418i vs 420i

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Bonez
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 nov 2022, 15:55

Hallo,

Ik ben Bonez, nieuw op dit forum, omdat ik me aan het oriënteren ben op een gebruikte BMW 4 Gran Coupe.
Ik heb 2 kinderen van 13 en 11, dus een stationcar is niet meer nodig, daarnaast vind ik de 4 erg mooi om te zien.
Ohja, ik zoek iets met bouwjaar 2017-2019. Mijn budget is in principe 25k. Als ik zoek op 418i is er uiteraard meer keuze dan voor 420i.
Ik heb inmiddels in beide modellen gereden, zij het wel een week na elkaar.
Mijn gevoel zegt dat de 420i gewoon wat lekkerder/smoother rijdt. De 418i heeft een wat snerpender geluid lijkt. Ik weet nog niet zeker of ik er het extra geld voor over heb (ga toch snel richting de 28k-30k, met een niet te hoge KM stand.

Wat zijn jullie ervaringen? Is de 418i 'genoeg'? (ik rijd nu een 125pk Ford Focus ;-))
Qua verbruik, is er veel verschil?

Ik hoor graag jullie ervaringen/advies.

Groeten
Bonez


Gebruikersavatar
RZA
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1288
Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:04

Welkom en mooie wagen de 4 serie!

De 420i is een 4 cylinder (B48 motor) de 418i heeft er 3 (B38 motor). De B48 heeft veel kracht en ook nog veel reserve. De B38 hoor je idd wat meer, vind het zelf wel een lekker roffeltje (halve 6 in lijn motor ;-) ) Als budget het toelaat zou ik voor de 420i gaan! Heb zelf in beide wagens de B48 en bevalt erg goed, zelfs in de toch wel zware 5 serie. Maar ook met een 418i ga je zeker plezier beleven.
G31 520i :Mpower: Sport Shadow Edition || M-Performance Power Kit || Bluestone || 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

+ 1 - 100% zeker voor een 420! :ja:
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

418i alleen nemen als je veel lange stukken rijdt, dan is het een prima combinatie die ook best zuinig is.

Ik heb er altijd met veel plezier in gereden.
Bonez
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 nov 2022, 15:55

Hallo!

Dank je wel voor de reacties!
Vraagje, je geeft aan alleen een 418i te nemen als je veel lange stukken rijdt; ik rij wel eens lange stukken (vakanties, tripjes), maar dagelijk is het ook veel kort (woon in een klein dorp). Woon werk is ook maar 20-25km dus niet al te veel.

Waarom zou je een 418 nemen voor met name lange stukken?

Thanks!
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13917
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Wat zuiniger geeft ie aan. En extra koppel/vermogen gebruik je niet bij n constante snelheid.
Maar als je van wat meer pit houdt en evt wilt chippen heeft de 420i uiteraard meer potentie.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

420i heeft minder moeite om die zware koets te verplaatsen en kan dus zuiniger zijn bij dezelfde rijstijl.
Gebruikersavatar
Vod
Moderator
Moderator
Berichten: 1922
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

Ik zou voor de 420i gaan. Ik heb deze motor in mijn Z4 liggen maar ik heb ook ervaring met de 3 cilinder uit de 418i. Deze lag ook in onze Mini Cooper Cabrio 1.5i. Ik vind de 3 cilinder prima rijden. Op hoge snelheden op de Duitse autobahn komt hij wel lucht tekort, maar voor onze nederlandse wegen voldoet hij prima. Het verbruik van de 3 cilinder vind ik tegen vallen. Met name in stadsverkeer had ik de motor zuiniger verwacht.
Dus heb je het geld dan zou ik voor de 420i gaan. Maar de 418i is ook echt geen straf om mee te rijden hoor.

Succes met keuzes maken! :ja:
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Fundamentele vraag: meer power (+tuning potentie) of meer opties. Wat geniet de voorkeur? Is erg persoonlijk.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Richardt87
Just getting started
Just getting started
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 jun 2021, 16:42

Geen ervaring met de 3-cilinder van BMW. Wel heb ik de overstap gemaakt van een 125pk Focus (1.0T mild hybrid '20) naar een 420i GC.
De Focus was "oke" qua vermogen, ook niet meer dan dat. De 420i is prima qua vermogen. Daar waar ik in de Focus altijd volgas gaf bij het inhalen, hoeft dat bij de 420i niet en heb je wat over.
Is dat nodig? Dat niet, maar lekker is het wel. Zeker icm de heerlijke ZF automaat bij BMW.

De Focus had best een lekker geluidje voor een 3-cilinder, maar is het toch niet. De BMW klinkt toch net wat sportiever.

Qua verbruik weet ik niet meer wat ik haalde met de Focus, met de BMW doe ik over een hele tank vaak 1 op 12 á 13. Veel korte stukken (<25km). Op vakantie naar/van Frankrijk en veelal 150 á 160 op de cruise control haal je nog vrij makkelijk dik 1:14.

Al met al vind ik de 20i icm de automaat een erg fijne combinatie. Soepel, comfortabel, vlot genoeg en een acceptabel verbruik.
BMW G21 330i Touring M-Sport

BMW F36 420i LCI Gran Coupe M-Sport
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Ik heb een keer 2 dagen een 318i mee gekregen als vervangende auto. Het 3 cylinder geluidje is altijd leuk maar... Wat mij betreft is dit (te) weinig vermogen en koppel voor het formaat & gewicht van de auto. De 4 serie is meen ik nog 85/90 KG zwaarder dan de 3 serie. Misschien komt de 3 cylinder in een kleinere en lichtere auto beter uit de verf.
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
RZA
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1288
Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:04

Ja eens met RvL; heb een F20 118i gehad en daarin is het wel echt een leuke sportieve motor, maar gewicht doet veel en denk dat je meer een 420i meer rijplezier gaat hebben.
G31 520i :Mpower: Sport Shadow Edition || M-Performance Power Kit || Bluestone || 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Bonez
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 nov 2022, 15:55

mensen,

allemaal super bedankt voor jullie antwoorden! ik ga nog even door met mijn zoektocht, maar neig nu inderdaad toch wel erg naar de 420!

groeten,
bonez
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1042
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Dat lijkt me een prima keuze, eigenlijk wist je het al na de proefritten toch? :wink:
Carbohans
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 nov 2022, 10:40

Denk ook dat een 420i de betere keuze is ook de restwaarde zal wat hoger blijven. Is ook makkelijker te chippen indien nodig en het is een een sterker blok (meer reserve). Heb je al gegoogeld op betrouwbaarheid 3 cilinder na 200k? Kwa verbruik ligt het meer aan je rechtervoet dan de motor ik heb een f33 2.8i en haal met gemak 1 op 15 op 45 km (naar mijn werk) en op langere stukken zelfs 1 op 17/18 maar dan moet je niet te veel gas geven. Als boodschappen wagen 1 op 11/12. De eerste 5 km met koude motor op eieren rijden helpt enorm als je dan al flink gas geeft haal je een goed verbruik al niet meer. Met een 2.0i kan je nog zuiniger rijden als je dat wilt tenminste denk dat 1 op 19/20 op langere afstanden mogelijk moet zijn 100kmh cruisecontrol muziekje aan beetje ontstressen maar dat is natuurlijk bijna niet vol te houden in zo’n mooie wagen :Klappen: :Klappen:
Echte mannen rijden op slicks :Klappen:
Remmen is een gebrek aan snelheid :autotje spelen:
Sleutelen is emotie :In love:
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”