winterbanden of allseason banden

Alles wat niet met bmw te maken heeft kun je hier posten.

Rijdt je in NL in de winter op winterbanden of allseason banden?

Winterbanden, de klassieke keuze (?)
38
76%
Allseason banden, de moderne keuze (?)
12
24%
 
Totaal aantal stemmen: 50
Gebruikersavatar
Mylife
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 279
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:01
Type Auto: 528i M-Sport

Dutch79 schreef: 20 jan 2022, 11:42 Op winterbanden/all seasons rijden is niet perse duurder. Je spaart op dat moment ook je zomerbanden natuurlijk :mrgreen:
Het voordeel van een 2e set vind ik sowieso dat ik dan op het gemak rondom de wissel de set ieder jaar goed kan schoonmaken, inspecteren, de velgen keramisch kan coaten ed. Dus het heeft ook andere voordelen.
Op onze 'boodschappenauto' liggen ook allseasons gedurende het hele jaar. Daar vind ik het sowieso 'n goede allround oplossing voor.
Een tweede set kost natuurlijk gewoon geld wat je anders niet hoeft uit te geven. Wisselen en opslaan kan lang niet iedereen zelf. Daarbij slijten banden met zachter rubber doorgaans sneller en worden winterbanden als versleten beschouwt bij <4 millimeter.


Afbeelding 528i N20 245PK M-Sport (F11 LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13914
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ja, ga maar eens met 2mm allseasons in de sneeuw rijden. Heb je dan ook niks aan.
Voor winterbanden geldt officieel gewoon 1,6mm. Gaat alleen over effectief rijden in de sneeuw.
Een setje aanschaffen zijn inderdaad kosten, maar is eenmalig en kun je ook weer verkopen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
MrFloppY
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 jun 2011, 14:34
Type Auto: BMW 320iA F31 M-Sport

Met het verschijnen van steeds meer review op dit gebied ben ik ook wel overstag. Bij de komende wissel van mijn winterset stap ik ook over AllSeason banden voor de winterperiode. Zoals al vaker aangegeven is elke band een compromis en in de ideale gevallen leg je er elke dag de set onder die het meest optimale presteert. Omdat dat geen optie is moet je kijken naar de band die in de meeste gevallen de optimale keuze is EN die je niet stil laat staan bij extreme omstandigheden zoals sneeuw.

Kijkend naar de winters in Nederland, maar ook op de routes naar de wintersport (Oostenrijk) is de AllSeason band de beste keuze. 9/10 keer heb je te maken met een vochtige weg onder koude omstandigheden. En op sneeuw presteren ze ook nog behoorlijk goed dus je komt er niet stil mee te staan. Even erop letten dat het sneeuwsymbool erop staat en je bent klaar voor de winter(-sport).

Een filmje wat het mooi uitlegt
E90 320d Dynamic Executive Saphirschwarz
E91 320d LCI M-Sport Le Mans Blue
F31 320iA LCI M-sport AlpinWeiss III
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13914
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Verschillen zijn niet groot als je een AS met een reguliere winterband vergelijkt, maar geeft inderdaad een goed beeld.
Heb er even een paar screenshots van gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

MrFloppY schreef: 21 jan 2022, 12:03 Een filmje wat het mooi uitlegt
Kijk aan! De testen uit dit filmpje (van december 2019) maken gewoon erg duidelijk dat de winterband in alle remomstandigheden bij verschillende lage temperaturen slechter presteert dan een allseason band, behalve bij sneeuw. Dezelfde conclusies die ook al af te leiden waren uit mijn eerder genoemde test (van september 2021).

Dank, dit is het soort extra testmateriaal waar ik naar op zoek ben. Het enige wat ik hierbij nog op kan aanmerken is: het is weer een test van Tyrereviews.com.

Wie kent andere testen die op een vergelijkbare manier naar allseasons & winterbanden kijken?
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Ik blijf met de Zed doorrijden op de zomerbanden in de winterperioden als het boven het vriespunt blijft… Alleen even ‘s ochtends en ‘s nachts uitkijken als het wegdek iets vochtig is en tegen het vriespunt aan loopt. Als het echt te gek wordt werk ik wel een dag vanuit huis. Maar dat is meer omdat ik even geen trek had in de aanschaf van een winterset voor de Zed.

Voor alle auto’s hiervoor wel winterbandenset gehad. Ik ben net als Dutch en Jeremy van de Pilot Alpin club voor de wintermaanden als je niet bij een vlok sneeuw wil wisselen (wat ik normaal gesproken ook pas deed als het echt ging sneeuwen of flink ijzelen). De PA4 is wat mij betreft de ideale band voor de (relatief zachte) Nederlandse winters. Je kunt er ook nog heerlijk sportief op doorboenderen als je wil. Ze hebben zelfs op een koud en natte Nordschleife hun diensten bewezen in de winter (toen de Ring nog echt het hele jaar open was).
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
CornelisJ90
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 373
Lid geworden op: 26 mei 2019, 18:26
Type Auto: BMW F31 330D ///M-Sport

Ik ben dit seizoen ook overgestapt op de PA4 op de achteras, maar het is inderdaad een erg prettige winterband. Zelfs in een smallere variant en met een hogere wang vind ik het rijgedrag erg prettig. Heeft mij positief verrast !
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

De PA4 is een verschrikkelijk goede band in de koudere omstandigheden. Heb ze sinds 2 jaar rondom liggen en geeft gewoonweg een heel veilig gevoel. Hierdoor ga je nog sneller door de bochten.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Ik zit nog steeds te twijfelen wat ik nu zal doen...

Wie maakt gebruik van 3 setjes wielen?
  • zomerset => april tot en met oktober
  • allseasonset => november tot en met maart
  • winterset => voor wintersport en langdurige voorspelde sneeuw in NL
concreet betekent dit dus dat je in NL waarschijnlijk 4 van de 5 winters gewoon alleen op allseason banden rijdt.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13914
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

3 lijkt me wat overkill.
-alleen zomer
-alleen allseason
-zomer+winter
-zomer+allseason
Deze combi's lijken me t meest aannemelijk.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Tja... 3 setjes is zeker geen goedkope oplossing. Maar heb het afgelopen winterseizoen zo gebaald van de hoeveelheid flex in het zachte rubber van m'n Pirelli Sottozero banden tijdens licht sportieve ritjes bij temperaturen rond de 10 graden.

Maar misschien is de rijervaring met Michelin Pilot Alpin 5 wel heel veel beter onder dezelfde weersomstandigheden?

Eigenlijk verwacht ik dus dat de Michelin Crossclimate 2 gewoon heel veel fijner zal rijden dan de PA5 onder de genoemde weersomstandigheden.

Iemand nog ideeen/ervaring over het verschil tussen de PA5 & CC2 in een Nederlandse pruttel-winter?
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Knoop doorgehakt... toch maar ouderwetse winterbanden... hopelijk rijden de Michelin Pilot Alpin 5 stukken beter dan m'n Pirelli Sottozeros... :think:
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Ik was erg tevreden over de PA4. Verrassend stil en ook veel grip op droog.
from
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 nov 2017, 05:22

Net de keuze gemaakt welke winterband het moest worden (blizzak) geeft de dealer aan dat dit niet compatibel is vanwege huidige zomerset (19 inch, winterset die ik heb liggen is 16). Enfin, niet helemaal ontopic maar weet iemand een bedrijf die de oude set (gebruiksschade en de banden zijn wel op dus ik verwacht geen succes op marktplaats) zou inkopen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13914
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Wat is er niet compatibel?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “Offtopic”