfit is nu ook niet echt het bedrijf waar je naartoe gaat als je een wat moeilijker probleem hebt aan je auto. Standaard onderhoud en wat slijtage onderdelen vervangen kunnen ze wel maar daarna houdt ‘t op.
In de buurt van Hilversum zou je Carrec in Soesterberg kunnen proberen of natuurlijk Gijsbertsen in Odijk. Succes!
PS Kwikfit is nu ook niet echt het bedrijf waar je naartoe gaat als je een wat moeilijker probleem hebt aan je auto. Standaard onderhoud en wat slijtage onderdelen vervangen kunnen ze wel maar daarna houdt ‘t op.
- BMWe90Mike
- VIP Driver
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 18 jan 2018, 08:48
- Type Auto: G20 330i
Je zou haast gaan denk dat je accu ook zijn langste tijd gehad heeft met zoveel foutcodes.
Maar balen dat het euvel nog niet is opgelost.
Maar balen dat het euvel nog niet is opgelost.
Once a BMW always a BMW
-
- Just getting started
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 16 mar 2020, 01:00
Vanmorgen langs het tuningbedrijf geweest om de software van mijn auto te controleren. Ze beweren alles te hebben gereset waarna de bovenstaande foutcodes kennelijk niet meer zichtbaar zijn.
Het probleem lijkt helaas weer niet opgelost. Op het moment dat ik mijn bandenspanning wil resetten, blijft deze hangen op 49%. Dit probleem had ik ook eerder, waarna de storing van pagina 1 op mijn idrive verscheen ("Bandenspanningscontrole (RDC) uitgevallen. Evt. optredende bandenspanningsverliezen kunnen niet herkend worden. Bandenspanning zelf controleren. Doorrijden mogelijk").
Kennelijk is dit een 'bekend' probleem bij BMW nu ik een hoop vergelijkbare fora berichten heb gevonden (om eea reden niet op deze website..):
- http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=66702.0
- https://www.2addicts.com/forums/showthr ... ?t=1315589
- https://www.2addicts.com/forums/showthr ... ?t=1519534
- https://x3.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=1565773
- https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... 299&page=3
Helaas waren de andere fora berichten niet veel helderder; oorzaak kan namelijk liggen aan vele zaken zoals je sensor, ventiel, RDC modue etc. Wat mij opviel was dat het met name hardwarematige problemen waren en dus niet softwarematig (wat volgens garage roos en kwikfit vermoedelijk wel het probleem is bij mijn BMW). Nu mijn TPMS sensoren volgens de kwikfit in orde zijn, denk ik toch terug te gaan naar de BMW specialist. Alhoewel ik nog steeds niet geloof dat een softwareupdate van mij iDrive (waarna ook mijn tuningsoftware wordt overschreven) het probleem zal verhelpen...
Ander voorstel dat Garage Roos had gedaan is om het bandenspanningcontrole systeem volledig uit te laten zetten (kosten rond de 300/350 euro). Hierdoor zou ik de foutmelding niet meer moeten krijgen, tegelijkertijd kan ik mijn bandenspanning niet meer zien via iDrive (waardoor ik elke 2/3 maanden m'n banden zelf moet checken) wat wellicht problemen kan opleveren bij de verkoop van mijn auto..
Het probleem lijkt helaas weer niet opgelost. Op het moment dat ik mijn bandenspanning wil resetten, blijft deze hangen op 49%. Dit probleem had ik ook eerder, waarna de storing van pagina 1 op mijn idrive verscheen ("Bandenspanningscontrole (RDC) uitgevallen. Evt. optredende bandenspanningsverliezen kunnen niet herkend worden. Bandenspanning zelf controleren. Doorrijden mogelijk").
Kennelijk is dit een 'bekend' probleem bij BMW nu ik een hoop vergelijkbare fora berichten heb gevonden (om eea reden niet op deze website..):
- http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=66702.0
- https://www.2addicts.com/forums/showthr ... ?t=1315589
- https://www.2addicts.com/forums/showthr ... ?t=1519534
- https://x3.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=1565773
- https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... 299&page=3
Helaas waren de andere fora berichten niet veel helderder; oorzaak kan namelijk liggen aan vele zaken zoals je sensor, ventiel, RDC modue etc. Wat mij opviel was dat het met name hardwarematige problemen waren en dus niet softwarematig (wat volgens garage roos en kwikfit vermoedelijk wel het probleem is bij mijn BMW). Nu mijn TPMS sensoren volgens de kwikfit in orde zijn, denk ik toch terug te gaan naar de BMW specialist. Alhoewel ik nog steeds niet geloof dat een softwareupdate van mij iDrive (waarna ook mijn tuningsoftware wordt overschreven) het probleem zal verhelpen...
Ander voorstel dat Garage Roos had gedaan is om het bandenspanningcontrole systeem volledig uit te laten zetten (kosten rond de 300/350 euro). Hierdoor zou ik de foutmelding niet meer moeten krijgen, tegelijkertijd kan ik mijn bandenspanning niet meer zien via iDrive (waardoor ik elke 2/3 maanden m'n banden zelf moet checken) wat wellicht problemen kan opleveren bij de verkoop van mijn auto..
- laserQ
- VIP Driver
- Berichten: 857
- Lid geworden op: 12 okt 2012, 17:56
- Type Auto: F32 430i 2018
- Locatie: Utrecht
Update van je idrive overschrijft toch niet motortuning? Erg vervelend allemaal ja.
Kan ook eens contact opnemen met Mals techniek in Nijkerk. Heeft softwarematig veel verstand van bmw.
Verstuurd vanaf mijn RMX1931 met Tapatalk
Kan ook eens contact opnemen met Mals techniek in Nijkerk. Heeft softwarematig veel verstand van bmw.
Verstuurd vanaf mijn RMX1931 met Tapatalk
BMW historie: e90 318d 2008, f20 118d 2015
Overige auto historie: Renault 5, Mazda 323, VW Polo, Peugeot 206, Renault Laguna, VW Polo sedan, Alfa 147, Alfa 159, Alfa 156, Alfa Mito
Overige auto historie: Renault 5, Mazda 323, VW Polo, Peugeot 206, Renault Laguna, VW Polo sedan, Alfa 147, Alfa 159, Alfa 156, Alfa Mito
- psycholander
- Beyond salvation
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 13 aug 2013, 16:18
- Type Auto: BMW X5 50e
300/350eu voor het uit coderen van TPMS, pohhh ik reken echt te weinig voor mn diensten
En inderdaad een update van enkel het iDrive systeem zal je motortuning niet overschrijven enkel als ze een volledige update van de auto doen die dus ook de DME meeneemt.
En inderdaad een update van enkel het iDrive systeem zal je motortuning niet overschrijven enkel als ze een volledige update van de auto doen die dus ook de DME meeneemt.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Inderdaad zou dat dan een volledige flash zijn. Maar als Roos niet weet hoe t werkt, weet ik ook niet of ik daar m'n idrive uberhaupt al zou laten updaten
Kan ook nog zijn dat je het zelf verkeerd begrepen hebt oid
Volledige flash moet je (vreemd genoeg) bij de BMW dealer ook op eigen risico doen, dus het blijft altijd afwachten of zoiets goed/soepel verloopt...
Kan ook nog zijn dat je het zelf verkeerd begrepen hebt oid
Volledige flash moet je (vreemd genoeg) bij de BMW dealer ook op eigen risico doen, dus het blijft altijd afwachten of zoiets goed/soepel verloopt...
- Float
- VIP Driver
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Opgelost?
Freelance Java Software Engineer