rollenbank / vermogensmeting

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frankie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 mar 2013, 14:22

Mooi resultaat. Nou zorgen dat je bij de volgende meting ook diezelfde goede weersomstandigheden hebt, lekker fris beetje vochtig, ideale meetomstandigheden :mrgreen: .


MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Dutch79 schreef: 29 nov 2022, 21:12 En dat was pas de nulmeting. Stage 1 volgt snel neem ik aan? 008
Ekris gaat nog een keer prutsen met m'n alarm dus dat werkplaatsbezoek wacht ik sowieso nog even af voordat ik de DME overschrijf met MHD software. Verder overweeg ik sterk om eerst nog preventief de ZF automaat een onderhoudsbeurt+flush te geven. Dus de stage 1 meeting zal vermoedelijk dit jaar niet meer gebeuren.
veejay schreef: 29 nov 2022, 21:24 345pk ipv fabrieksopgaaf 326pk toch?
Klopt, 240KW / 326PK is de fabrieksopgave.
frankie schreef: 30 nov 2022, 12:49 Nou zorgen dat je bij de volgende meting ook diezelfde goede weersomstandigheden hebt, lekker fris beetje vochtig, ideale meetomstandigheden
De monteur van BR die de metingen doet noemde inderdaad dat het prima weersomstandigheden waren voor een dynorun. Hij gaf aan dat zolang de volgende dynorun niet bij 20+ graden gebeurd de resultaten prima te vergelijken zullen zijn.
Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Mooi werk dit!
F34 328i



Afbeelding
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Hier weer even een update. Ik heb eind januari MHD geflasht. Om de pk toename een beetje beheerst te doen heb ik als eerste stage 0+ geflasht.

Afbeelding

MHD geeft aan dat deze flash overeenkomt met de BMW M-Performance Power & Sound Kit (MPPSK) flash. BMW stelt zelf dat je dan ongeveer 10% aan pk's erbij krijgt en normaliter dan rond de 360pk uitkomt. Aangezien m'n auto al 345pk levert vermoed ik dat ik dan op 380pk ben uitgekomen? Wat het ook precies is, er is duidelijk iets gebeurd. 8)

Flashen ging soepeltjes (mbv de zwarte MHD wifi adapter). De totale doorlooptijd was ongeveer 7 minuten. Tijdens de flash had ik de auto aan een voeding hangen. Tijdens het flashen zie je een voortgangs-percentage en worden er op volgorde 7 'banks' leeg gemaakt en daarna beschreven. Af en toe blijft de percentage-counter wat langer hangen op een percentage maar gaat uiteindelijk gewoon door. Het proces eindigde met dit scherm:

Afbeelding

Naast de DME flash heb ik nog de volgende opties aangevinkt:
  • Vmax delete
  • cold start delete
  • Idrive performance meter aangepaste PK/Nm waardes
(Ik ben name heel blij met de cold start delete, wat een rust na het starten!)

En verder heb ik duidelijk merkbaar meer pk's en sleurt de motor gewoon veel meer vanaf 2000rpm waardoor je ook schakel-luier kunt rijden, er is minder noodzaak om te down-shiften. :ja:

Een paar dagen na het flashen heb ik met MHD de DME gecheckt op foutmeldingen. Tevens met Carly een volledige diagnose uitgelezen. Geen errors gevonden. Ik zag ook dat de E-OBD sensor readiness weer allemaal op complete stonden.
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Nice, heb je geen GTS startup roar optie om je cold start te vervangen?
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Gebruikersavatar
6xLekker
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 504
Lid geworden op: 17 aug 2012, 22:55
Type Auto: F20 m140i xdrive

Je kan met MHD ook een log maken,
Heb ik twee weken geleden ook gedaan en ik zag wat timing correctie en heb wat injectiereiniger in mijn tank gegooid en een halve tank benzine + naar 95 E10 tune met 98 E5 brandstof.
Volgende week ga ik weer een log maken en kijken of er geen correcties meer zijn ben ik met alles tevreden, gaat de 98 tune er weer op want dat is dag en nacht verschil qua vermogen.
:Mpower: 140i
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Dus je had veel timing correctie bij de 98 map met 98 benzine? Maar met de 95 map met e5 98 en wat injectorreiniger heb je dit niet meer?

Hoeveel pk zal het schelen tussen de 95 en 98 map?
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Gebruikersavatar
6xLekker
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 504
Lid geworden op: 17 aug 2012, 22:55
Type Auto: F20 m140i xdrive

Ik weet het niet zeker, maar als je de log met 98 uitrekent kwam ik op 412pk en 595 nm koppel.
Maar dit is dus niet op een rollerbank.
Meten is weten dus als ik terug ga naar 98 en 98 map dan wil ik wel eens op de rollerbank.
Maar als ik binnen kort weer een log ga maken op 95 map zal ik weer eens online de log op pk’s meten.
:Mpower: 140i
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”