heel veel uitlaat + downpipe vragen

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Ik zou me geen zorgen maken om de APK als je gaat voor een downpipe met catalysator.
Er bestaat dus een kans dat je Catalist Readyness op Incomplete staat bij uitlezen door de apk keurmeester. Als dat de enige is mtb emissie systemen (volgens mij mag je maximaal 1 emissie systeem op incomplete hebben in NL) zal hij een uitlaatgas test doen. Deze zal gewoon goed zijn, want het systeem werkt gewoon naar behoren en je hebt nog catalysatoren erin zitten die hun werk goed doen.
De foutmelding mbt catalysator die je misschien krijgt ondanks je er nog wel een hebt in de dp, kun je met MHD of een tuner uitprogrammeren zodat je geen foutmelding op je dash te zien krijgt.

Maar als je geen stage 2 tune gaat doen(begreep ik dat goed uit een eerdere post van je?), zou ik mijn geld niet aan een dp uitgeven. Het brengt je heel weinig tot niks aan koppel/vermogen.


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Als je n andere DP neemt, ben je al met Stage 2 bezig (Stage 1 = alleen een remap), toch?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

Dat lijkt mij ook ja. Maar eens met de opmerking dat alleen een andere DP ( bv alleen voor het geluid) zonder tune weinig extra oempf brengt. Voor MHD moet je dan bv een Stage 2 Map Pack aanschaffen.
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Sneller opspoelen turbo is ook één van de voordelen. Het nut van een DP lijkt me niet echt n discussiepunt. Elke (hardwarematige) stage heeft natuurlijk ook 'n geschikte softwarematige aanpassing nodig om volledig tot z'n recht te komen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

BMWcoder schreef: 20 jul 2022, 21:42 Er bestaat dus een kans dat je Catalist Readyness op Incomplete staat bij uitlezen door de apk keurmeester. Als dat de enige is mtb emissie systemen (volgens mij mag je maximaal 1 emissie systeem op incomplete hebben in NL) zal hij een uitlaatgas test doen. Deze zal gewoon goed zijn, want het systeem werkt gewoon naar behoren en je hebt nog catalysatoren erin zitten die hun werk goed doen.
Uit het RDW APK handboek kan ik in artikel 43.8 alleen maar concluderen dat indien 1 van de sensor incomplete terug geeft er sowieso een uitlaatgas-meting gaat plaats vinden.

https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... -en-milieu => klik punt 5 open voor artikel 43

Blijft over de vraag: kan de uitlaatgasmeting succesvol afgerond worden terwijl de auto met z'n eigen sensor(s) niet in staat is tot status ready te komen? Ik heb vooralsnog de aanname gemaakt dat dit niet het geval is maar moet inderdaad erkennen dat ik dat niet zeker weet...

Voor zover ik begrijp doet een downpipe het volgende:
  • verandering/toename uitlaat geluid
  • verbetering turbo opspoelsnelheid en daardoor verbetering gas response
  • verlaging turbo temperaturen aangezien er minder tegendruk wordt gegeven op de hele keten
Mijn zoektocht begon met de vraag: wat moet ik aan m'n uitlaat veranderen voor een sportiever geluid. Iemand merkte terecht op dat een downpipe een sterke invloed heeft op alle volgende uitlaat aanpassingen. De combinatie van verbeterde gasresponse & lagere turbo temperaturen & verandering/verbetering van geluid deed me besluiten om me te verdiepen in een downpipe. Maar ik begrijp heel goed dat de echte winst van de downpipe pas komt nadat ik een motortune toepas... ik heb dan ook MHD/MG-F/Bootmod3 op het oog om aan het einde van het jaar te gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
snoep
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 feb 2016, 07:58
Type Auto: Diverse BMW's
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Interessant. Mijn F10 M5 wordt binnenkort door BR voorzien van downpipes in combinatie met een stage 2 tuning. Met cats en APK proof volgens BR.
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Dutch79 schreef:Sneller opspoelen turbo is ook één van de voordelen. Het nut van een DP lijkt me niet echt n discussiepunt. Elke (hardwarematige) stage heeft natuurlijk ook 'n geschikte softwarematige aanpassing nodig om volledig tot z'n recht te komen.
Om iets dieper op het eerste punt in te gaan, bij een stage 1 spoelt de turbo maar op tot een beperkt toerental, bij stage 2 is dat toerental veel hoger, en dus komt het gebrek aan tegendruk in de uitlaat veel beter tot zijn recht omdat het opspoelen niet lineair verloopt maar exponentieel.
Je kan natuurlijk altijd stage 1 software doen en een high flow catted dp monteren, puur voor het geluid.
Ik weet niet wat een high flow catted dp doet op het geluid tov oem dp, ik heb alleen ervaring met oem catted en catloos. Dat scheelt enorm kwa geluid.
Ik merk het elk jaar weer als ik de oem dps monteer voor de apk, tov catloze dps voor alledaags gebruik. Koude start is ook heel erg verschillend. Een catalysator dempt enorm. Daarentegen vind ik catloze dps icm oem uitlaat vanaf de dps erg kalm klinken, zeker buiten vanaf de straat. Maar ik heb een n54, wellicht weer wat anders dan andere motoren.
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Hier 2x een uitgebreide review van een HJS downpipe voor een M235i/M2. Ze hebben HJS 90 81 2010 geinstalleerd, de downpipe voor mijn F32 440i betreft HJS 90 81 2020. Kortom: HJS downpipes uit dezelfde serie met dezelfde 300 CPSI catalysators.

https://www.2addicts.com/forums/showthr ... ?t=1160714
https://f87.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1339166

Extra interessante info:

In de 1e link heeft de persoon diverse vragen aan de fabrikant gesteld en oa te horen gekregen dat je geen CEL & sensor readiness issues krijgt. Ook stelt de fabrikant dat de levensduur van hun catalysators vergelijkbaar is met een OEM catalysator van BMW.

In de 2e link wordt verteld dat de HJS downpipe een dual chamber catalysator gebruikt waardoor er effectief 3x zoveel catalysator oppervlak is vergeleken met een 200 CPSI.

Deze partij in Duitsland lijkt deze downpipe voor mijn auto voor €2048 te kunnen installeren... dat klinkt al een stuk beter dan de €2489 van Crooke Tuning.
Laatst gewijzigd door MKL-F32 op 27 jul 2022, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

snoep schreef: 23 jul 2022, 12:59 Interessant. Mijn F10 M5 wordt binnenkort door BR voorzien van downpipes in combinatie met een stage 2 tuning. Met cats en APK proof volgens BR.
Welke downpipe (merk/type/product-nummer) gaat BR op je M5 monteren dan? Is het onderwerp EOBD & sensor readiness ter sprake gekomen toen BR aangaf dat de voorgestelde stage 2 tuning oplossing APK proof zal zijn?
Gebruikersavatar
snoep
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 feb 2016, 07:58
Type Auto: Diverse BMW's
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Dit staat in de offerte wat betreft de downpipe.

Afbeelding

Over sensor readiness hebben we het niet gehad. Zal er eens naar vragen :ja:
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Ik ben erg benieuwd wat BR Performance zegt over APK vs EOBD/sensor-readiness voor jouw setup.

(Offtopic: hoeveel PK sterk gaat je M5 monster naar verwachting worden ? :twisted: )
Gebruikersavatar
snoep
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 feb 2016, 07:58
Type Auto: Diverse BMW's
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Hij is ruim 700pk en 980Nm geworden. Enorm veel vermogen op de achterwielen.

Morgenvroeg als het wat rustiger is, ga ik testen met de DSC uit.

https://youtu.be/b6hdqhd3fWg
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Da's geen kattenpis :mrgreen:
Nog geïnformeerd mbt de readyness mbt sportcat?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
snoep
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 feb 2016, 07:58
Type Auto: Diverse BMW's
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

^ Ik ben vergeten daar specifiek naar te vragen :? . Maar APK zou in ieder geval geen probleem moeten zijn.
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

snoep schreef: 13 aug 2022, 19:09 Hij is ruim 700pk en 980Nm geworden. Enorm veel vermogen op de achterwielen.
OMG... :Klappen: :Hosanna: :cool:
snoep schreef: 13 aug 2022, 19:37 Maar APK zou in ieder geval geen probleem moeten zijn.
Misschien slim om toch nog even te vragen hoe het zit met de sensor readiness? Of op z'n minst de volgende APK ruim op tijd in plannen zodat je nog de tijd hebt om downpipe & tune te laten verwijderen mocht die toch APK afkeur krijgen agv EOBD checks... :oops:
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”