Betsy Bokt

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
BeamerAR15
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 363
Lid geworden op: 26 mei 2012, 09:03
Type Auto: F30, 320i Lux.Line.

Hoe zou het Betsy en haar passagiers vergaan zijn, inmiddels aangekomen in Italië zonder problemen ?


BMW 3.18i E30
BMW 3.25i Cabrio E30
BMW M3 E36
BMW 3.28i Cabrio E36
BMW 3.18D E46
BMW 3.20i E90
BMW 3.20I F30 Lux. Line
BMW-Betsy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 nov 2021, 10:48

BeamerAR15 schreef: 28 jun 2022, 08:18 Hoe zou het Betsy en haar passagiers vergaan zijn, inmiddels aangekomen in Italië zonder problemen ?
Daar zijn we weer! 2 heerlijke weken in Italie in de heuvels van piemont. Via de Duitse autobahn, door Zwitserland, via de gotthardpas naar Italie gereden. Wat een heerlijke auto voor zon rit :ja: Het waren erg makkelijke KM's, de eindstand: 3558KM gereden in 2 weken tijd (vriendin heeft geen rijbewijs). Zelfs over een onverhard bergpad een heuvel afgedaald. Alle problemen die ik met Betsy heb daar gelaten, komt de rijders ervaring toch echt wel naar voren in zon omgeving!

Betsy heeft het goed volgehouden, over de autobahn durfde ik ivm alle gebreken niet volgas te gaan. 170kmpu heb ik aangetikt en verder vond ik het wel genoeg. Had geen zin om met een opgeblazen waterpomp langs de snelweg te eindigen zoals ik in 2013 deed met een paar vrienden in een oude E36 50km voor Berlijn. :lol:

Aan de start van dag 4 besloot Betsy er toch even geen zin in te hebben bij het starten. Ze startte weer op 3 cilinders, na even gas ingetrapt te hebben tot 4k en de motor weer uit en aan gezet te hebben deed ze het weer prima. Zolang als de airco maar aanbleef wilde Betsy gewoon mee werken. Gedurende de vakantie geleerd dat als ik gewoon een dot gas geef direct na start dan loopt ze daarna veelal goed stationair.

Wel was ik even bang toen bleek dat er binnen een straal van 2uur rijden geen 98 te tanken viel, dat ik problemen zou krijgen met 95. Echter zit er in italie maar 5% ethanol in 95 en dat leek dus toch goed te gaan. Toen wij in week 2 bij Lago Maggiore reden vond ik eindelijk een fatsoenlijke pomp waar ze 100octaan hadden. Daar merkte ik vreemd genoeg geen verschil van (misschien zij alleen het label 100? :P )

Op de terug rit 1150km in een ruk gereden zonder ook maar iets aan problemen. Dit keer wel via de Gotthardtunnel ipv de pas, maar niks geen problemen gelukkig!

Maarja nu zit ik weer op kantoor te balen dat het echte leven weer is begonnen en alsof ze het aanvoelt heeft Betsy weer besloten toch weer te gaan bokken bij het starten. :wtf: Dat kwam helaas niet zo goed uit gezien ik een geïnteresseerde in de auto had. Ik heb nu de advertentie zon 6 weken online staan en nu 4 reacties gehad. 1 daarvan(gister) klonk oprecht geïnteresseerd maar noemde me een oplichter toen ik de auto niet APK wilde laten keuren voor hem.

Ik heb nu dus een keuze te maken:
Optie 1: Als ik de auto inruil(huidige staat) voor een andere auto dan krijg ik ongeveer €3000 tot €3500 aan inruil waarde voor de auto(bij 3 garages geweest voor prijs indicatie).

Optie 2: Auto verkopen aan een particulier. Ik denk dat als ik hem fix en verkoop aan een particulier dat ik er rond de €4500 voor kan vangen. Ik heb dus komende maandag een pre-APK gepland staan bij de BMW specialist op de hoek. Hij gaat de auto na lopen om te kijken of er verborgen gebreken zijn, indien dat redelijk binnen de verwachtingen valt dan laat ik ook de DME vervangen. Kosten van DME vervangen en klonen = €400 (ex btw maar betaal hem zwart).

Bij optie 1 dan heb ik gelijk een andere auto waar ik haar voor inruil. maar ik weet nog niet wat ik nou precies wil. Bij optie 2 moet ik eerst €600(als APK €200 word) betalen om de auto verkoop klaar te krijgen. Vervolgens wachten op de juiste koper, maar dat zal een stuk makkelijker gaan wanneer hij apk gekeurd is. Optie 2 vind ik persoonlijk leuker (vind verkopen en kopen van/aan particulieren leuker dan van een dealer) en achter de streep is dat voordeliger. Nadeel is wel dat ik potentieel een paar dagen zonder auto zit en met het OV :yuck: :yuck: :yuck: naar werk moet :yuck: .

Ik ga vanmiddag als ik thuis kom even de accu los halen om de meest recente errors er uit te krijgen en ik wil even kijken of er niet gewoon oxidatie/viezigheid op de DME zit. Indien dat het geval is wil ik kijken of het schoonmaken van de DME iets uithaalt. Werk zelf in de IT bij een refurbishment bedrijf en weet dus wel hoe ik om moet gaan met dat soort delicate apparatuur. Ik ga hem niet open maken maar ben wel benieuwd of er een fysieke indicatie is dat de DME defect is.

Dus tot zover de update. Ik laat maandag of dinsdag weer even weten hoe de APK verlopen is en of de DME smerig was. :ja:
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Fijn dat de vakantie goed verlopen is! Ik zou zelf "verlies" nemen en de auto inruilen. Als je de auto particulier verkoopt en de wagen binnen 1 dag een storing geeft, of in het ergste geval helemaal niet start, zal de nieuwe eigenaar toch snel het gevoel hebben dat hij een kat in een zak gekocht heeft. Ik heb ook tweemaal een auto met storingen verkocht (zelfs alles in alle eerlijk verteld, tot aan de krasjes in de lak aan toe) en alsnog heb ik daar enigszins gedoe mee gehad. Erg onprettig voor beide partijen kan ik vertellen uit ervaring. De tweede keer zelfs met dreigingen met rechtszaken aan toe. Goed, het mooie is dan wel dat ik vrienden heb die in civiel recht werken dus ik wist dat er geen poot om op te staan was, maar toch. Leuk is anders. Is het dat waard, voor die €1500,-? Ik zou mijn handen er vanaf halen en de wagen lekker doorstoten naar een handelaar.
BMW-Betsy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 nov 2021, 10:48

Nou we zijn weer een paar dagen verder. Afgelopen weekend heb ik de accu los gehaald en de DME bekeken. Ik heb de connectoren los gehaald en verwachte eerlijk gezegd oxidatie maar helemaal niks. kurk droog super schoon. Enige wat me opviel was dat het rubber pieletje dat je in een voeg schuift van het "bord die water afvoert onder je raam" (iemand een naam? Cowel in het engels) niet goed zat waardoor water potentieel richting de DME behuizing kon lopen. verder zat de behuizing goed dicht, hoewel niet helemaal vast geklikt in de grendels. Dus dat leidde nergens naar toe.

De reden om dit te checken was omdat ik in de IT refurbishment werk en hoopte met de boel goed schoonmaken het probleem te kunnen verhelpen :roll: maja zoals bekend heb ik geen geluk met deze auto.

Vandaag is de auto voor een Pre apk check gegaan. Ook dat was geen goed nieuws (hoe kon het ook zo zijn). De banden moeten vervangen worden rondom :duh: , ze hebben nog genoeg profiel maar zijn aan de binnenkanten ingesleten en aan de zijwanden zijn ze uitgedroogd. Verder blijkt de vering links voor olie te lekken :duh: , zal dus moeten worden vervangen. De uitlaat lekt :duh: , en ze konden niet zien waar het precies zat, maar ergens rond het flexibele deel. een lampje rechtsachter is kapot :duh: , en hij lijkt uit het carter olie te lekken :duh: (hoewel ik denk dat dat komt omdat ik een keer mis goot met olie bijvullen. het zou wel de olie consumptie verklaren (3L op 20k). Dan moet de DME nog vervangen en gekloond worden :nou: . Dus totale schade €650+400 = €1050,- :duh: Vond ik nog meevallen voor het werk dat er gedaan dient te worden maar voor een auto die ik probeer te verkopen van €4700 is dat natuurlijk lood om oudijzer wanneer de inruil waarde €3000 tot €3500 is.

Sinds het loshalen van de accu zijn de start problemen weer meer aanwezig en draait mijn spiegel om een of andere reden weer elke keer weg (deed hij voor het laatst in januarie).

De auto kost mij gewoon te veel geld, met mijn kilometers/verbruik, huidige brandstof prijs zou dat €6.235,- per jaar aan brandstof kosten. Naast €1600 aan reparaties (met APK en DME mee gerekend). zou de running kost voor een jaar bijna €8000,- bedragen. Met een zuinig dieseltje zoals een polo/ibiza/fabia zou dat (zonder onderhoud) dalen naar €3.300,- per jaar gaan. zolang als ik minder dan €4700 aan onderhoud kwijt ben dan zou ik instaat moeten zijn wat meer geld te sparen( ja ik weet het ik lever veel rijplezier en rijcomfort in). Het word dus tijd om afscheid te nemen van Betsy en hopelijk krijg ik er nog een mooie inruil waarde voor!

Verder heb ik alle gedesinteresseerde van marktplaats op de hoogte gebracht en heeft 1 van hun nog een bod uitgebracht van €3100 as is voor de auto. maar weet niet of ik het dat waard vind. dan moet ik weer een lift regelen om bij een auto te kijken enzo.

Tot zover het verhaal van Betsy, Buyers beware! Mocht ik in de toekomst nog eens een BMW kopen dan word het sowieso een 6cilinder :ja:

Voor nu tot ziens :zwaai:
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 776
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Het siert je hoe open je bent over Betsy, maar ik had die relatie al een tijdje geleden verbroken. Deze dame is net iets te high maintenance en wispelturig. Hoe zuur ook voor alle euro's die je al aan haar hebt uitgegeven, tijd om haar te laten gaan en investeren in een ander die beter bij je past.
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13915
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Tsja, de N43... Als je dat van tevoren wist. Gewoon niet aan beginnen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1042
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Voorbeeld van een iets betere N43:



Ik zou ook echt niemand nog aanraden een N43 te kopen. Ja je kunt er geluk mee hebben, maar ook goede pech. En dat laatste zou nog niet heel veel uitmaken als het gewoon goed en triviaal is op te lossen. Maar in de praktijk kom je dan in een oneindige cirkel terecht van dingen vervangen zonder enige verbetering, waarvan Betsy ook een goed voorbeeld is.
BMW-Betsy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 nov 2021, 10:48

Hugo330D schreef: 19 jul 2022, 21:41 Het siert je hoe open je bent over Betsy, maar ik had die relatie al een tijdje geleden verbroken. Deze dame is net iets te high maintenance en wispelturig. Hoe zuur ook voor alle euro's die je al aan haar hebt uitgegeven, tijd om haar te laten gaan en investeren in een ander die beter bij je past.
Ja jammer, ze rijd fantastisch en vind het nog steeds een plezier om naar te kijken. maar is het geld gewoon niet meer waard. Tijd voor een andere auto!
Dutch79 schreef: 19 jul 2022, 23:23 Tsja, de N43... Als je dat van tevoren wist. Gewoon niet aan beginnen.
Inderdaad, als ik dat had geweten. het stomme is dat ik wel online gezocht heb op de motor maar vond toen alleen waarschuwingen over de ketting, bobines en klepdekselpakking. Dacht omdat die al vervangen waren een goede deal te hebben... Had ik maar dieper de BMW forums ingedoken :duh:
Jimmer schreef: 20 jul 2022, 08:29 Voorbeeld van een iets betere N43:

Ik zou ook echt niemand nog aanraden een N43 te kopen. Ja je kunt er geluk mee hebben, maar ook goede pech. En dat laatste zou nog niet heel veel uitmaken als het gewoon goed en triviaal is op te lossen. Maar in de praktijk kom je dan in een oneindige cirkel terecht van dingen vervangen zonder enige verbetering, waarvan Betsy ook een goed voorbeeld is.
Ik had gister het filmpje gezien ja, hoe kan hij nou al 12 jaar probleemloos rond rijden? 350k km op de originele bobines en injectoren!? Snap dat hij hem nog lekker op rijd, maar wat een geld verspilling om 400k km in een benzine te rijden ipv diesel.... Altijd als ik een auto koop houd ik rekening met dat er nog wat onderhoud nodig is, bandjes, olie+filter, bougies, andere onverwachte problemen. maar had dit helaas niet aanzien komen. Nu moet ik zeggen dat ik de kosten nog relatief mee vind vallen. maar dat is puur te danken aan de vrienden dienstjes van de locale bmw specialist. Maar zelfs al zou ik dit allemaal fixen, dan alsnog is het vertrouwen weg in de auto. Wie zegt dat het daarna ook definitief klaar is!

In ieder geval allemaal bedankt voor de input en het mee denken en het aanhoren(lezen) van mijn geraas! :Hosanna:
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

De 116i (2.0 uit 2011) die ik destijds in 2015 voor mijn vader gehaald heb doet het nog steeds probleemloos, ook een N43. Tijdens mijn zoektocht verdiept in deze motor en hierdoor expres de facelift versie aangehouden en de 'hogere' output variant;

Afbeelding

Is een van de laatst geproduceerde N43's die erin zit, zal ook schelen dat die wat verder doorontwikkeld is en geen schrale ED issues meer heeft. Goede N43's zijn er wel, maar vergt wel onderzoek.

Variant "O" ipv "U"
N43
BMW-Betsy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 nov 2021, 10:48

:hallo:


Het is weer even geleden dames en heren. Ondanks voornemen en meerdere pogingen tot verkoop, nog steeds in het bezit van de koe met de zuurste melk: Betsy.

Vlak na de laatste post kreeg ik een hernia waardoor ik 6 weken gestrekt moest. Na 6 weken weer begonnen met werk op bouwen en was ik zo weer 6 extra weken verder voordat ik fysiek en mentaal toe was aan stoeien met deze koppige Koe. Ook kwam ik in het interval dat ik weer een APK moest doen. Er zijn inmiddels weer wat updates te delen!

De APK:
Om door de APK te komen moesten er een paar dingen gedaan worden. De oliepan was vies van olie(opgelost met remmenreiniger), de linker schokdemper lekte olie (vervangen), bij de EGR naar uitlaat was er een pijpje helemaal doorgeroest(ook vervangen). Verder heb ik de plastic panelen onder de motor goed schoon gemaakt en heeft Betsy haar winter sloffen aangetrokken want de zomerschoentjes waren op. Kosten á €580icl. Ik vond het prima, tijd om te verkopen!

BetsyBokt part Deuce; Electric boogaloo:

Helaas heb ik sinds de APK vrijwel elke 2/3 weken bij de garage gestaan om een foutcode te laten resetten. De oorspronkelijke fout die ik kreeg vanaf het begin van deze reis die blijft omhoog komen. Elke keer weer met een andere errorcode.

De fout onthult zich met een onderdruk in cilinder 2. De cilinder druk in cyl1,3,4 zijn (vlak na start) allemaal rond de +50 tot +100 en cilinder 2 rond -200. dat voel je ook in het stationair lopen, de motor lijkt te hikken bij elke rotatie van cilinder 2. Na een paar minuten lijkt de DME het op te pakken en het te egaliseren, dan dalen cil1,3,4 naar +20 tot +50 en daalt(stijgt!?) Cil2 naar -30 tot-50. Er is inmiddels een compressie check gedaan op alle cilinders en die was in orde. Verder heeft de garage 6weken terug de injector, bougie en bobine van cil2 met cil 1 verwisseld om te kijken of het probleem mee zou verhuizen maar dat is helaas niet gebeurd.

Ondertussen lijkt het probleem ook andere foutcode op te leveren, NOx melding, misfire, mixture control, waterpomp, etc.

4 weken terug was het de brandstofdruksensor die een te hoge brandstof druk veroorzaakte, na het vervangen en resetten liep Betsy weer als een zonnetje, voor 2 tot 3 weken. Afgelopen week is Betsy begonnen over een mixturecontrol(niks mee gedaan), na het resetten loopt ze weer als een zonnetje.

Het vermoeden:
Momenteel denken wij dus weer aan een falende DME. De garage gaat deze week even kijken naar of ze nog een DME op voorraad hebben en stelt voor deze dan in te bouwen, 2 tot 4 weken er mee rond te rijden, om vervolgens als de problemen niet terug keren de originele DME te klonen. Helaas bedragen de kosten hiervan €650(zwart), dat brengt de totale reparatie kosten icl apk tot € 1.750 dit jaar

Conclusie:
:autotje spelen:
Wanneer Betsy niet bokt dan rijd ze als geen ander, kilometers vliegen voorbij en ik heb vol op ruimte. Betsy lust wel een redelijke slok dus daar ben ik ook niet heel erg te spreken over. Maar het is een beetje balen om elke keer weer te denken dat het probleem op gelost is, er 2 a 3 weken van te genieten en vervolgens weer hetzelfde probleem te hebben. Als ik teminste zeker wist dat de auto goed was als ik er nu weer geld in zou stoppen dan zou ik dat prima vinden, maar de DME komt op dit punt met steeds meer en steeds andere errors. Dus wat volgt er nog meer?

Verder is de auto verkopen as is natuurlijk ook problematisch te noemen. Ik ben niet van plan te liegen over de auto en hem als foutloos af te doen, maar verkopen als defecte auto vind ik ook te ver gaan. Maargoed, eerst maar kijken of de DME het was, en zo ja hoe verder? Daar ga ik nog even goed over na denken!

Mocht iemand denken te weten wat dit is en wat een mogelijke oplossing zou zijn... Deel het alstublieft :D
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Hij verbruikt zeg je. Ik kon destijds met mijn 2008 118i met de N43 met gemak 1 op 14 halen op lange stukken. En dit was niet met een fluwelen voet. Ook ik had af en toe bokken en “verslikken” wat destijds opgelost was door de NOx-sensor te vervangen door een NOXEM emulator. Is dat niet simpelweg het probleem?
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13915
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Als de garage weinig verstand heeft van BMW's dan misschien 's bij 'n BMW specialist langs gaan?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
BMW-Betsy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 nov 2021, 10:48

Jeremy schreef: 23 nov 2022, 19:18 Hij verbruikt zeg je. Ik kon destijds met mijn 2008 118i met de N43 met gemak 1 op 14 halen op lange stukken. En dit was niet met een fluwelen voet. Ook ik had af en toe bokken en “verslikken” wat destijds opgelost was door de NOx-sensor te vervangen door een NOXEM emulator. Is dat niet simpelweg het probleem?
Ik reed in de zomer op zomerbanden gemiddeld 1:14,7 en ik mag niet zuinig rijden en vroeg schakelen ivm injectoren die verstopt raakte. Hoewel ik snap dat het voor BMW's misschien niet veel verbruik is relatief, kost het mij toch aanzienlijk wat gezien ik 98 moet tanken en ongeveer 30L per week weg rijd. Dus dat is momenteel €300 pm aan brandstof (was natuurlijk hoger). We twijfelen of er niet al een NOx sensor is vervangen, er is een foutcode "unknown" die ook elke keer naar boven komt. Vermoede bestaat dus al dat er iets is weg geprogrammeerd.
Dutch79 schreef: 23 nov 2022, 19:51 Als de garage weinig verstand heeft van BMW's dan misschien 's bij 'n BMW specialist langs gaan?
De garage waar ik elke keer langs geweest ben is een BMW specialist, "van arkel". Lijken er heel veel kennis van te hebben en zijn erg behulpzaam :D
BMW-Betsy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 nov 2021, 10:48

Gelukkig nieuwjaar en de beste wensen allemaal!

Weer een update over Betsy. :duh:

24november was de laatste update en de laatste keer problemen met Betsy. Er is toen een reset van de foutcodes uitgevoerd. Normaliter betekend dat dat er 2 a 3 weken lang probleemloos rond gereden kan worden. Deze keer was het 5 weken, afgelopen week reden wij in belgie rond en toen moest er weer wat slurp materiaal in. Netjes 98 getankt bij het lokale tankstation en natuurlijk begon die dwarse koe weer te bokken.

De BMW had moeite bij een (warme) start poging om de 400 toeren te behalen, bij de 3e of 4e keer reageerde ze op het gaspedaal en schoot ze naar 1000-2000 toeren om daarna weer zoals normaal rond de 800rpm te draaien. Heb zojuist de auto weer even laten uitlezen en daar kwam het volgende naar boven:

Afbeelding

veel nieuwe problemen, sommige oude problemen. Ook draaide cilinder 2 weer tussen de -200 tot -400, na reset / herleren draait cilinder 2 nu weer net als zijn broertjes rond de 50 (weet nog steeds niet wat de eenheid is....)

Iemand enig idee wat het kan zijn? Wat zou er ook weg geschreven zijn onder 0000UNKOWN ?
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1042
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Weet je… neem je verlies en verkoop dat ding toch gewoon. Daar doe je jezelf op de lange termijn een groot plezier mee.

(ik spreek trouwens uit ervaring, heb de N53 gehad, grote broer van de N43 en op een gegeven moment ging daar ook de bodemloze put open. Na een paar dure (en veelal nutteloze) reparaties was ik er echt helemaal klaar, auto weggedaan, even slikken want net paar rooitjes in die put gegooid, maar rijd nu al 2,5j probleemloos in een N20. Heerlijk… hoeft me alleen maar druk te maken over welke ‘upgrade’ we willen doen.)
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”