ZF8 bak schokt bij opnieuw gas geven

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
HansBMW528i
Just getting started
Just getting started
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2022, 16:42
Type Auto: 528i F10 2010
Locatie: Hilversum

Hallo allemaal, mijn 528i F10 uit 2010 heeft een (volgens mij, maar ik ben niet erg technich onderlegd) bizar probleem.
Als je na enige tijd gas los (bijv: op de afrit van een snelweg) bij lagere snelheid weer gas geeft, schokt de auto soms. Het lijkt of de bak niet terugschakelt tijdens het gas los laten (en dus snelheid verminderen). En vervolgens bij weer gas geven lijkt de bak te twijfelen in welke versnelling hij m moet zetten. Wat heb ik al gedaan om het op te lossen:

1. Bak laten spoelen bij ZF Delft. Zij kunnen geen problemen vinden in de bak
2. Goede kennis van mij (oud-BMW dealer monteur) heeft alle software in de hele auto vervangen door updated software. Hierdoor is het schokken nu wel minder frequent, maar zeker niet gehel vertholpen

Verder opvallend:
Motorolieverbruik is gestegen van ca 1 op 10.000 naar 1 op 3.500.

Wie heeft een idee over de oorzaak? Alvast dank en gr, Hans


Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Klinkt misschien raar, maar het zou best wel eens een ‘producteigenschap’ van de ZF bak kunnen zijn. Ik merk het ook wel eens bij lage snelheid, als de auto nog rolt bij een T-splitsing, en je dan ineens gas geeft, dat de automaat schokt. Dat deed mijn ZF6 ook al, en de ZF8 ook in mindere mate. Ik vermoed dat het een (slecht) samenspel van de koppelomvormer is met de bak. Moderne automaten werken met relatief weinig slip en dat zou het wel eens kunnen zijn. Mijn (geheel eigen) theorie is, dat de bak op een punt zit dat de koppelomvormer net begint te werken, en je dan net gas geeft. Dan moet die een te snelle lock-up doen = schok. Bij iets meer toeren zou dat niet gebeuren door het al hebben van lock-up. En een oude automaat met veel slip zou gewoon het toerental omhoog gooien en dan ‘m dan vasthouden tot lock-up weer mogelijk is. Maar dat doen moderne en zeker de ZF8 niet meer.

Ik voel het meestal wel aankomen, iets subtieler op het gas gaan en je merkt het bijna niet meer.

Misschien dat men met Software updates het ‘probleem’ heeft proberen te verminderen, maar dat het niet helemaal te elimineren valt.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Dat olieverbruik is ook niet helemaal goed, maar zal er wel los van staan.
XHP flashen zou t wellicht ook kunnen fixen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
HansBMW528i
Just getting started
Just getting started
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2022, 16:42
Type Auto: 528i F10 2010
Locatie: Hilversum

@Jimmer dank voor jouw uitgebreide reactie.
Ik blijf het vreemd vinden, bak deed dit eerder niet, dus er lijkt toch een verband met slijtage of iets kapot is/minder goed werkt. Daarbij zijn het soms wel drie a vier schokjes kort achter elkaar. Verder kan ik wel redelijk opvangen met de schakelflippers, maar het rijdt niet echt rustig. Ook wel opvallend dat de software update toch een verbetering gaf, eens dat BMW wellicht zelf ook het probleem al heeft geconstateerd. FF checken of er wellicht intussen weer een update is!
HansBMW528i
Just getting started
Just getting started
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2022, 16:42
Type Auto: 528i F10 2010
Locatie: Hilversum

@Dutch79 tkx, ga ik proberen.
Plaats reactie

Terug naar “F07/F1x: Motorisch/Performance”