Aangekoekte olie

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
FTP
Just getting started
Just getting started
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2022, 12:07

Hallo,

Ik heb een E93 cabrio 2.0i van 2008 met 94.000 km. Ik heb de auto overgenomen van mijn schoonvader. Het motormanagement gaf op dat moment een foutmelding maar mijn schoonvader zei dat de garage (geen BMW garage) er naar had gekeken het geen kwaad kon. Ik geloofde hem op zijn woord (mijn fout natuurlijk) en nam de auto over. Na verloop van tijd begon de auto schokkend te rijden, vooral bij het optrekken en ik kreeg meer foutmeldingen. Ik ben ermee naar de garage (wel BMW) geweest en daar heeft men de sensor uitlaat, de sensor lage druk en bobijn 3-4 vervangen. De mechanieker zei me dat de motor aangekoekte olie had en toonde mij inderdaad een volledig aangekoekte sensor, je kunt het nog het beste vergelijken met teer. Hij zei dat dit kwam door ofwel met verkeerde olie te rijden of te lang met dezelfde olie te rijden. Nu weet ik dat mijn schoonvader niet naar een merkgarage ging en wat langer met zijn olie reed.
Nu heeft de garagehouder mij gezegd dat er weinig aan te doen in en dat ik regelmatig problemen zal hebben met die sensoren. En inderdaad, amper twee maanden na herstelling rijdt de auto opnieuw schokkend en krijg ik foutmeldingen
Klopt het dat daar niets aan te doen is? Ik heb geen zin om om de zoveel maand sensoren te moeten laten vervangen want goedkoop is het niet.
De auto heeft amper kilometers en is buiten de motorproblemen in nagenoeg perfecte staat. Ik vind dit erg zuur. In elk geval heb ik mijn lesje geleerd ivm een auto kopen met een foutmelding.


jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

De sensoren die vervangen zijn zullen nu ook wel weer 90k meegaan. Sowieso gaan sensoren nu eenmaal stuk ongeacht het onderhoud, sommige vroeger en sommige later. Je kunt altijd kijken of je eens een motorflush kunt uitvoeren. Een uitlaatsensor (nox?) Komt er nooit schoon uit ongeacht het onderhoud.

Nu neem ik aan dat je een n43 motor hebt met de zeer innovatieve piezo injectoren. Die dingen gaan helaas wel vaak stuk en zijn ook prijzig. Staat ook redelijk los van onderhoud. Heb je een obd dongel zodat je zelf foutcodes kunt uitlezen en welke foutcodes heb je
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Black sludge is dat dan als ik t zo hoor. Moeilijk om vanaf te komen. Een engine flush zou kunnen helpen, maar eigenlijk moet je dat meer preventief gebruiken icm regelmatige oliebeurten met goede olie, zoals ik t zelf bv doe. Mogelijk ben je daar nu al te laat mee. En dat bij zo'n lage km-stand. Maar het is n poging waard. Echter niet geheel zonder risico als er teveel meuk loskomt..
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Vod
Moderator
Moderator
Berichten: 1922
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

Een lieve schoonvader zou de auto terug nemen. 008
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
Gebruikersavatar
Mylife
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 279
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:01
Type Auto: 528i M-Sport

Naast een engine flush, waarbij je een soort oplosmiddel aan de olie toevoegt en de motor een minuut of 10 stationair laat draaien om vervolgens de olie te verversen, zijn er ook bedrijven die een motor spoelen. Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien is dat wat je zoekt.
Willekeurige hits van Google: https://flushed.nl/flushed-motor-spoelen/ en https://www.garagetouw.nl/motor-spoelen
Afbeelding 528i N20 245PK M-Sport (F11 LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”