n53 - het grote injectoren dilemma..

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
bvk010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 apr 2022, 14:06

Ha allen,

Ben een verse BMW rijder, met een E60 LCI 523i, 180K gereden, met de n53 motor en ook nog het mooie M pakket erop.
Fantastische auto, rijdt superstrak en lekker veel luxe!

De auto is NL geleverd en altijd van 1 eigenaar geweest, dat was de reden waarom ik voor deze auto gegaan ben, had er wel vertrouwen in + veel inzicht in alles wat eraan gedaan is afgelopen jaren.
Uiteraard na aankoop ook nog een grote beurt uit laten voeren etc zodat ik er weer voorlopig tegenaan kan.

Nu na aantal maanden valt me op dat de auto bij koude start niet helemaal lekker loopt, beetje hobbelig + soms gaat motorlampje aan. Uiteraard al van alles over gelezen, auto ook uit laten lezen etc, bougies, bobines, alles nagelopen, ook door de garage met de juiste software.
Het euvel wijst naar 2 injectoren op cilinder 2 en 3 blijkt die niet helemaal goed meer zijn.

Maar nu komt het, afgezien dat deze dingen schreeuwend duur zijn- ze zijn werkelijk nergens te krijgen...staan naar ik hoor en lees in backorder bij BMW voor 22.000 stuks...

Nu rijdt de auto verder prima als je in 1x wegrijdt en warm is- maar dit baart me toch zorgen, want op termijn moet hier natuurlijk iets aan gebeuren..

Ik vroeg me af hoe anderen hier mee om gaan? Of waar te kijken voor de injectoren?
Rondbellen naar specialisten komen allemaal met hetzelfde antwoord namelijk: momenteel niet te krijgen en geen idee hoe lang het duurt..

Want ik vind de auto echt top, maar het lijkt nu soort van onmogelijk deze reparatie uit te voeren, behalve met geluk via ebay bv een injector kopen voor de hoofdprijs : (
Moet bekennen- als ik dit had geweten -hoe mooi de auto ook is- had ik hier waarschijnlijk omheen gelopen, maar goed, dat weet je nooit zeker en ik wil het graag oplossen.

Ik kom via ebay bv wel het bedrijf Dieselfixneuss tegen, die bv deze injectoren aanbieden
https://www.ebay.nl/itm/224903043868?ha ... wOHRfDtEV maar daar is dan weer geen enkele goede review over te lezen, dus voor 700 euro is dat ook niet echt een goede gok vrees ik.. En zo twijfel ik eigenlijk bij de meeste aanbieders.
Las ook al dat het mogelijk is om de N54 index 12 injectoren te plaatsen, maar ook die zijn onvindbaar!

Graag jullie advies/ervaringen wat te doen met jullie ervaringen : )
Of zijn er bv specialisten die mogelijk een voorraadje hebben...?
Op zoek naar de juiste tip.

Hartelijke groet,

Bas


jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

Als het alleen bij koude start is gewoon nog niet te druk om maken en de voorraad bij bijv ekris in de gaten houden. Je hebt natuurlijk wel gelijk dat hier op termijn iets aan moet gebeuren. Volgens mij moet deze motor max index 11 hebben. Afhankelijk van hoe je getest hebt kan het ook nog zijn dat de injector van cyl 1 niet lekker werkt. Inspuiting wordt per bank gecorrigeerd namelijk.

https://bmwshop.ekris.nl/52149-bmw-523i ... id=13_1182 nu 1 op voorraad
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Op Marktplaats staan er ook, mocht je haast hebben. Anders eBay Kleinanzeigen in de gaten houden voor een 2e hands model.
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

Tja zou je dat tweedehands aandurven?
bvk010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 apr 2022, 14:06

Ha ja, ik heb het getest met 2 gebruikte injectoren (index 9) die ik tweedehands heb gekocht en goed zouden moeten zijn, deze ook ingeleerd etc.
Maar deze weer omgewisseld naar de oude, reed minder goed dan ervoor, dus vrees een verkeerd uitgepakte gok.

Achteraf het proberen waard, maar zoals hierboven aangegeven, misschien beter het in 1x goed aan te pakken door simpelweg nieuwe te plaatsen.
Maar ja, perfectionist he, en je irriteert je er toch aan bij een auto die verder goed is...doet afbreuk aan de beleving van de auto.

Het plaatsen van 6 nieuwe injectoren is overigens wel dermate duur (zeker 2400 euro) dat ik gelijk in een dilemma zit of ik dit moet doen.
Het vervangen van 1 of 2 injectoren wordt me door elke specialist eigenlijk afgeraden omdat het wachten tot de volgende is..

Altijd jaloers op mensen die met een rammeltje of meldingen kunnen rijden en zich er verder niks van aantrekken ; )
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

Je wilt per bank in ieder geval dezelfde index. Als je het vervangen zelf kan is het in principe geen probleem om iedere keer alleen de kapotte te vervangen. Analyseren welke exact stuk is kan echter lastig zijn, staan bij bimmerprofs ook mooie analyses over. Stel dat de injector van c1 niet meer goed werkt dan onstaat daar waarschijnlijk een te rijk mengsel. De msd80 regelt dan voor heel bank1 het mengsel terug waardoor c2 en C3 te arm gaan lopen en mogelijk misfires gaan geven. Jouw fix door c2 en c3 te vervangen door een injector met mogelijk een andere index zou dan het slechter lopen kunnen verklaren. Hiermee wil ik dus zeker niet zeggen dat het dus wel c1 moet zijn maar wel dat je je niet moet blindstaren om 2 en 3. Weet je ook welke index er nu inzit?


Overigens snap ik heel goed dat je het opgelost wil hebben. Mijn punt was meer dat het in dit stadium nog niet veel kwaad kan. Onregelmatige loop kan overigens ook door de lambda sondes komen dus hoe weet je zeker dat het de injectoren zijn?
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

https://bimmerprofs.com/uneven-running- ... episode-2/

Overigens dat specialisten afraden om maar een enkele injector te laten vervangen heeft ook veel te maken met klanttevredenheid. De pijn in een keer pakken is makkelijker te verkopen dat dat je mogelijk een half jaar later aan de beurt bent voor de volgende.
bvk010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 apr 2022, 14:06

Dankjewel voor de tips!
Ik ga de auto morgen naar de bmw specialist brengen om nog eens uit te laten uitlezen/diagnose te stellen.
Eerste wat jij zei - dat cilinder 2/3 niet automatisch de foutieve hoeven te zijn kreeg ik ook al aan de telefoon te horen.
Dus voordat ik allerlei noodscenario's in mijn hoofd haal liever eerst goed uitzoeken, wie weet is het idd wel een sensor oid.

Behalve de koude start rijdt de auto echt als een speer namelijk- houdt nooit in, heeft geen enkele hapering bij vol gas of wat dan ook.
Mijn gevoel (zonder autotechneut te zijn) zegt me simpelweg dat de auto 'niet doorheeft' dat ie koud is bij de start en dus de verbranding/toeren niet goed bijstelt zodra deze koud stationair loopt. Maar er zijn zo veel factoren die daar invloed op hebben dat gaat me boven mijn pet ; )
Krijg wel de indruk dat monteurs/technici zelf nou ook niet zo blij zijn met deze complexe toevoegingen om een auto iets milieubewuster te maken :D
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

Op bimmerprofs is zat leuks te lezen over dit stukje Duitse engineering. Hoe meer je je er in verdiept hoe meer je van dit blok gaat houden. Het is net een mooie vrouw, enorm duur maar als ze het doet .... :In love:

Na dit blok heeft bmw ook de handdoek een soort van in de ring gegooid en heeft er een 4 cilinder turbo voor in de plaats gegooid. Een stuk makkelijker om efficiënt te krijgen. Een directere gasrespons dan dit blok met directe injectie en met de piezo injectoren is lastig te vinden.

Ik weet niet of je ze ook met een camera naar de inlaat laat kijken maar met 180k km zou je ook last kunnen hebben van een vervuiler inlaat hoeveel de turbo's daar meer last van hebben.

Succes in ieder geval.
bvk010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 apr 2022, 14:06

Haha, dat is een mooie omschrijving ; )
Overigens valt me sowieso op dat de auto op snelweg/provinciale weg direct ongelofelijk veel zuiniger wordt dan bij stadsverkeer!
Hopelijk valt het allemaal mee, keep you posted!
bvk010
Just getting started
Just getting started
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 apr 2022, 14:06

Nou helaas nog niet opgelost...Injectoren, bougies, bobines lijkt allemaal goed te zijn!
Wat ik terugkreeg van de garage is dat er in de ECU telkens afwijkende waarden voor de inspuiting worden afgegeven naar de bank van cilinder 1/2/3.
Dus nu wordt de luchtmassameter bekeken, in de hoop dat dat de boosdoener is. Lambda etc geven ook allemaal goede waardes af.
Begreep wel van de garage dat dit eigenlijk nog de enige mogelijkheid is die het kan zijn aangezien de rest in orde lijkt te zijn : ( Of zijn er nog andere mogelijkheden?!
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

Welke storingscodes zijn geregistreerd? Als het lampje aan gaat moet er toch ook een code zijn
Ehombie
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 116
Lid geworden op: 25 dec 2021, 20:14
Type Auto: 523i e61 LCI
Locatie: Venlo-Venray

als je met inpa uitleest icm live data, moet je rekening houden dat de cilinders 1 tm6 in sommige menus op ontstekings volgorde staan.

tweedehands....niet aan beginnen. gereviseerde.... betwijfel ik ook gezien men de karakteristieken niet adequaat kunnen bepalen. (dat is dan mijn mening)

hoop dat ze wat vinden...deze injectoren zijn echt een pain in the *ss om "snel" te krijgen. zelfs in Duitsland 2wkn levertijd.
obv jouw info kan ik moeilijk inschatten wat ze aan doen zijn.

succes
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

N53 kent ook issues met de Nox sensor waardoor je ook vage motorstoringen/inhouden/lampjes kunt krijgen. Misschien daar eens in verdiepen. Populaire fix is het plaatsen van de zogeheten 'noxem' sensor.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Interessant stukje ook:

https://www.offenga.nl/blog/48
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Plaats reactie

Terug naar “E6x: Motorisch/Performance”