E91 320I (N43) Olie druk

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
mkreeft
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 dec 2021, 13:26
Type Auto: E91 320I Pre-LCI

Goeiedag

ik start hier een draadje over omdat ik op het forum niet veel er over kon vinden.

In mei van dit jaar heb ik de distributie ketting en geleiders vervangen van de bmw. Ik heb tijdens dit klusje ook direct de carterpan er onderweg gehad en de aanzuigbuis van de oliepomp er onderweg gehad en gereinigd. Tijdens deze actie heb ik ook de Oliedruk regel klep er uit gehad en gereinigd. Spul optijd gezet en weer in elkaar gebouwd. We hebben ook nieuwe verse olie en oliefilter er op gedaan. Nu ben ik zown 3 a 4000 km verder en nu begint de auto te zeuren over de oliedruk. Dit gebeurt wanneer de auto warm is.

Waar zou ik het nu in moeten gaan zoeken ? ik heb nog een uitdraai van inpa die drop ik er even bij .

TEL_ANTWORT: 570330C1220015A0032892701F51861692711F5090159271254F9516
Fehler: 2(2) Nr: 12481 0x30C1 Motoröldruckregelung, statisch Häufigkeit: 3
Fehlerart: 2 (4763 ) Druck zu niedrig
Readines Flag: (16 ) Testbedingungen erfüllt
Fehlerstatus: (33 ) Fehler momentan nicht vorhanden, OBD-entprellt
MIL - Status: (48) Fehler verursacht kein Aufleuchten der Warnlampe (MIL)
P-Code: P15A0 Motoröldruckregelung, statisch - Motoröldruck zu niedrig F_LZ: 40
Umwelttext / Eintrag bei 299912 km(n.) 299912 km(2.) 299904 km(1.)
Ist-Öldruck 1184.00 hPa 992.00 hPa 992.00 hPa
Öldruck Sollwert 2528.00 hPa 2560.00 hPa 2592.00 hPa
(Motor)-Öltemperatur 109.00 °C 104.00 °C 94.00 °C
Motordrehzahl 704.00 rpm 672.00 rpm 704.00 rpm


groeten martin


E91 Pre-LCI 320I N43
Gebruikersavatar
ivonoort
Just getting started
Just getting started
Berichten: 79
Lid geworden op: 29 jun 2021, 17:12
Type Auto: 320i N43 E91
Locatie: Etten-Leur

Hoi, ik heb hetzelfde gehad.
Oliedruksensor zit zo’n beetje naast het oliedrukregelventiel.

Best goed te doen.
Luchtintake eraf, dynamo los, en kan je er goed bij.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
BMW 320i - N43 - E91 Touring LCI - 170pk
mkreeft
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 dec 2021, 13:26
Type Auto: E91 320I Pre-LCI

@ivonoort

Bedankt voor je snelle reactie !

De sensor had ik nog niet vervangen haha. zoals ik dus begrijp had jij het zelfde dat met een warme motor de sensor dus verkeerd meet ? Ik zag wel wat olie lekkage rond de sensor. Ik zal hem deze week gaan bestellen dan !
E91 Pre-LCI 320I N43
Gebruikersavatar
ivonoort
Just getting started
Just getting started
Berichten: 79
Lid geworden op: 29 jun 2021, 17:12
Type Auto: 320i N43 E91
Locatie: Etten-Leur

Yup, ook N43 blok.

Melding komt dan pas als de olie warm is.
Nieuwe sensor heeft het opgelost.

Soms hoor je dat kettinggeleider gebroken is en delen in olie pomp vast zitten. Maar die heb je al gedaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
BMW 320i - N43 - E91 Touring LCI - 170pk
mkreeft
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 dec 2021, 13:26
Type Auto: E91 320I Pre-LCI

@ivonoort

Ik zal de sensor gaan bestellen. Ik laat het via het forum weten of het gelukt is
E91 Pre-LCI 320I N43
SvenHz
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jul 2016, 21:46

Idem voor de onze. Ook 30C1 bij warme motor, vaak onderaan de afrit. Ventiel was het niet, dat heb ik eerst vervangen omdat ik daar makkelijk bij kon. Was uiteindelijk de sensor inderdaad.

Was de ketting veel werk? Kwam de geleider er kapot uit waardoor je met het carter aan de slag moest?
2011 318i E90 LCI - N43 143pk handgeschakeld - 6,34l/100km gemiddeld
mkreeft
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 dec 2021, 13:26
Type Auto: E91 320I Pre-LCI

@SvenHz

De ketting was wel wat werk totaal 3 dagen mee bezig geweest. Zonder brug is het wel een pittig klusje. Zeker omdat je het subframe moet laten zakken om de carter er onderweg te krijgen. Gelukkig was de geleider niet kapot dus dat scheelde een hoop. toch heb ik de carter er onderweg gehad omdat je de balans assen van de oliepomp ook weer optijd moet zetten. Ik kwam er achter dat de ketting opgerekt was zo doende. Ik heb de sensor besteld ik houd jullie up to date !
E91 Pre-LCI 320I N43
Gebruikersavatar
Remco79
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 315
Lid geworden op: 24 mei 2020, 13:53

Hoe is het afgelopen?

Ik kreeg gisteren de melding ‘motoroliedruk te laag’ en na uitlezen dezelfde code 30C1. Ruim 3 weken geleden had ik het probleem dat de kettingspanner los zat en de olie eruit seipelde. Nieuwe kettingspanner geplaatst, ketting nog gecheckt (zat goed op spanning) en olie weer bijgevuld. Hij loopt weer heerlijk, klinkt goed, eigenlijk niks vreemds. Tot gisteren dus. Wel heel typisch dat de situatie hetzelfde is als hierboven, bij warme motor onderaan een afrit stilstaand voor stoplicht de melding gekregen.
Gebruikersavatar
ivonoort
Just getting started
Just getting started
Berichten: 79
Lid geworden op: 29 jun 2021, 17:12
Type Auto: 320i N43 E91
Locatie: Etten-Leur

Hmm.. kan bij jou ook de sensor zijn maar…

Als je problemen hebt gehad met je spanner, en je kettinggeleider is gebroken kunnen die stukjes die afgebroken zijn voor je olie aanzuig buis zitten. Dan krijg je ook die melding. Dan is je sensor nog goed, maar krijgt hij daadwerkelijk te weinig olie.

In bovenstaand verhaal is de carter er al onderuit geweest en gezien dat zie schoon was.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
BMW 320i - N43 - E91 Touring LCI - 170pk
mkreeft
Just getting started
Just getting started
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 dec 2021, 13:26
Type Auto: E91 320I Pre-LCI

@ivonoort @SvenHz

1e kerstdag heb ik de sensor vervangen ( het was koud maar droog) gisteren ritje naar Duitsland gehad geen meldingen gehad vandaag beste rit gehad geen meldingen gehad. Het lag dus toch aan de sensor. Direct na het vervangen uitgelezen met inpa en hij levert als er 3 bar gevraagd wordt 3,1 dus beetje meer.

Jongens super bedankt !
E91 Pre-LCI 320I N43
Martinvr6
Just getting started
Just getting started
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2022, 17:30


Beste,

graag jezelf voorstellen op het
forum, alvorens berichten te plaatsen.

Voorstellen kan hier: http://www.bmw3seriesforum.com/viewforum.php?f=1"

Bedankt voor de medewerking :ja:
-Moderator Team
SvenHz
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jul 2016, 21:46

Hi Martin, je hebt garantie dus waarom zelf gaan gissen? Belangrijkste vraag is wat de oliedruk echt is in de situatie dat je soms de melding krijgt. Kan vastgesteld worden met een manometer op het oliefilter. Op bimmerprofs.com is veel te vinden over de 30C1 melding. Het mooie is dat INPA een streefwaarde en een actuele waarde toont en zelfs een testprogramma bevat met verschillende toerentallen. Als je dan een echte meting doet, en de meetwaarde in INPA vergelijkt met die van de echte meter, kun je de sensor wel/niet uitsluiten. Als het de sensor niet is, tja dan kom je op het lijstje oliedrukventiel/verstopte oliepomp/versleten oliepomp. Maar goed, je hebt garantie!

Overigens staat mijn eigen relaas elders op dit forum. TL;DR: bij mij was de sensor het :Hosanna:
2011 318i E90 LCI - N43 143pk handgeschakeld - 6,34l/100km gemiddeld
Wasco_318i
Just getting started
Just getting started
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jun 2022, 09:56


Beste,

graag jezelf voorstellen op het
forum, alvorens berichten te plaatsen.

Voorstellen kan hier: http://www.bmw3seriesforum.com/viewforum.php?f=1"

Bedankt voor de medewerking :ja:
-Moderator Team
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”