heel veel uitlaat + downpipe vragen

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Readyness moet ook passen bij uitlezen. Weet niet zeker of die ook kan falen zonder CEL. Dus n emissiemeting zou in zo'n geval alsnog kunnen volgen. Maar standaard niet meer inderdaad.


Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Oef... er komt dus nog meer bij kijken... niet alleen een Check Engine Light (wie wil er nu rondrijden met een continue brandend waarschuwingslampje) maar daarnaast moeten de OBD2 emissie parameters (readyness) ook nog de juiste output blijven geven om de APK door te komen... even voor de APK m'n oude downpipe laten terugzetten is wat mij betreft geen optie. :x
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Zolang je (sport)kat maar goed genoeg zn werk doet en er geen CEL optreedt (of onderdrukt wordt door bv MHD) dan zal de readyness waarschijnlijk ook wel in orde zijn. Maar heb er zelf geen ervaring mee.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

Nee ik weet dat dus ook niet precies (iets met klok en klepel). Maar wel iets om even uit te zoeken voordat je de DP erinschroeft. Er rijden heel wat Bimmers (en andere merken) rond zonder of met sportkat.
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

OK, ik leer een hoop nieuwe informatie nu ik me verdiep in dit onderwerp.

Mijn conclusies voor nu:

Readiness

Een auto heeft maximaal 11 sensors welke continu of in specifieke scenario's (rij-cyclus) de brandstof verbranding en bijbehorende emissie in de gaten houden. Afhankelijk van de leeftijd van je auto heb je meer of minder sensors. Deze sensors kun je uitlezen via EOBD. Een sensor kan de volgende status hebben:
  • ready => de bijbehorende meting is succesvol afgerond, emissie waardes zijn volgens specificaties (OK)
  • incomplete => de bijbehorende meeting is mislukt of niet uitgevoerd => de emissie waardes vallen buiten specificaties (FAIL) of de bijbehorende rij-cyclus is nog niet afgerond
  • not available => sensor is niet aanwezig in deze auto
Hier een overview van de 11 sensors zoals gerapporteerd door mijn F32 440i 2016:

Afbeelding

Wanneer je met je downpipe aan de slag gaat dan zal dat invloed kunnen hebben op de catalyst sensors en de O2 sensors.

Check Engine Light (CEL) / Malfunction Indicator Light (MIL)

Het CEL zal gaan branden wanneer 1 of meerdere emissie sensors de FAIL status hebben gekregen. Je kan CEL resetten door je foutcodes te resetten, het lampje zal dan uitgaan totdat de ECU weer een FAIL op 1 van de sensors ziet. Bij een reset van je foutcodes zullen alle sensors weer terugvallen naar de status incomplete totdat alle bijbehorende metingen weer zijn uitgevoerd. Motortunes zoals bv MHD kunnen een CEL onderdrukken maar zijn blijkbaar niet in staat om de sensor status van incomplete te veranderen naar ready.

APK

Hier een aardig artikel wat de Emissie-OBD (EOBD) test in NL inhoudt: https://diagnoseapparatuur.nl/kenniscen ... iness-test

In NL geven de APK regels aan dat de emissie-status bepaalt mag worden door EOBD sensor waardes uit te lezen. Indien 1 (!) van de sensors incomplete rapporteert dan dwingt de APK af dat er een uitlaatgas-test uitgevoerd moet worden.

Let op: je wil dus niet je foutcodes resetten vlak voordat je een APK keuring hebt... alle sensors worden gereset naar incomplete en sommige sensor vereisen een bepaalde rij-cyclus die je niet zo 1-2-3 gerealiseerd hebt. Zoals je kan zien in m'n screenshot kun je zelf eenvoudig je sensor status uitlezen dus lees je sensors uit voordat je naar de APK gaat!

Op de vraag of een sensor incomplete kan zijn en tegelijkertijd geen CEL dan is nu de conclusie: zolang de bijbehorende sensor-meting / rij-cyclus nog niet afgerond is zal CEL sowieso uit zijn. Indien je lang genoeg & gevarieerd genoeg hebt gereden en dan nog steeds geen CEL hebt dan betekent dit dus ook dat al je sensors ready/OK zijn.

Dus een downpipe met no-CEL garantie betekent dus ook dat je emissie-sensors in ready/OK toestand zullen zijn.

Sensor status manipulatie

Het volgende weet ik nog niet helemaal zeker maar het lijkt erop dat sommige motortunes wel in staat zijn om een sensor als not available te laten rapporteren. In hoeverre dit me kan helpen is me ook niet duidelijk want kan me voorstellen dat het opvalt als een sensor voor catalysator of O2 sensor in een moderne auto zou terug rapporteren dat die not available is.

(Ik snap eigenlijk niet waarom een motortune niet in staat is om de sensors gewoon ready te laten terug geven ongeacht de status...)

Met de juiste downpipe + sportcatalysator zul je dus geen CEL & dus ook geen sensor incomplete status krijgen. De downpipes met 300 CPSI catalysatoren van HJS zijn Euro 6 of Euro 6d gecertificeerd dus daaruit meen ik te concluderen dat met zo'n downpipe je met zekerheid geen problemen zult krijgen.

Naast dit alles kun je ook nog je O2 sensor manipuleren door spacers e.d. te plaatsen tussen de sensor zodat deze verder weg zit van de meetlokatie en deze dus een beperktere meeting doet waardoor die eerder OK terug zal rapporteren.

Mijn eindconclusie:

Wanneer ik deze downpipe laat monteren dan zal ik geen sensor/CEL/APK problemen krijgen. Zijn jullie het eens met deze conclusie?




Update: na nog meer forumposts te hebben gelezen lijk ik te moeten concluderen dat 100% zekerheid op geen sensor incomplete issues blijkbaar toch niet mogelijk is... met een HJS 300 CPSI Euro 6 catalysator is de kans zeer groot (>90%?) dat je probleemvrij bent... maar als je pech hebt... :(
Laatst gewijzigd door MKL-F32 op 17 jul 2022, 23:23, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Of die gecerificeerd is en gegarandeerd ok is bij een emmissiemeting (in NL) haal ik niet direct uit je link. De globale info klopt wel met wat wat ik hier heb aangegeven. Mooi dat je wat meer details van je onderzoek hier deelt. Leren we allemaal zo wat van! :ja:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Vandaag een prijsopgave gekregen van Crooke Tuning voor de genoemde HJS downpipe. Inclusief montage voor €2489... *slik* :oops:
Gebruikersavatar
frankie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 233
Lid geworden op: 13 mar 2013, 14:22

HJS is dan ook wel super kwaliteit. Heeft Wagner niks?
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Helaas niet... ergens hierboven had ik al genoemd dat Wagner blijkbaar gestopt is met leveren van de 300 CPSI downpipes vanwege gebrek aan vraag.
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

Bedankt voor het delen van je uitzoekwerk! Ben nu ook weer een stuk wijzer mocht ik met de DP verder gaan. Tis wel aan de prijs zeg zon HJS kat. Nu ja, hen op bimmerpost ook wel een mooie foto gezien van een goeiekopere DP en dan icm pop&bangs lag de kat als een gesmolten klont onderin de DP.... daar heb je dan ook niet zo veel aan (dan beter direct lege pijp monteren).

Ik had um gebookmarked (in the thread komt HJS ook daar nog eens langs met guaranteed no cel...)
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Gebruikersavatar
6xLekker
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 504
Lid geworden op: 17 aug 2012, 22:55
Type Auto: F20 m140i xdrive

Kijk hier eens naar. Ik hoor hele goeie verhalen hier over, bij de M-lite club.

https://www.ospreyperformance.co.uk/pro ... t-downpipe
:Mpower: 140i
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Dat is dan wel een 200 cells. Vraag is of het perse een 300 moet zijn, anders heb je meer keus.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Ze hebben mooi spul bij dat UK bedrijf Osprey, helaas alleen 200 CPSI van onbekend merk, sowieso geen HJS want anders hadden ze dat er bij gezet.

Indien APK vs sensor readiness een vereiste is (zoals in mijn geval) dan lijkt me dat je sowieso op een 300 CPSI uitkomt. Ik heb ook ergens gelezen dat een HJS 200 CPSI alleen Euro 5 gecertificeerd dus het lijkt me dat sensor readiness op een Euro 6 auto mbv van een Euro 5 catalysator niet logisch is.

Als je vlak voor de APK zelf je downpipe kan/wil wisselen en je krijgt vat op je sensor rij-cyclus (om readiness te verkrijgen) dan heb je opeens heel veel keuze...
Gebruikersavatar
6xLekker
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 504
Lid geworden op: 17 aug 2012, 22:55
Type Auto: F20 m140i xdrive

Wil je dat ik even wat ga rondvragen bij M-lite club qua apk en hoe zij dat doen?
En is het echt Nederlandse apk of Belgische keuring?
Want voor Belgische keuring moet je wel wisselen, maar volgens mij komen ze gewoon door de Apk.
:Mpower: 140i
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Betreft het hier de M-Lite groep op Facebook?

Indien het jou lukt om relevante info daar boven water te krijgen dan hoor ik die graag! Zoals gezegd ben ik op zoek naar downpipe+sportcat welke gegarandeerd geen sensor incomplete status teruggeeft aangezien sensor incomplete resulteert in een Nederlandse APK afkeur (na uitvoeren uitlaatgas-meting).

Zie deze post voor al mijn findings over dit onderwerp: viewtopic.php?p=621324#p621324
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”