Motorolie voor de N20B20 (F31 320i)

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTP_Dutchy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:01
Type Auto: F31 - 320i

Ik heb een paar vraagjes over motorolie.

Ik heb onlangs een grote beurt laten doen. Daarbij is de motorolie vervangen. Ik heb met de garage afgesproken dat er alleen BMW dan wel OE onderdelen / vloeistoffen gebruikt worden. Nu zie ik op de factuur een *8232565 Champion OEM specific 0w20 ls-fe olie staan.
https://www.championlubes.com/NL_BE/Pro ... 65631.aspx

Ik zie in het werkplaats handboek de volgende specificatie staan:
Gasoline engines (N20, N26, N55)
BMW high performance synthetic, SAE 5W-30
BWM Longlife-01 (LL-01) ACEA: C3

Na wat googlen kwam ik op deze pagina uit:
https://www.stikkitnow.com/0w20-vs-5w30-motor-oil/

In de lap tekst staat de volgende alinea
Some people prefer the 5W-30 motor oil to 0W-20 motor oil because of certain places with warm winters and the ready availability of the motor oil. 5W-30 motors oil are easier to find than the 0W-20 motor oil in regular lubrication stores. Although it occasionally seems like the OW-20 motor oils are on the top of the chain when it comes to efficient motor oil because most vehicles, those already in use and those that are still with the manufacturers tend to always recommend 0w-20 motor oil for their machinery. Nevertheless, the popularity of the 5W-30 motor oil is slowly gaining momentum because it tends to adapt properly to a range of weather conditions, especially during the warm winter seasons.


Het geeft dus wel een beeld waarom er voor 0w20 gekozen is en het argument dat 5w30 beter is bij warme winters is voor ons mijn inziens niet van toepassing.

Mijn vraag is dus is het advies van BMW inmiddels ook veranderd hierin?
Adviseert BMW ook dit specifieke product?
Zit er veel kwaliteitsverschil in 0w20 van verschillende merken?

Alvast bedankt!


Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1043
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

In de Nederlandse boekjes staat volgens mij LL01 of LL04 specificatie. Een 0W20 olie valt onder de LL17FE+ spec. Zo’n olie wordt volgens mij in Europa niet voorgescheven, maar wel in Amerika. Je kunt zo’n olie wel gebruiken in de N20, al zul je schrikken als je ziet hoe dun die is. Ik denk dat de dealer hier meestal een LL04 5W30 gebruikt. Maar viscositeit zegt niet alles, spec is belangrijker.



Ik gebruik zelf trouwens 5W40 met LL01 spec in de N20. De LL01 klinkt als een oude spec, maar is recent nog geüpdated, voornamelijk voor de N20. Dat maakt olien met een huidige LL01 spec erg goed voor een N20.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

LL01 en LL04 kan allebei gebruikt worden. Alleen mag LL01 niet in dieselmotoren vanaf 2003 met een dieselfilter worden gebruikt.
Heb zelf net ook weer een paar kannen Shell Helix Ultra binnen (LL01).
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1043
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

GTP_Dutchy schreef: 20 jul 2022, 00:03 Na wat googlen kwam ik op deze pagina uit:
https://www.stikkitnow.com/0w20-vs-5w30-motor-oil/
Trouwens vergeet dit artikel maar, staat een hoop onzin in. Bijv.:
During summer, viscosity becomes higher, and during winter, viscosity becomes lower so that why it’s preferred to put the OW-20 in summer seasons. Putting the 5W-30 in summer seasons will cause the oil to be thinner leading to damage in the long run.
Het is dus precies achterom! In de zomer wil je juist een iets dikkere olie. Maar nogmaals viscositeit is niet alles, het complete pakket (incl additieven etc.) bepaalt uiteindelijk of een olie geschikt is.
Gebruikersavatar
GTP_Dutchy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:01
Type Auto: F31 - 320i

Bedankt voor de antwoorden.

Ik zal eens navraag doen wat de beweeg redenen van de garage zijn geweest om dit te doen. Los hiervan is het mijn inziens wel vreemd dat er van de afspraak om alleen door BMW voorgeschreven materialen te gebruiken is afgeweken zonder overleg.

Ik ben wel benieuwd of het verstandig is met de nu toch al hoge temperaturen door te rijden met deze olie?
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”