Welke winterbanden voor F31 xdrive

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Plaats reactie
Julien
Just getting started
Just getting started
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 dec 2021, 09:38
Type Auto: BMW 320i Touring xDrive Sportline

Beste mensen,

Afgelopen jaar heb ik een hele mooie, bijna nieuwe, tweedehands auto gekocht. Het is een BMW 320i xdrive sportline uit 2016. Een garage houder vertelde mij dat ik met 4 wiel aandrijving niet echt winterbanden nodig heb maar daar heb ik toch mijn twijfels over.

Dit zijn de maten van mijn zomerbanden: 225/40 R19 en 255/35 R19.

Mijn vragen> Moeten de winterbanden nu ook runflats zijn?
> Kunnen er ook ander maten winterbanden eronder zoals bv R17 of R18?
> Kunnen jullie me iets aanraden?

Bij voorbaat hartelijk dank.

Groet,

Julien


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Scheelt veel of je van plan bent om evt op sneeuw te rijden, maar veiliger in de winter zijn winterbanden (of evt all-seasons) zeker.
Runflat is persoonlijke keuze met voor- en nadelen. Al veel over geschreven hier.
1 of 2 maten kleiner is in de winter geen gek idee (kans op velgschade, smallere band is beter op sneeuw,....).
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
JdBn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 371
Lid geworden op: 27 feb 2017, 07:52
Type Auto: F31 330d

Nou ja zeg, lekkere garagehouder dan.. Voor de aandrijving heb je de winterbanden misschien minder nodig, maar met remmen heb je niet zoveel aan de X-drive.

Runflats hoeft niet, maar is wel handig. Zeker in de winter, dan wil je niet een band moeten verwisselen naast de weg.. Kan wel iets minder comfortabel zijn. Qua maat inderdaad 1 of 2 maten kleiner is wel gebruikelijk, en dan vaak ook geen breedset.

Toevallig heb ik gisteren mijn pas gekochte winterwielen op de auto laten zetten, 18-inch met Michelin winterbanden, 225 breed rondom. Nog niet veel mee gereden maar eerste indrukken zijn prima.
:Mpower: F31 330d
JMsterdam
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 jun 2020, 15:01

Deze video zegt genoeg.

Huidige:
Mini One D 2016

Vorige:
Mini Clubman Cooper 2015
Alpina B3 BiTurbo Touring 2013
BMW 335i Touring 2015
BMW 320i Touring 2015
BMW 328i Touring 2012
BMW 123d Coupe 2008
Honda S2000 2001
Renault Clio RS 2001
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Pfhoe, dat zijn een boel vragen met heel veel antwoorden.
Het is persoonlijk, zeg maar.

Runflat hoeft niet maar mag natuurlijk wel. Ook hier kun je wederom een vraag stellen. Hoe vaak rij je een lekke band? Want de rft banden vinden veel rijders, vervelende banden om op te rijden.
Een kleinere maat velgen kan, maar hoeft ook niet. Dit is weer, waar loop je tegenaan. Nieuw of gebruikt kun je net een heel mooie set vinden in de maat 19 inch, dan koop je die, maar kom je bijvoorbeeld veel in landen waar je sneeuwkettingen verplicht om moet leggen, dan is een kleinere maat velg wel aan te rade, ivm beschadigingen.
Ik rij zelf zomer en winter op een 19inch velg met band. Vind ik mooier en het rijd wat sportiever. Stuurgedrag.

Nu ook nog de maatvoering, je hoeft voor winterset (ook niet voor zomer) niet een breedset te monteren. Mag ook een 225-40-19 rondom zijn. Als je maar niet teveel afwijkt van de originele maatvoering. Dat geeft problemen aan de X-drive.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Welkom op het forum :ja:
Julien
Just getting started
Just getting started
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 dec 2021, 09:38
Type Auto: BMW 320i Touring xDrive Sportline

Super bedankt voor jullie erg snelle en handige antwoorden. Ik ben niet van plan om op wintersport te gaan maar ja misschien wel een keertje naar de Ardennen. Dus ik ga voor een R18 (al vind ik 19" ook mooier) , ik weet nog niet of het runflats of gewone banden worden (afhankelijk van de prijs denk ik). En breedte wordt dus 225 rondom.

Uit nieuwsgierigheid , zijn die Michelin banden runflats JdBn (Jan de Bont?)?

Nogmaals hartelijk dank

Groet,

Julien
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

tipje.. ik heb ook de 255/35/19 achter en ik heb een G21 xdrive en wil op mijn zomerwielen de wintersloffen monteren.
Dezelfde maat dus en omdat ik een nieuwe Xdrive heb en mn garantie wil houden o p mijn aandrijflijn kan ik maar 1 band kopen: de Continental TS860 SSR.. en die is nergens meer te koop voor een fatsoenlijk bedrag... ze gaan echt voor 400+ euro nu en ik heb eigenlijk gewoon geen keus (ik heb nu 2 sets wielen en ik ga geen 3e set erbij kopen om toch naar 18" te gaan)

Enneh, een garagehouder die GEEN winterset adviseert voor een non-boodschappenauto zou ik niet meer komen;)
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Julien
Just getting started
Just getting started
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 dec 2021, 09:38
Type Auto: BMW 320i Touring xDrive Sportline

Hartelijk dank DRuw, ik dacht er al over na om gewoon mijn zomervelgen te gebruiken voor de winterbanden want de prijzen voor goede winterbanden met een beetje mooie velgen zijn behoorlijk. Maar als die banden 400+ per stuk kosten, kan ik denk ik misschien beter zomet velgen kopen. Voor een paar honderd euro meer kan ik velgen kopen met bv Bridgestone Blizzak LM005 banden.

Ik ben er nog niet uit maar in ieder geval dank voor de tip!

Die garagehouder is trouwens niet mijn garagehouder maar een garagehouder die ik gebeld had om wat informatie te krijgen over winterbanden.
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Ik heb nu net een bestelling gedaan voor 2 achterbanden bij baum24 (Duitse oem supplier) en 2 voorbanden (met een websitefout en daardoor "maar" 187 euro.per stuk) voor in totaal 960 euro.
Ik reed gisteren op de A9 door de witte slurry langs 4 auto's die tegen elkaar waren geklapt door verrast te worden door hagel en sneeuw..... Wil graag mijn auto heel houden en dit is nu iets meer dan 100 euro meer dan ik eerst had uitgegeven.... Toch maar gedaan
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
MartijnF31
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 345
Lid geworden op: 18 aug 2019, 09:23
Type Auto: BMW X3 M40i

Doe je goed 👍

Of je een winterset nodig hebt of niet hangt er natuurlijk vanaf hoeveel en waar je rijdt en hoeveel waarde je hecht aan meer grip en dus veiligheid in winterse omstandigheden ook al is dat niet heel vaak in dit land.
Tevens in welke landen je rijdt in de winter, Duitsland en Oostenrijk ben je zelfs niet verzekerd als je op zomerbanden door winterse omstandigheden rijdt, België weet ik niet zeker.
Geen winterset nodig vanwege xDrive slaat natuurlijk echt helemaal nergens op :duh:

Als ik het goed begrijp wil je de banden iedere keer om laten leggen op de velgen.
Ik zou toch wel een 2e set velgen kopen voor de winterbanden als ik jou was.
19” RFT banden zijn super stug en zijn zodoende best lastig om van en op de velgen te krijgen.
Mij lijkt het voor zowel de banden zelf als zeker ook voor de velgen niet geweldig om 2x per jaar om te leggen. De velgen worden er zeker niet mooier van al dat getrek en gelepel om ze erop en eraf te krijgen iedere keer.
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 680
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

Even een paar ervaringen mbt winterbanden, die ik al zon 20 jaar in de winter er altijd onder heb.
- Met de leasebakken (F20, nu de G20), met meestal kleine velgen, dus een flinke wang op de bandjes, werd er elk jaar van banden gewisseld. Bij de F20 door BMW Breeman (Rotterdam Zuid) zo'n 4 winters gewisseld en nooit velgschade opgelopen. Nu met de G20 zit ik bij een bandenboer (Profile Nootenboom) en 1x gewisseld, ook zonder velgschade en prima gebalanceerd. Hoe dat met een dun streepje band (19" of 20") icm met RFT is kan ik weinig overzeggen. Het verwijderen van de oude RFT banden van de E91 winterset was destijds een heel gedoe, bij een klein bandenboertje in Spijkenisse, dat moet ergens 2011 geweest zijn.
- Prive (E91, F31) heb ik gewoon een 2e set velgen, zo' n krik op wielen, momentsleutel etc en wissel ik ze zelf. Scheelt toch weer wat euros en gedoe. een van mijn naafgaten was bovendien licht beschadigd dus draai ik het liefst de wielbouten er zelf met de hand en met beleid in (of toch nog een x studs monteren...).
- velgdiameter is een persoonlijke keuze, maar ik rij zomer en winter op 18". Grotere velgen zijn meestal zwaarder. Mocht je big-brake-kit aspiraties hebben dan is 18" het minimum.
- Met een xdrive is een square setje, dus overal dezelfde afmetingen aan te raden, zomer en winter. Voor de looks is een breedset mooier, maar niet kwa performance.
- Dit jaar voor het eerst op all-seasons als winterband op de F31: genoeg grip voor als het echt zou sneeuwen (zelfs op de jaarlijkse wintersport de afgelopen 40 jaar kwam dat nauwelijks voor, de meeste herinneringen die ik daaraan heb zijn uit mijn jeugd... Ford Sierra RWD met zomerbandjes en ladderketting...brrr, 20 km glibberen van Ilanz naar Vals, Graubunden), al helemaal icm xdrive en verder perfecte eigenschappen voor de gematigde en vooral natte winters. Een passend sneeuwketting setje heb ik wel, ook voor de xdrive F31. Soms is het verplicht in een alpenland, soms is allrad met winterreifen als alternatief voor kettenpflicht gestattet. De CC Michelins hebben de juiste markeringen en zijn als winterreifen in zon geval ook toegestaan.
- Kwa banden zit ik niet vast aan BMW garanties of coulance met de prive autos dus kies ik iets op basis van de verschillende tests op Adac, tyre-reviews, etc en meestal een top-3, dus Conti, Michelin, ook wel eens een Yokohama gereden op de E91. En nooit RFT vanwege de mindere rijeigenschappen, alhoewel...
- Op de leasebakken zitten zomer en winter RFT Bridgestones met BMW * markering. Daar heb ik verder geen invloed op de keuze. De RFTs rijden verder prima op de F20 en nu ook weer op de G20. De RFT banden zijn in de afgelopen 15 jaar toch wel wat beter geworden kwa rijeigenschappen.

Zie verder mijn F31 showroomtopic voor mijn huidige velgen en banden keuzes voor de zomer en winter.
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Oja, let er ook op dat er bijvoorbeeld geen 3pieken logo op allweathers staat en daardoor je in Duitsland alsnog in de problemen komt als je een ongeluk krijgt met winterse omstandigheden (altijd minimaal mede aansprakelijk...)
Let ook op dat er soms geen sneeuwkettingen op bepaalde maten passen. Mijn 19" breedset bijvoorbeeld passen ze niet maar vind ik prima:)
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 680
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

Oja, let er ook op dat er bijvoorbeeld geen 3pieken logo op allweathers staat en daardoor je in Duitsland alsnog in de problemen komt als je een ongeluk krijgt met winterse omstandigheden (altijd minimaal mede aansprakelijk...)
Mijn Michelins CC+ hebben uiteraard het 3PMSF kenmerk, maar dat is idd iets om op te letten als je voor de all seasons zou kiezen. Sommige (oude modellen??) hebben alleen M+S markering en dat is onvoldoende om in de alpen voor winterband door te gaan.
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Gebruikersavatar
ErwinGSA
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 okt 2016, 13:49
Type Auto: BMW F31 320iXA8 Luxury Line '18

Ik heb onder mijn F31 xDrive:

Zomerset: 19" breedset 225/40 R19 + 255/35 R19 runflat.
Bridgestone Potenza S001

Winterset: 18" 'square' 225/45 R18 runflat
Pirelli Sottozero II
Groet,
Erwin

BMW F31 320iXA Touring Luxury Line Purity '18 - Melbourne Red
BMW K51 R1250GS Adventure ‘21 - 40 years GS Edition
BMW K589 K1100LT ‘98 - Special Edition - Aspen silber
BMW Active Hybrid e-Bike
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Velgen/Banden”